Nejēdzību novēršanas birojs (NNB) sešu mēnešu laikā kopš darbības uzsākšanas saņēmis gandrīz 800 iesniegumu un vēstuļu, un visvairāk iedzīvotāji sūdzējušies par pašvaldību amatpersonu darbību un pašvaldību uzņēmumiem.
NNB vadītāja Vineta Ozoliņa pavēstīja, ka pašlaik biroja kontrolē atrodas 101 lieta un 13 lietas birojs iesniedzis prokuratūrai. Iedzīvotāju sūdzības skar praktiski visas jomas, taču visvairāk sūdzību ir par pašvaldību amatpersonu darbību, pašvaldību uzņēmumiem un Valsts zemes dienestu.

Cilvēki sūdzas arī par neapmierinošu apkalpošanu valsts un pašvaldību iestādēs - dzenāšanu no vienas iestādes uz otru, nepiemērotiem pieņemšanas laikiem, nelaipnu attieksmi, sarežģītām procedūrām un neoperativitāti.

Skujiņa norādīja, ka esot arī tādi iesniegumi, kuros minētās problēmas skar lielu sabiedrības daļu un tās nepieciešams risināt, piemēram, grozot tiesību aktus. "Dažreiz, saņemot iesniegumu, šķiet, ka aprakstīta sīka sadzīviska problēma, pat varbūt tīri personiska. Bet iedziļinoties atklājas vai nu amatpersonu patvaļa, bezdarbība, vai tiesību aktu "robs"," norādīja Ozoliņa, piebilstot, ka līdz ar vienas konkrētas nejēdzības novēršanu tiek atrisinātas lielas sabiedrības daļas problēmas.

Taču gadoties arī kuriozas situācijas, kad iedzīvotāji vēlas, lai birojs iejaucas viņu personisko problēmu risināšanā, kur patiesībā, piemēram, būtu jāizsauc policija.

Iedzīvotāji NNB vēršas gan pirmo reizi, gan arī pēc vairākkārtēja iestāžu bezrezultatīva apmeklējuma un "atrakstīšanās" vēstuļu saņemšanas. Birojs, pārbaudot iesniegumus, bieži vien konstatē, ka attiecīgās amatpersonas nav pienācīgi veikušas savus pienākumus, un lūdz amatpersonas atkārtoti "ar padziļinātu uzmanību" izskatīt konkrētu jautājumu.

Bieži esot sastopamas situācijas, kad iedzīvotāji stāsta, ka bez rezultātiem vērsušies iestādēs un izklāstījuši savas problēmas, taču amatpersona nav veikusi apsolītos attiecīgos pasākumus. Pēc NNB pārbaudes izrādās, ka šis apmeklējums un sūdzība nav reģistrēta, izskatīta un nav veikti nekādi pasākumi. "Un tad nu ej un pierādi, ka tu tur biji un runāji," pauda biroja vadītāja.

Viņa bilda, ka premjerministrs Einars Repše regulāri interesējas par biroja darbu, saņemtajiem iedzīvotāju iesniegumiem, kā arī konstatēto nejēdzību novēršanu. NNB ne tikai gatavo Ministru prezidenta rezolūciju projektus nejēdzību novēršanai attiecīgajām institūcijām, bet nepieciešamības gadījumā sagatavo īsus lietu aprakstus. Repše un birojs sazinoties visbiežāk izmanto e-pastu.

Lai atklātu nejēdzības, birojs ne tikai izskata iedzīvotāju sūdzības, iesniegumus un priekšlikumus, bet arī seko informācijai medijos.

NNB darbību uzsāka šā gada 25.janvārī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!