Foto: F64
Centrālās vēlēšanu komisija (CVK) nolēmusi Sabiedrisko attiecību pētniecības, konsultāciju un vadības pakalpojumus iepirkt no firmas "Traps", kuru savulaik dibinājis Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs Arnis Cimdars, bet kas tagad pieder viņa labam paziņam Jūlijam Muraškovskim, tā svētdineas vakarā ziņo LTV raidījums "De facto".

"De facto" norāda, ka SIA "Traps" ir pilnīgi nepazīstama firma, tās vārds nav minēts nevienā publikācijā, neviena atsauce uz šo firmu nav atrodama pat caur interneta meklētājiem. Tai nav savas mājaslapas un arī izziņās tās telefonu neatrast.

Uzņēmumu reģistra informācija liecina par kādu citu potenciālu priekšrocību – firmu "Traps" kādreiz dibinājis pats CVK priekšsēdētājs Cimdars.

"Manā laikā šī firma darbību tā arī neuzsāka. Te ir labs materiāls sazvērestības teorijām," raidījumam "De facto" saka Cimdars. Viņaprāt, iepirkuma norisē nav pieļauti ne juridiski, ne arī ētiski pārkāpumi.

SIA "Traps" faktiski ir viena cilvēka firma, un ar visiem darbiem galā tiekot īpašnieks Jūlijs Muraškovskis. Pēc gada pārskatiem un norādītā apgrozījuma var spriest, ka "Traps" vienīgais eksistences mērķis ir CVK pasūtījumi. Vismaz pēdējos gados apgrozījuma apjoms faktiski sakrīt ar CVK pasūtījuma apjomu konkrētajā gadā.

Uz "De facto" jautājumu, vai "Traps" ir uzvarējis godīgā konkurencē, Cimdars atbild: "SIA "Traps" ir iesniedzis visu to, kas ir prasīts, tas nebija nekāds jaunums viņam, es domāju, līdz ar to tas viss bija atbilstoši noformēts."

Iepriekš ilgāku laiku arī pats Muraškovskis strādājis CVK, konsultējot Cimdaru sabiedrisko attiecību jomā. Bet ap 2002.gadu CVK šī sabiedrisko attiecību konsultanta štata vieta vairs nebija paredzēta. Tomēr Cimdara un Muraškovska ceļi tobrīd nešķīrās. Viņš tika pie Cimdara dibinātās firmas un turpināja sniegt tos pašus pakalpojumus, galvenokārt konsultācijas tieši Cimdaram, tikai nu jau kā firmas pārstāvis.

Muraškovska un Cimdara skaidrojumi par to, kādēļ šī firma ieguvusi CVK pasūtījumus, ir teju identiski.

"Es strādāju CVK no 1998.vai 1999.gada, man sakrājusies zināma pieredze, līdz ar to man vajag mazāk laika un spēka tam, ko cits darītu ar lielākām pūlēm, tādēļ arī cena ir zemāka," - tā Muraškovskis.

"Viņam ir pieredze sadarbībā, kas bija par iemeslu zemākai cenai. Ja tādas pieredzes nav, tad nepieciešami vairāk resursu, kas dārgāk arī maksā," - tā savukārt Cimdars.

Šobrīd no 12 CVK darbiniekiem trīs jau strādā Informācijas nodaļā, tostarp – profesionāla sabiedrisko attiecību speciāliste. Kā uzskata Cimdars, ar to nav gana, jo ir vajadzīgs cilvēks, kurš strādā ar stratēģijām. Lai gan pēc iepirkuma nolikuma redzams, ka faktiski tiek meklēts sabiedrisko attiecību speciālists.

Arī Muraškovskis pats apgalvo, ka viņa pienākumi ir daudz plašāki par sabiedrisko attiecību speciālista darbu, jo viņš rada stratēģijas un rekomendācijas: "Piemēram, mums vajadzēja izstrādāt stratēģiju, kā vispār rīkoties ar vietējam vēlēšanu komisijām, kā veidot sadarbības garu, kas bija iepriekšējai komisijai."

Lai gan iepirkuma kopējā līguma cena ir astoņi tūkstoši latu 14 mēnešu laikā, interese par to bija ļoti liela, instrukciju izņēma deviņpadsmit firmas, pieteicās – trīs. Formāli likumi, visticamāk, nav pārkāpti, tomēr sabiedrisko attiecību firmu pārstāvji par notikušo ir sašutuši, uzskatot, ka tas met ēnu visam komisijas darbam.

Sabiedrisko attiecību kompānijas "Repute" stratēģiskā konsultante Iveta Antonišķe "De Facto" saka: "Diemžēl sabiedrība jau ir pieradusi pie šāda veida gadījumiem un tā nereaģē tik asi, kā manuprāt vajadzētu, bet vienkārši jāpadomā par to, ka vieni visu savu biznesu ir spējīgi izveidot tikai un vienīgi par mūsu pašu maksātajiem nodokļiem.

Pēc Muraškovska teiktā, CVK ik mēnesi viņa firmai pārskaita ap astoņsimt latiem. Apmēram puse aiziet viņa paša algošanai, bet kur paliek pārējie četri simti, viņš skaidri nemācēja pateikt – it kā pakalpojumiem, lūgts precizēt kādiem, viņš sevi laboja, sakot – nauda paliek firmas kontos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!