Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) priekšnieks Aleksejs Loskutovs uzskata, ka priekšvēlēšanu laikā kādai valsts civildienesta iestādei ar likumu būtu jāuzdod apkarot slēpto politisko reklāmu laikrakstos un žurnālos, lai nodrošinātu visiem iedzīvotājiem "neatkarīgi no maka biezuma" vienādas tiesības paust savus politiskos uzskatus.
Šodien Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēdē Loskutovs pauda viedokli, ka "žurnālistu godaprāts un pašcenzūra nav pietiekami", tāpēc viņu darbība priekšvēlēšanu laikā ir jāreglamentē ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu.

KNAB priekšnieks teica, ka apzinās - viņa ierosinājums var izsaukt asu žurnālistu un sabiedrības pretreakciju, tomēr elektroniskie mediji priekšvēlēšanu laikā jau tiekot regulēti un arī rakstošajai presei esot jānosaka ierobežojumi.

KNAB priekšnieks norādīja, ka patlaban likumi nereglamentē trešo personu līdzdalību partiju priekšvēlēšanu aģitācijā, un tā var kaut vai pārsniegt pašas partijas izdevumus. Pēc Loskutova domām, trešo personu atbalstu kādas partijas vai kandidāta reklamēšanā vajadzētu ierobežot ar 100 latu limitu.

Loskutovs arī norādīja, ka likumā nav definēts, kas ir slēptā politiskā reklāma. Tas apgrūtina tās uzskaiti un apkarošanu.

Radio un televīzijas likumā ir noteikts, ka "slēptā reklāma ir reklāmas nolūkā veikts preču, pakalpojumu, preču ražotāja vai pakalpojumu sniedzēja vārda, firmas zīmes vai darbības tāds attēlojums raidījumā skaņas vai attēla veidā, kurš pēc savas būtības var maldināt auditoriju".

"Šāds attēlojums uzskatāms par tīši veiktu, īpaši gadījumos, ja par to saņemta samaksa vai cita veida atlīdzība," teikts likumā. Preses likumā nekādu slēptās politiskās reklāmas definīciju nav.

Deputāts Jānis Lagzdiņš (TP) norādīja, ka politiskās cenzūras noteikšana presei priekšvēlēšanu laikā būs pretrunā ar Satversmē garantētajām vārda un politiskās darbības tiesībām, kas ļauj katram cilvēkam, arī žurnālistam, paust savas politiskās simpātijas un antipātijas. Turklāt dažāda un brīva prese ir demokrātiskas valsts neatņemama sastāvdaļa, uzsvēra deputāts.

Deputāts Dzintars Rasnačs (TB/LNNK) aicināja KNAB noskaidrot, kas finansē TV5 "Politisko šovu", kura reklamēšanai ir iepirkti lieli reklāmas laukumi avīzēs, izvietotas vides reklāmas sabiedriskā transporta pieturās. Pēc Rasnača rīcībā esošās neoficiālās informācijas, "Politisko šovu" ar trešo personu starpniecību ir nelegāli apmaksājusi viena partija, kuru Rasnačs gan nenosauca.

Lagzdiņš savukārt aicināja KNAB izvērtēt pašvaldībās pie varas esošo politiķu pašreklamēšanos par nodokļu maksātāju naudu izdotajos vietējos preses izdevumos, kā arī ar reklāmas kompāniju starpniecību noslēgtos ilgtermiņa un bagātīgi apmaksātos reklāmas līgumus preses izdevumos, kas ietekmē arī rakstu saturu. Rezultātā vairāku gadu garumā par kādu pašvaldību vai tās vadītāju avīze publicē tikai cildinošus rakstus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!