Foto: AFI
Latvijas autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija (LARPA) vēstulē satiksmes ministram Anrijam Matīsam norāda, ka reālas sarunas par norēķiniem ar vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem un asociācijām nenotiek, līdz ar to valsts nepilda apņemtās saistības.

Pārvadātāji uzskata, ka nevar pastāvēt šāda situācija, kad valsts nepilda uzņemtās saistības, taču pieprasa bez samaksas tās pildīt pārvadātājiem, un šādus satiksmes ministra Anrija Matīsa izteikumus presē uztver kā draudus valsts demokrātijai.

Paziņojumā teikts, ka vietējie reģionālie pārvadātāji joprojām godprātīgi pilda savas saistības, taču, nesaņemot samaksu par padarīto darbu, nespēj vairs veikt uzņemtās saistības pret sadarbības partneriem, kas apdraud pārvadājumus.

"Mēs nevēlamies pārvadājumus pārtraukt, taču mūsu darbinieki arī vairs nespēj strādāt bez darba samaksas. Ir apdraudētas daudzas mūsu darbinieku ģimenes, kas arī vairs nespēj apmaksāt savas saistības," skaidrots vēstulē.

Lai gan Latvijas Pašvaldību savienības (LPS), Latvijas pasažieru un pārvadātāju asociācijas (LPPA) un LARPA prasības bija parādu jautājumu atrisināt līdz 1.maijam, Latvijas autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija nolēmusi ārkārtas sanāksmi
pārcelt uz 3.maiju, dodot laiku šo jautājumu atrisināšanai.

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās un vides un reģionālās politikas komisija šonedēļ atbalstīja priekšlikumu par grozījumiem Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas ļaus valdībai lemt par 2012.gada zaudējumu kompensēšanu reģionālo vietējo autobusu maršrutu pārvadātājiem no valsts budžeta līdzekļiem. Autotransporta direkcijā skaidro, ka patlaban par 2012.gadu iztrūkums vietējās nozīmes pārvadājumos ir 803 590 lati. Taču esot jāņem vērā, ka šie ir provizoriskie aprēķini - gala cipars būs zināms šī gada otrajā pusē pēc pārvadātāju gada pārskatu apstiprināšanas.

Plānots, ka deputāti par šo likumprojektu balsos 2.maija Saeimas plenārsēdē, informēja Reformu partijas (RP) frakcijas preses sekretārs Kaspars Odiņš. RP arī uzsver, ka turpmākajos gados nav pieļaujama situācija, ka budžetā tiek piešķirts finansējums autobusu pārvadājumiem, kas jau sākotnēji ir mazāks nekā iepriekšējos gados izlietotais, tādējādi gadu no gada radot nepieciešamību pēdējā brīdī lemt par papildu finansējumu.

Valdību veidojošo partiju koalīcija pirmdien, 15.aprīlī, vienojusies par šiem likuma grozījumiem. Savukārt Satiksmes ministrijai (SM), Finanšu ministrijai un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai būs jāsniedz saskaņotais viedoklis, kādā veidā būtu jāmaina pasažieru pārvadājumu finansējuma sistēma.

Satiksmes ministrija piedāvājusi reformas nozarē - plānots, ka VSIA "Autotransporta direkcija" būs pasūtītājs un līguma slēdzējs ar reģionālajiem pārvadātājiem. Savukārt plānošanas reģioni apzina pašvaldību un iedzīvotāju vajadzības pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem un gatavo pieprasījumu nepieciešamajam pārvadājumu apjomam reģionā. Piedāvātā funkciju sadale ļautu īstenot starppilsētu un vietējo maršrutu vienotu plānošanu, dotu iespēju optimizēt maršrutu tīklus, novēršot izveidojušās reģionālās atšķirības, vienlaikus nepazeminot pakalpojumu pieejamības līmeni. Tāpat būtu iespējams realizēt vienotu tarifu politiku valsts mērogā, kā arī rastos priekšnosacījumi nesegto zaudējumu samazināšanai, uzskata ministrija.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!