Lietuvas Ģenerālprokuratūra otrdien sākusi pirmstiesas izmeklēšanu par helikopteru remonta uzņēmuma "Avia Baltika" darbību, kā arī tā darbiniekiem, kas atbild par helikopteru rezerves daļu eksportu.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Ģenerālprokurora vietnieks Ģintars Jasaitis informēja, ka materiālus par iespējamo noziegumu prokuratūra saņēmusi no Lietuvas Valsts drošības departamenta (VDD).

"Mēs izmeklēsim darbību, kas tika fiksēta 2003. gada vidū. Šī izmeklēšana ir saistīta ar helikopteru un citu lidaparātu rezerves daļu piegādi.. trešajām valstīm," teica Jasaitis, piebilstot, ka eksports nav noticis caur Lietuvu.

Izmeklēšana sākta pēc kriminālkodeksa panta, kas paredz atbildību par nelikumīgu saimniecisko, komerciālo vai finanšu darbību.

Iepriekš tiesībsargājošās iestādes neizslēdza iespēju, ka tiks sākta izmeklēšana par helikopteru rezerves daļu kontrabandu. Tomēr prokuratūra šo izmeklēšanu nesāka, jo Lietuvas likumā norādīts, ka kontrabanda ir nelikumīga preču transportēšana pāri Lietuvas robežai, bet par to pierādījumu VDD materiālos nav.

"Pašlaik var konstatēt, ka operācijas noritēja caur Krieviju un Sudānu," sacīja prokurors.

Lietā pagaidām nav aizdomās turēto.

Uzņēmuma "Avia Baltika" direktors Jurijs Borisov s, kurš piešķīra 1,2 miljonus litu (230 tūkstošus latu) Lietuvas prezidenta Rolanda Paksa vēlēšanu kampaņai, tiek turēts aizdomās par draudu izteikšanu prezidentam. VDD materiāli liecina, ka Borisovs solījis padarīt Paksu par "politisko līķi" un draudējis prezidentam, izmantojot starpniekus, lai iegūtu amatu prezidenta kancelejā. Savukārt Pakss prokuroriem paziņojis, ka Borisovs viņam nav draudējis.

Aizdomās turētajam ir piemērots drošības līdzeklis - paraksts par neizbraukšanu. Borisovam, kurš ir Lietuvas un Krievijas dubultpilsonis, Ģenerālprokuratūrā atņemtas abu valstu pases. Borisov a dzīvoklī Viļņā, villā Traķu rajonā un kompānijas "Avia Baltika" birojā Kauņā notikušas kratīšanas, kurās atrasti daudzi izmeklēšanai noderīgi dokumenti.

Tagad Borisovam draud vēl viena apsūdzība - par nelikumīgu saimniecisko darbību. Par šādu darbību Lietuvas kriminālkodekss paredz sabiedriskos darbus vai soda naudas piespriešanu, brīvības ierobežošanu vai brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem.

Lietuvas VDD informācijā, kas novembra sākumā tika nodota atklātībā, ir ziņas par Borisova vadītā uzņēmuma "Avia Baltika" sakariem ar Sudānu. Dokumentos teikts, ka maijā "Avia Baltika" darbinieks un Sudānas vēstniecības Maskavā militārais atašejs parakstījuši līgumu par detaļu piegādi militārajiem helikopteriem un citiem Sudānas Aizsardzības ministrijas helikopteriem.

Lietuvas VDD uzskata, ka šis līgums pārkāpj Eiropas Savienības noteikto embargo par militārās tehnikas un tās komponentu piegādi Sudānai.

Eiropas Savienība kopš 1994.gada ir ieviesusi tirdzniecības sankcijas pret Sudānu, bet ANO - kopš 1996.gada. Līdz šim ASV Valsts departaments nav izslēdzis Sudānu no to valstu saraksta, kuras apzināti sniedz palīdzību terorismam.

No šā gada aprīļa Borisovs aktivizējis tirdznieciskās attiecības ar Sudānu, liecina VDD rīcībā esošā informācija. Departamenta eksperti noteikuši, ka uz Sudānu nogādātas militāro helikopteru "Mi-24" detaļas, kā arī gan militāriem, gan civiliem mērķiem izmantojamā helikoptera "Mi-17" detaļas. Ar šādu detaļu nogādi Sudānā tiek pārkāpta ES Padomes rezolūcija.

Departaments norāda, ka šis līgums īstenots slepeni, piegāde galīgajam patērētājam noritējusi caur trim starpniekiem.

VDD vēsta, ka informācija par tirdzniecību starp Borisova holdingu un Sudānu ir arī vairāku NATO dalībvalstu specdienestu rīcībā.

Uzņēmumi, kuru darbība ir saistīta ar civilās aviācijas helikopteriem, nedrīkst tirgoties ar militāro helikopteru "Mi-24" detaļām.

VDD ir informācija par "Avia Baltika" darbinieku mēģinājumiem organizēt tirdzniecības attiecības ar Irāku Sadama Huseina valdīšanas laikā. Ar šādu nolūku "Avia Baltika" pārstāvis Indijā runājis ar Irākas vēstniecības Deli pirmo sekretāru.

Mēģinot noslēpt tirdznieciskos sakarus ar Irāku, piegādes uz Bagdādi "Avia Baltika" nolēma veikt caur Apvienotajiem Arābu Emirātiem.

No 2002.gada jūlija Lietuvā stājās spēkā likumu un citu normatīvo aktu grozījumi, kas padarīja stingrāku stratēģisko preču eksporta kārtību.

Tagad jebkura lidaparāta eksportam neatkarīgi no tā, vai šis lidaparāts ir paredzēts militārām vai civilām vajadzībām, ir nepieciešama Lietuvas Ekonomikas ministrijas izsniegta licence.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form