Foto: rawpixel.com
Arvien biežāk medijos un ikdienā dzirdam tādus vārdus kā zīmols, preču zīme, rūpnieciskais īpašums. Kas ir šie vārdi un vai tie būtu jāzina ikvienam? Atbilde ir “jā!” Lai Latvijas ekonomika augtu un attīstītos, mums jābūt zinošiem ne tikai par to, kas ir rūpnieciskais īpašums, bet arī kā to aizsargāt. Latvijā tiesības uz rūpnieciskā īpašuma objektiem reģistrē Patentu valde, veicinot arī sabiedrības izpratnes veidošanos par šo tiesību veidu – kā un kāpēc ir vērts aizsargāt savus nemateriālos aktīvus.

Pēdējie Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja (EUIPO) pētījumi rāda, ka ES pilsoņu kopējās zināšanas un izpratne par intelektuālo īpašumu pieaug. Tomēr 2017. gada pētījuma dati atklāj, ka tieši jaunākajai paaudzei ir viszemākais izpratnes līmenis, salīdzinot ar citām vecuma grupām.

Lai Patentu valdei izdotos lauzt stereotipus un lai sabiedrībā nedzirdētu tādas frāzes kā "šo ideju patentē," bet gan "reģistrē preču zīmi vai dizainparaugu, patentē izgudrojumu", ir būtiski ikvienam izprast atšķirību starp ideju un izgudrojumu, atšķirt objektus, kas nav patentējami, kā arī apgūt trīs terminus – preču zīme, patents un dizainparaugs. Pēdējo divu gadu laikā Patentu valde intensīvi strādā pie jaunākās paaudzes izglītošanas, skaidrojot šo zināšanu praktisku pielietojumu ikviena radoša jaunieša vai bērna dzīvē.

Kādas ir būtiskākās nianses, kas būtu jāņem vērā, domājot par savu ideju un risinājumu aizsardzību? Sabiedrībā joprojām valda stereotips – ka ar patentu, preču zīmi vai dizainparaugu ir iespējams aizsargāt jebkuru radošu ideju, bet kā tas notiek patiesībā?

Ideja vs Izgudrojums

Ideja: Jēdziens, priekšstats, kas cilvēka apziņā atspoguļo īstenību un pauž viņa attieksmi pret apkārtējo pasauli.

Izgudrojums: Tehniskas jaunrades rezultāts, kam ir kāds praktisks pielietojums, tas ir tehniskas problēmas tehnisks risinājums. Izgudrojums var būt ierīce, paņēmiens, viela vai bioloģisks materiāls.

Patents, preču zīme, dizainparaugs – kas tie ir un kādam nolūkam tie kalpo?

Patents ir dokuments, kas aizsargā tehniskās jaunrades produktus jeb izgudrojumus. Izgudrojums var būt ierīce, paņēmiens, viela vai bioloģisks materiāls. Bez patenta īpašnieka atļaujas izgudrojumu nedrīkst īstenot, lietot, izplatīt un pārdot noteiktu laiku konkrētajā teritorijā. Ja plāno iesniegt patenta pieteikumu, neatklāj izgudrojumu nekāda veida publikācijās un prezentācijās pirms patenta pieteikuma iesniegšanas Patentu valdē.

Par izgudrojumiem neuzskata atklājumus, zinātniskas teorijas un matemātiskas metodes; plānus, intelektuālās darbības, komercdarbības vai spēļu noteikumus un paņēmienus, kā arī datorprogrammas un informācijas sniegšanas paņēmienus.

Preču zīme ir apzīmējums, kuru lieto, lai atšķirtu viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citiem. Tā var kalpot kā spēcīgs mārketinga instruments, ar ko uzņēmums var veicināt savu preču vai pakalpojumu atpazīstamību. Ja preču zīme ir aizsargāta ar reģistrāciju, īpašniekam ir ekskluzīvas tiesības aizliegt citiem lietot identisku vai līdzīgu preču zīmi. Bieži vien preču zīmi jauc ar zīmolu. Tomēr jāatceras, ka zīmols ir uzņēmuma kopējais tēls, un preču zīme var būt tikai neliela sastāvdaļa no tā. Piemēram, preču zīme var būt uzņēmuma nosaukums, sauklis vai logo.

Dizainparaugs ir izstrādājuma ārējais izskats – forma, apveids, krāsa, virsmas īpatnības u. c. Ar reģistrētu dizainparaugu var aizsargāt jebkuru rūpniecisku vai amatniecisku priekšmetu (izstrādājuma formu) – arī iepakojumus, grafiskus simbolus, zīmējumus, telpu noformējumus, burtveidolus, atsevišķas izstrādājuma detaļas. Var aizsargāt gan plakanus, gan arī telpiskus objektus. Arī dizainparaugs var būt daļa no uzņēmuma zīmola.

Kā tas var noderēt man?

Bieži vien dažādos pasākumos stāstot par patentiem un citiem reģistrējamiem rūpnieciskā īpašuma veidiem, to apmeklētāji norāda: "tas domāts lielajiem uzņēmumiem, ne mums". Īpaši svarīgi ir apzināties, ka tieši mazie un vidējie uzņēmumi var augt lielāki un spēcīgāki pateicoties pareizi izvēlētai un rūpīgi veidotai rūpnieciskā īpašuma stratēģijai.

Tikpat būtiski ir pārzināt šos terminus – patenti, preču zīmes, dizainparaugi – un to būtību, lai nepārkāptu citu tiesības, piemēram, izveidotu savu unikālu preču zīmi, nevis atdarinātu citu uzņēmumu reģistrētās preču zīmes, kā arī veikt informācijas meklējumus, lai pārliecinātos, ka līdzīgs vai identisks rūpnieciskais īpašums nav jau reģistrēts.

Eiropas Patentu organizācijas (EPO) un EUIPO pētījuma "Strauji augoši uzņēmumi un intelektuālā īpašuma tiesības" dati liecina, ka mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuri ir aizsargājuši vismaz vienu intelektuālā īpašuma objektu, ir par 21 % lielāka varbūtība piedzīvot kāpumu uzreiz pēc savas darbības uzsākšanas, kā arī tiem uzņēmumiem, kuri savas uzņēmējdarbības attīstības stratēģijā izmanto gan patentu, preču zīmju, gan arī dizainparaugu aizsardzību, par 33 % palielinās iespēja kļūt par strauji augošo uzņēmumu.

Piemēram, viena no nozarēm, kur ikviens no mums saskaras ar rūpniecisko īpašumu – sports. Patenti, preču zīmes un dizainparaugi ir ikviena sporta apģērba un ekipējuma uzņēmuma stratēģijas sastāvdaļa. Tiek reģistrēti uzņēmumu logo kā preču zīmes, apģērbu un apavu veidols kā dizainparaugi. Tāpat arī paši sportisti mēdz reģistrēt savu vārdu vai saukli kā preču zīmi, kas noder kā atpazīstamības zīme, veidojot savu apģērbu līniju vai suvenīrus.

Pirms sava uzņēmuma radošās ieceres izpaust citiem, Patentu valde ielūdz uz konsultāciju Intelektuālā īpašuma informācijas centrā (Kr. Valdemāra ielā 33 4. stāvā), kā arī uz jaunrades festivālu"iNOVUSS", kurā Patentu valdes pārstāve Santa Lozda 31. augustā "Smart cafe" teltī uzstāsies ar lekciju "Augstāk, tālāk, piesardzīgāk", lai pastāstītu par intelektuālo īpašumu sporta nozarē. Ar savu pieredzi dalīsies uzņēmuma "Rocket Grip" līdzdibinātājs Reinis Ņikuļcevs.

Toties 1. septembrī, Zinību dienā, aicinām bērnus un jauniešus piedalīties interaktīvā spēlē, lai iegūtu jaunas zināšanas un ceļotu rūpnieciskā īpašuma pasaulē!

Ieeja pasākumā būs bez maksas, plašāka informācija par festivālu meklējama "iNOVUSS" mājaslapā, kā arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras "Facebook" lapā.

Tāpat aicinām apmeklēt www.labsoflatvia.com, kur iespējams iepazīties ar LIAA sniegto atbalstu jaunu produktu un tehnoloģiju attīstībai, tostarp, rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai.

Projekts tiek īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība" pasākuma ietvaros.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!