Sestdien paredzēts NASA vairākkārt izmantojamā kosmosa kuģa "Discovery" starts uz Starptautisko kosmisko staciju (SKS).

Starts paredzēts plkst. 17.02 (1. jūnijā plkst. 00.02 pēc Latvijas laika) no Kenedija Kosmiskā centra Keipkanaveralā, Floridas štatā.

Kosmosa kuģis uz staciju nogādās Japānas laboratorijas "Kibo" otro moduli un robota roku sistēmu, kā arī rezerves daļas SKS tualetei, kas negaidīti sabojājusies.

SKS vienīgā tualete atrodas Krievijā būvētajā modulī "Zvezda", kurā dzīvo stacijas apkalpe.

Problēmas ar tualeti sākās pirms nedēļas, kad pārstāja darboties tualetes urīna savācēja vakuumsūkņa motors. Kopš tā laika stacijas apkalpe, kuru pašlaik veido krievu kosmonauti Sergejs Volkovs un Oļegs Konoņenko un amerikānis Garets Reismans, savas neatliekamās darīšanas kārto "Sojuz" atgriešanās kapsulā.

Tā kā "Sojuz" kapsulas ietilpība ir ierobežota, apkalpe jau sāk izmantot ārkārtas gadījumiem domātos rezerves maisus, taču drīz var nonākt pavisam neapskaužamā stāvoklī.

NASA nolēmusi ar "Discovery" nosūtīt uz staciju jaunu sūkni, kaut arī kosmosa kuģa ierobežotās ietilpības dēļ tas nozīmē, ka kāda cita kravas daļa ir jāatstāj uz Zemes.

13 kilogramus smagais sūknis no Krievijas uz ASV steigšus atsūtīts pa diplomātisko pastu.

"Funkcionējoša tualete pavisam noteikti mums ir prioritāte," žurnālistiem sacīja kosmosa kuģa kravas plānošanas menedžeris Skots Higinbothems.

"Discovery" nogādās SKS arī jaunu apkalpes locekli - Gregu Šamitofu, bet atpakaļ uz Zemes nogādās bortinženieri Garetu Reismanu, kurš pavadījis kosmosā trīs mēnešus.

Galvenais šīs misijas uzdevums ir Japānas trīsdaļīgās laboratorijas "Kibo" otrā segmenta un attālinātas kontroles robotiskās montāžas rokas nogādāšana stacijā un uzstādīšana. Otrā daļa ir 11,2 metrus garš un 15,9 tonnas smags cilindrs, kas ir laboratorijas galvenā daļa.

Trešā un pēdējā laboratorijas daļa - starporbītu komunikāciju sistēma - stacijā tiks nogādāta decembrī vai nākamā gada sākumā.

Mikrogravitācijas pētījumu laboratorijā "Kibo", kas tulkojumā no japāņu valodas nozīmē "cerība", tiks veikti aptuveni 100 eksperimenti, lai veicinātu medikamentu izstrādi un izmēģinātu jaunus materiālus bezsvara stāvoklī.

"Kibo" būs vislielākā no četriem stacijas pētījumu moduļiem. Japānai laboratorijas būvēšana izmaksāja 10 miljardus ASV dolāru (4,56 miljardus latu).

"Kibo" iezīmē elitārā kosmosa pētījumu kluba vēl tālāku paplašināšanu pēc februārī stacijai pievienotās Eiropas laboratorijas, līdz tam SKS veidoja tikai ASV un Krievijas daļas.

Kosmosa kuģis izplatījumā nogādās arī "Disney's" studijas multfilmas "Rotaļlietu stāsts" galveno varoni, astronautu Bazu Gaismasgadu - 30 centimetru lielas lelles izskatā.

Līdz ar Baza Gaismasgada došanos kosmosā NASA sestdien atklāj īpašu bērniem paredzētu interneta vietni plašākas izglītības programmas ietvaros, lai mudinātu bērnus mācīties zinātnes.