Lai kļūtu par kapteini, pēc augstskolas absolvēšanas jāstrādā par trešo stūrmani, tad otro un pirmo stūrmani un vēlāk par vecāko kuģa kapteini. Pēc šādas darba pieredzes kapteiņa amata iegūšanai nepieciešams arī, mazākais, 3,5 gadu ilgs laiks, kas pavadīts uz kuģa. Par pilntiesīgu kapteini var kļūt tikai tad, ja viņam tiek uzticēta kāda kuģa vadīšana.
Latvijas Jūras akadēmijā pirmais izlaidums stūrmaņiem, kuģu mehāniķiem un kuģu elektroinženieriem bija 1994.gadā. Šobrīd Latvijā ir aptuveni 10-12 vecāko kuģu kapteiņu palīgu, kuri teorētiski pretendē uz kapteiņa amatu, sacīja akadēmijas rektors.
"Mūsu akadēmijas absolventi nekad nav bezdarbnieki," sacīja Bērziņš un norādīja, ka visā pasaulē esot profesionālu kapteiņu trūkums. Pēc aptuvenām aplēsēm, pasaulē ir 45-50 tūkstoši vakanču kuģa kapteiņa amatā.