Saeima otrdien galīgajā lasījumā akceptēja grozījumus ceļu satiksmes likumā, kas paredz no nākamā gada ieviest soda punktu sistēmu par pārkāpumiem ceļu satiksmē, kuras galvenais mērķis ir cīnīties pret sistemātiskiem pārkāpējiem.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) direktors Andris Lukstiņš iepriekš prognozēja, ka jaunā sistēma varētu stāties spēkā jau no nākamā gada 1.janvāra, ja valdība būs pieņēmusi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumus, kas reglamentēs reģistrējamos pārkāpumus, atbilstošos soda punktus un to noilgumu. Vēlākais sistēmas spēkā stāšanās termiņš ir nākamā gada vidus.

Likumā paredzēts, ka maksimālais soda punktu skaits, kuru sasniedzot automašīnu vadītājam tiks atņemtas tiesības, būs 16 punkti, bet vadītājiem ar stāžu līdz diviem gadiem - 10 punkti.

Maksimālais soda punktu skaits par vienu pārkāpumu būs astoņi punkti, kurus piešķirs, ja vadītāju pieķers, braucot alkohola vai narkotiku reibumā. Par šo pārkāpumu vadītāja tiesības atņems nekavējoties, stāstīja Lukstiņš.

Reģistrētie punkti būs spēkā divus līdz piecus gadus atkarībā no pārkāpuma smaguma. CSDD vadītājs atzīmēja, ka, pēc likuma autoru ieceres, par braukšanu dzērumā, kas uzskatāms par nopietnāko pārkāpumu, punkti saglabāsies ilgāko iespējamo termiņu - piecus gadus.

Ja soda punktu skaits tuvosies maksimālajam un šoferim jau draudēs tiesību zaudēšana, viņam par to nosūtīs brīdinājumu, kā arī tiks piemēroti citi ietekmēšanas līdzekļi - būs jāiziet mācību kursi ceļu satiksmes drošības jautājumos, semināri drošai transportlīdzekļa vadīšanai vai transporta līdzekļa vadīšanas iemaņu pārbaude, vai arī jākārto eksāmens ceļu satiksmē.

Ja tomēr būs sasniegts maksimālais punktu skaits, šoferim uz gadu atņems tiesības. Savukārt, ja tiesības uz vairāk nekā gadu pazaudēs atkārtoti 10 gadu laikā, vadītājs tās varēs atgūt ne agrāk kā pēc pieciem gadiem. "It kā viņam tiesības nekad nebūtu bijušas," paskaidroja Lukstiņš.

Likuma grozījumi paredz ieviest arī citas būtiskas izmaiņas, tostarp ieviest mopēdu vadītāju tiesības. Tās varēs iegūt no 14 gadu vecuma, savukārt transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt vismaz vienas kategorijas mehānisko transportlīdzekli, būs atļauts braukt arī ar mopēdu.

Braucot ar mopēdu, tāpat kā vadot automašīnu, būs nepieciešami arī tā reģistrācijas dokumenti, kā arī īpašnieka pilnvara, ja vadītājs izbrauks ārpus Latvijas.

Līdz ar mopēdu tiesību ieviešanu no nākamā gada 1.janvāra paredzēts ieviest sodus par velosipēdu un mopēdu vadīšanu alkohola reibumā, taču velosipēdisti un mopēdisti, nebaidoties no soda, drīkstēs pie stūres sēsties lielākā dzēruma pakāpē nekā autovadītāji.

Atšķirībā no autovadītājiem, kuriem aizliegts vadīt transportlīdzekli, ja alkohola koncentrācija asinīs sasniedz 0,5 promiles, bet tiem, kuriem autovadītāja stāžs ir mazāks par diviem gadiem, - tikai 0,2 promiles, velosipēdisti un mopēdisti nesodīti varēs pārvietoties, braucot pat reibuma pakāpē līdz vienai promilei.

Arī sodi par braukšanu dzērumā viņiem būs pieticīgāki. Saeimā otrajā lasījumā pieņemtie grozījumi administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz - ja velosipēdista vai mopēda vadītāja asinīs vai izelpā konstatēs no 1 līdz 1,5 promiles alkohola vai narkotiskās vielas, vadītājam būs jāšķiras no 20 latiem, bet, ja virs 1,5 promilēm, - no 30 latiem.

Auto šoferiem par tādiem pašiem pārkāpumiem sodi būs daudz augstāki - attiecīgi no 300 līdz 400 latiem un autovadītāja tiesību atņemšana uz gadu vai pat no 400 līdz 500 latiem un autovadītāja tiesību atņemšana uz diviem gadiem.

"Tas ir tikai loģiski. Braucot dzērumā ar velosipēdu, viņš vairāk apdraud pats sevi nekā citus un nevar izraisīt līķu kaudzi," kraso sodu atšķirību pamatoja Lukstiņš.

Tāpat ceļu satiksmes likumā nostiprinās jaunus ierobežojumus transportlīdzekļu vadīšanai, tostarp būs aizliegts vadīt transporta līdzekli, esot slimam vai arī tik nogurušam, ka tas var ietekmēt vadītāja darbspējas un ceļu satiksmes drošību, reakcijas ātrumu uzmanību samazinošu medikamentu iespaidā, kā arī būs aizliegts izmantot tiesības, ja mainījies transportlīdzekļa vadītāja vārds, uzvārds vai personas kods un 30 dienu laikā transportlīdzekļa vadītāja apliecība nebūs apmainīta, vai arī par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzliktais naudas sods nebūs samaksāts gada laikā no soda uzlikšanas dienas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!