Foto: DELFI
Rīgas domes Satiksmes departaments izstrādājis saistošos noteikumus par pašvaldības autostāvvietu izmantošanu, kas paredz atteikties no automašīnu riteņu bloķētājiem, aizstājot tos ar pēcapmaksas kvītīm. Pēcapmaksa tiks aprēķināta pēc septiņkārša stundas tarifa par katru kalendāro dienu, kas ir maksas autostāvvietas darba diena, liecina saistošo noteikumu projekts.

Tas nozīmē, ka Vecrīgā par neapmaksātu stāvvietu varēs piemērot 33 latu sodu, A zonā, kuru ierobežo Krišjāņa Valdemāra iela, Kalpaka bulvāris, Merķeļa iela, Marijas iela, 13.janvāra iela, - 13,40 latu, B zonā, kuru ierobežo Eksporta iela, Hanzas iela, Pulkveža Brieža iela, Dzirnavu iela, Krišjāņa Valdemāra iela, Lāčplēša iela, Marijas iela, sods tiks piemērots pēc likmes 10,60 lati dienā.

Savukārt C zonā, kuru ierobežo Hanzas iela, Krišjāņa Valdemāra iela, Aristida Briāna iela, Tallinas iela, Aleksandra Čaka iela, Matīsa iela, Valmieras iela, Satekles iela, Dzirnavu iela, Puškina iela, Krasta iela, 11.novembra krastmala, likme noteikta 8 lati dienā. Pārējā teritorijā jeb D zonā soda likme būs 5,40 lati dienā.

Ja transportlīdzeklis turpinās stāvēt maksas autostāvvietā arī nākamajā dienā un apmaksa šajā dienā nebūs veikta, pēcapmaksa par transportlīdzekļa stāvēšanu tiks aprēķināta no jauna par konkrēto dienu.

Pēcapmaksa tiks piemērota, ja maksas autostāvvietas lietotājs nebūs veicis stāvvietas priekšapmaksu elektroniskajā automātā vai ar īsziņas starpniecību, vai arī uz transportlīdzekļa priekšējā paneļa kreisajā pusē nebūs novietots dokuments, kas apliecina maksas autostāvvietas lietošanas tiesības. Sods tiks piemērots arī gadījumos, kad faktiskais maksas autostāvvietas lietošanas laiks par 15 minūtēm būs pārsniedzis apmaksāto maksas autostāvvietas lietošanas laiku.

Maksas autostāvvietu pilnvarotais apsaimniekotājs ir pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", kuru Rīgas dome deleģējusi veikt maksas autostāvvietu ierīkošanu, apsaimniekošanu, pārvaldīšanu un maksas autostāvvietu lietošanas noteikumu ievērošanas kontroli.

Konstatējot autostāvvietu izmantošanas noteikumu pārkāpumu, "Rīgas satiksmes" kontrolieri to fiksēs fotouzņēmumos un sagatavos noteikta parauga paziņojumu par to, ka maksas autostāvvietas lietotājam ir jāveic maksas autostāvvietas lietošanas pēcapmaksa apsaimniekotāja norēķinu kontā 15 dienu laikā no paziņojuma noformēšanas dienas.

Ja noteiktajā termiņā pēcapmaksa nebūs veikta, "Rīgas satiksme" varēs pēcapmaksu pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un nodot informāciju par parādnieka datiem un parādu ievietošanai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrētā parādnieku un kredītvēstures datubāzē kreditoru tiesību aizsardzības mērķiem.

Maksa par autostāvvietām jaunajos saistošajos noteikumos nav mainījusies - arī turpmāk Vecrīgā par maksas stāvvietu pirmajā stundā jāmaksā trīs lati, bet par katru nākamo stundu - 5 lati. A zonā par pirmo maksas autostāvvietas lietošanas stundu jāmaksā 1,40 lati, bet par katru nākamo stundu - divi lati, B zonā par pirmo stundu jāmaksā viens lats, bet par katru nākamo - 1,60 lati, C zonas teritorijā par pirmo stundu jāmaksā 80 santīmi, bet par katru nākamo - 1,20 lati. Savukārt D zonā pirmā stunda maksā 60 santīmus, bet katra nākamā - 80 santīmus.

Maksas autostāvvietas darba laiks ierasti tiek norādīts uz papildzīmes, taču, ja tās nav, tad maksas stāvvieta darbojas no plkst.6 līdz 24. Ja automašīna maksas stāvvietā novietota uz laiku līdz 5 minūtēm, par to nav jāmaksā. Savukārt minimālais samaksas apjoms par maksas autostāvvietas lietošanu ir 15 minūtes. Tiesības lietot maksas autostāvvietu bez maksas ir invalīdiem, kuru transportlīdzekļi ir aprīkoti saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumu prasībām, operatīvā transportlīdzekļa vadītājam, pildot dienesta pienākumus.

Tāpat kā līdz šim, rīdziniekiem būs pieejams maksas stāvvietas abonements par 150 latiem mēnesī, kā arī iedzīvotāja karte - dokuments, ko "Rīgas satiksme" par maksu no 20 līdz 50 latiem var izsniegt iedzīvotājiem, kuru deklarētā dzīvesvieta atrodas ielas posmā, kur ierīkota maksas autostāvvieta. Tāpat tiks saglabātas arī lietotāja kartes, kuras darbojas pēc līdzīga principa un par identisku samaksu un ļauj izmantot atsevišķas īpaši rezervētas stāvvietas pie nedzīvojamām ēkām. Par karšu piešķiršanu arī turpmāk lems Rīgas domes Pašvaldības maksas autostāvvietu lietošanas atļauju izsniegšanas komisija.

Saistošo noteikumu projektu otrdien, 18.decembrī, skatīs Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā.

Kā ziņots, lai noteiktu samērīgāku Rīgas autostāvvietu lietotāju interešu ievērošanu, no nākamā gada 1.februāra ir paredzēts atteikties no transportlīdzekļu riteņu bloķēšanas Rīgas pilsētas pašvaldības maksas autostāvvietās, to aizstājot ar pēcapmaksas kvītīm.

Jaunā sodu sistēma, pirmkārt, būs ērtāka lietotājam, jo nebūs nepieciešams zvanīt un gaidīt inspektoru "klambura" noņemšanai, otrkārt, tiks novērsti koruptīvie riski, jo nebūs iespējams uz vietas samaksāt inspektoram par riteņu bloķētāja noņemšanu reālā naudas soda vietā.

Vienlaicīgi jaunā sistēma novērsīs nevajadzīgas diskusijas par trešās personas mantas aizturēšanu.

Saskaņā ar pašreiz spēkā esošajiem autostāvvietu apsaimniekošanas un lietošanas noteikumiem Rīgā gadījumos, ja maksas autostāvvietas lietotājs nav veicis samaksu par transportlīdzekļa novietošanu maksas autostāvvietā vai ja samaksa ir veikta, taču faktiskais maksas autostāvvietas lietošanas laiks par 15 minūtēm pārsniedz apmaksāto maksas autostāvvietas lietošanas laiku, transportlīdzeklim tiek pielietots riteņa bloķētājs līdz brīdim, kamēr maksas autostāvvietas lietotājs nav veicis samaksu par stāvvietas lietošanu.

Šāds regulējums maksas autostāvvietu lietotājam faktiski nedod iespēju apstrīdēt riteņu bloķētāja lietošanu vai veikt norēķinu par autostāvvietas lietošanu vēlāk ar pēcapmaksu arī situācijās, kad bloķētāja lietošanas brīdī transportlīdzekļa vadītājam nav iespējams norēķināties par maksas autostāvvietas lietošanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!