Foto: NASA

Marsa automātiskā izpētes stacija MRO ("Mars Reconnaissance Orbiter") ir uzņēmusi Saheki krātera fotoattēlus, kas pēc ģeofiziķu domām, liecina par kādreiz eksistējušas upes deltu, ziņo ASV Nacionālās aeronautikas un kosmosa pārvalde (NASA).

Šā gada janvārī uzņemtos MRO attēlus zinātnieki plāno izmantot iespējamo Marsa upju sistēmu pastāvēšanas dinamikas pētīšanā. Upes izmešu konuss Saheki krāterī, pēc zinātnieku domām, ir viens no tiem, kas vislabāk saglabājies uz Marsa.

Izmešu konuss ir virsmas reljefa paveids, kādu uz Zemes veido ūdens straumes upju deltās vai sezonālu straumju vietās. Raksturīgajai struktūrai ir puskonusa forma un to veido atlūzas un ūdens sanesas atkarībā no straumes tecējuma izmaiņām.

Avots: NASA

Pagājušā gada septembrī NASA paziņoja, ka uz Marsa atklāts tekošs ūdens - sezonālas sāļa ūdens straumes, kas nesasalst pat mīnus 70 grādu salā, pateicoties perhlorāta sāļiem. Zinātnieki arī iepriekš bija atklājuši perhlorātus, taču nekad šķidrā veidā.