Foto: LETA
Trīs politiskie spēki, kuri iesnieguši deputātu kandidātu sarakstus Saeimas vēlēšanām, dažas nedēļas pirms vēlēšanām ir pārsnieguši 50% no atļautā priekšvēlēšanu tēriņu limita, viens saraksts jau iztērējis 70%, bet vēl divi saraksti - 60% no atļautajiem tēriņiem par atsevišķām priekšvēlēšanu aģitācijas pozīcijām.

Kā intervijā sacīja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) priekšnieka vietnieks Alvis Vilks, acīmredzot gaidāms finiša izrāviens visām partijām, kad reklāmas apjomi pieaugs, "lai gan jau patlaban reklāmu apkārt ir ļoti daudz".

Vilks pauda viedokli, ka priekšvēlēšanu tēriņu limiti ir ļoti lieli. Proti, šā gada oktobrī gaidāmo Saeimas vēlēšanu aģitācijai, ja partija iesniegusi savu deputātu kandidātu sarakstu visos piecos vēlēšanu apgabalos, tā sauktie ierobežotie izdevumi nedrīkst pārsniegt 571 211 latus.

Savulaik KNAB protestējis, ka noteikti tik augsti griesti un daudzas ierobežojošas pozīcijas tikušas izņemtas ārā. "Mēs to ierakstījām partiju finansēšanas koncepcijā, pēc kuras tālāk tika izstrādāti likumprojekti. Mēs šo jautājumu mēģinājām akcentēt, aktualizēt un risināt brīdī, kad notika pēdējie grozījumi Partiju finansēšanas likumā un aģitācijas likumā, bet tas netika uzklausīts. Pirms iepriekšējām pašvaldību vēlēšanām, kad šis limits tika paaugstināts, gandrīz visas partijas bija vienisprātis. Es nevaru nosaukt, vismaz komisijas darba laikā, nevienu no deputātiem, kurš būtu aktīvi protestējis. Pirms šīm Saeimas vēlēšanām kaut kādas balsis sāk parādīties, ka limits tomēr ir par lielu, bet tā arī netika detalizēti izdiskutēts, ko darīt - mazināt limitu vai visas pozīcijas, vai varbūt daļu pozīciju atkal likt iekšā izdevumu tēriņos. Jautājums līdz galam netika izdiskutēts, un nekādi risinājumi tālāk netika pieņemti," sacīja Vilks.

Pēc Vilka domām, partiju atļauto tēriņu griesti ir ļoti lieli. "Ņemot vērā ekonomisko situāciju, tie ir neadekvāti augsti, un partijām nav sasniedzami, izņemot varbūt to motīvu, ka partijas sāk apvienoties un konsolidējas, un šis apjoms viņām būtu sasniedzams," piebilda Vilks.

"Atcerēsimies [partiju apvienības "Par labu Latviju" premjera amata kandidāta Aināra] Šlesera pasākumu "Arēnā Rīga" pirms iepriekšējām pašvaldību vēlēšanām, kas tika organizēts kā tikšanās ar vēlētājiem, kas ir populāri daudzās valstīs un klasiski ASV. Iepriekšējie likuma grozījumi bija vērsti uz to, lai nodrošinātu politiķu došanos pie vēlētājiem un kontaktus ar vēlētājiem. Šādus pasākumus veikt tagad ir iespējams, bet atšķirsies partiju iespējas - vienai būs iespēja noorganizēt pasākumu "Arēnā Rīga", bet citai labākajā gadījumā pasākumu izdosies noorganizēt kādā pagasta klubā vai skvērā," skaidroja Vilks, pēc kura domām, tas var radīt diezgan lielu nevienlīdzību, "bet izskatās, ka pašlaik nav vajadzības piedomāt par šiem limitiem".

Jau ziņots, ka priekšvēlēšanu periods ilgst no 5.jūnija līdz 2.oktobrim, un partijas naudu drīkst izlietot ar vēlēšanu kampaņu saistītiem izdevumiem, kuriem noteikti ierobežojumi: par reklāmas izvietošanu, pasta (arī elektroniskā pasta) pakalpojumu izmantošanu, lai ar tā palīdzību nosūtītu priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, kā arī par labdarības pasākumu finansēšanu, sponsorēšanu, izmaksājot pabalstus un izdarot dāvinājumus (ziedojumus).

Arī tā sauktajām trešajām - ar partijām nesaistītajām - personām, kas savā vārdā veic priekšvēlēšanu aģitāciju, ir noteikts izmantojamo līdzekļu maksimālais apmērs. Saskaņā ar likumu par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām trešās personas priekšvēlēšanu aģitācijai var izmantot līdzekļus, kas nepārsniedz 15 minimālās mēnešalgas - 2 700 latu 2010.gadā.

Savukārt ierobežojumi neattiecas uz visu veidu reklāmas materiālu sagatavošanu, vēlēšanu kampaņas plānošanu, sagatavošanu un organizēšanu, vēlēšanu kampaņā iesaistīto personu darba algu izmaksām un citiem maksājumiem fiziskajām personām, kustamas un nekustamas mantas īrēšanu vēlēšanu kampaņas vajadzībām, laikrakstu, žurnālu, biļetenu, grāmatu un citu iespiedtehnikā sagatavotu izdevumu publicēšanu vēlēšanu kampaņas vajadzībām un citu ar vēlēšanu kampaņu saistīto izdevumu segšanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!