Latvijā degvielas melnais tirgus sastāv ne tikai no kontrabandas. Lielu daļu piepilda naftas produkti, kas nozagti valsts iekšienē. Tas ir nopietns rūpals, kurš, turklāt, ir ļoti labi organizēts.
Kārtējais nedēļas nogalē atklātais nelikumīgais pieslēgums lielākā Latvijas - Krievijas kopuzņēmuma "LatRosTrans" naftas produktu vadam, šoreiz Bauskas rajona Ceraukstes pagastā, liecina par ilgtermiņa kapitālieguldījumiem. Līdz šim izmaksu ziņā par dārgāko nelikumīgo pieslēgumu uzskata atradumu Kuldīgas rajonā. Tā izmaksas svārstās no Ls 12 000 līdz Ls 27 000. Cilvēki, kas iegulda šādus līdzekļus, acīmredzami rēķinās ar daudz lielāku peļņu.

Naftas produktu cauruļvads, kas Latvijā ir 329 kilometrus garš, šķērso 10 rajonus, 36 pagastus un apmēram 1000 privātīpašumu turētājus. Lai gan zeme ne vienmēr ir auglīga un skaitās nelikvīda, pēc naftas vadu tuvumā esošajiem zemes gabaliem ir liels pieprasījums. Arī konkrētajā gadījumā zagļi vientuļo lauku māju bija iznomājuši.

Pirms gadiem Daugavpils rajonā zagtā degviela pārdota par sešiem santīmiem litrā. Pērnpavasar valstī tā pārdota par 18 - 19 santīmiem, bet rudenī cenas uzskrējušas līdz 24 - 25 santīmiem litrā. Pēc policijas ziņām, nelikumīgi pieslēdzoties, gadā vidēji tiek nozagtas aptuveni 5000 - 7000 tonnas naftas produktu, kas nonāk tirgū. Zagļu darbības shēmu var iezīmēt ar šādu piemēru. Savulaik Jelgavas rajonā pēc policijas "uzlidojuma" pie urbuma pamesto vilcēju "Mercedes Benz" līzingā no Naftas un ķīmijas bankas bija paņēmusi "Jēkabpils naftas bāze", tad tas tika iznomāts firmai "Spars Plus", kas to iznomājusi tālāk. Šāda shēma, lai tiesa mašīnu nevar atsavināt, tiek izmantota visai bieži.

Viens no zādzību veicinošajiem apstākļiem ir sociālais stāvoklis laukos. Zemnieki labprāt ne tikai pērk zagto dīzeli, bet zog arī paši. Taču zemnieku saimniecību loma nav noteicošā. Pēc policijas ziņām, liela daļa zagtā dīzeļa glabājas vairumtirdzniecības bāzēs, noliktavās, daļu realizē fiktīvās un legālās degvielas uzpildes stacijas. Valstī daudzviet benzīntankos neesot nekādas pārdotās degvielas uzskaites. Operatīvā informācija liecina, ka "LatRosTrans" mantu labprāt izmanto arī firmas ar ļoti pazīstamiem nosaukumiem. Degvielas zādzībās no naftas produktu vada specializējas vismaz 10 grupējumi, kas to sadalījuši pa ietekmes zonām. Ir izveidots zagto produktu realizācijas tīkls. Šī shēma ir līdzīga visos rajonos. Bez "augšu" atbalsta tas nebūtu iespējams. Taču nevienā krimināllietā "balto apkaklīšu" uzvārdi pagaidām nefigurē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!