Valsts kontrole (VK) konstatējusi iespējamu valsts budžeta līdzekļu izsaimniekošanu Nacionālo bruņoto spēku (NBS) Nodrošinājuma pavēlniecības rīcībā, kura nav nodrošinājusi pietiekamu uzraudzību un kontroli pār materiāli tehnisko līdzekļu un pakalpojumu centralizēto iegāžu procesiem.
VK norāda, ka atklātie pārkāpumi rada risku, ka NBS vienības netiks nodrošinātas ar nepieciešamo aprīkojumu un pakalpojumiem, kas savukārt var negatīvi ietekmēt NBS noteikto uzdevumu īstenošanu. VK atklāja, ka pēc būtības vienādi materiāli tehniskie līdzekļi (MTL) un pakalpojumi nav apvienoti vienā iepirkumā, kā arī atsevišķos gadījumos, kad veikti iepirkumi, kuru vērtība ir 1000 lati, nav slēgts rakstveida līgums. Tas ir likuma "Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām" pārkāpums un liecina, ka Nodrošinājuma pavēlniecības (NP) vadība apzināti izvairās no noteikto iepirkumu metožu piemērošanas.

Tā, piemēram, 2005.gadā plānoto 115 uzvalku par 11 500 latiem iegādi atbildīgās amatpersonas īstenojušas kā deviņus vienlaicīgi notiekošus atsevišķus (līdz 1000 latiem) iepirkumus, kur viena uzvalka cena visos ir bijusi vienāda – Ls 84,75. Tas liecina, ka visu iepirkumu rezultātā faktiski ir iegādāti vieni un tie paši uzvalki. Līdzīga aina vērojama arī citās MTL specifikācijas.

VK konstatēja, ka centralizēto iegāžu plānošanas procesā NP nav ievērojusi nepieciešamo dokumentu izstrādes kārtību un termiņus, tehniskās specifikācijas un darba uzdevumi tiek izstrādāti nekvalitatīvi un tajos iekļautā informācija ir nepilnīga. Tas rada risku, ka tiek iegādāti NBS vajadzībām neatbilstoši MTL. Iekšējo normatīvo aktu nesakārtotības dēļ nav noteikta MTL iznīcināšanas, pārstrādes vai utilizācijas kārtība, tāpēc NP noliktavās ir uzkrāts liels daudzums nederīgo un nolietoto MTL.

Saskaņā ar MK noteikumiem atsevišķos gadījumos karavīru ekipējuma lietošanas termiņi ievērojami pārsniedz starptautisko miera nodrošināšanas operāciju termiņus. Revīzijā konstatēts, ka NP noliktavās nav nodrošināti atbilstoši apstākļi (mazgāšana, ķīmiskā tīrīšana un remonts) lietotā ekipējuma uzglabāšanai un apkopei, līdz ar ko tas nākamajās operācijās faktiski nav lietojams.

Izvērtējot MTL un pakalpojumu cenas VK konstatēja, ka tās galvenokārt tiek noteiktas, pamatojoties uz iepriekšējos gados noslēgtajiem iepirkumu līgumiem, neņemot vērā tirgus izmaiņas un inflāciju. Rezultātā plānotais finansējums tikai daļēji var nodrošināt faktiski nepieciešamo MTL un pakalpojumu apjomu. Tā piemēram, 2006.gada janvārī tika rīkota cenu aptauja par pasta sūtījumu un/vai kravu nosūtīšanu uz starptautisko operāciju rajoniem, kur plānotā līgumcena bija 5000 latu. Rezultātā tika saņemti piedāvājumi par 139 123 latiem un 101 630 latiem. Šāda cenu atšķirība radusies, jo, netika ņemts vērā fakts, ka piegādes jāveic kara darbība zonā, kas ievērojami sadārdzina pakalpojuma izmaksas.

Revīzija veikta par laiku no 2005.gada 1.janvāra līdz 2006.gada 1.maijam un tajā iekļautas 295 centralizētās MTL un pakalpojumu (ekipējuma, bruņojuma, tehniskās, sakaru un medicīnas) iegādes, kas ir aptuveni 40% no visām šajā periodā NP veiktajām iegādēm, kā arī 30 noslēgtie iepirkumu līgumi, kas ir aptuveni 10% no visiem pilnībā vai daļēji apmaksātajiem līgumiem. Kopumā šajā laika posmā iztērēts 11 808 462 latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!