Latvijā pusaudžu žurnālos visbiežāk sniegta pretrunīga vizuālā un tekstuālā informācija, jo šajos medijos iekļautā informācija atsevišķos gadījumos ir pretrunā ar ekspertu ieteikumiem rakstos un ne vienmēr atbilst žurnālu mērķauditorijai, otrdien ar pētījumu "Dzimumu lomu reprezentācija pusaudžu medijos" iepazīstināja pētniece Inese Šūpule.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Pagājušā gada rudenī analizēti seši pusaudžu žurnālu izdevumi "Avene", "Mērķis", "Popcorn", "Puff", "Sīrups" un "Spicā", kur dzimumu lomu reprezentācija aplūkota četros dažādos skatpunktos: vērtēts, kā atspoguļota mīlestība un savstarpējās attiecības, ķermenis, intereses, darbs un profesionālā orientācija.

Žurnālu "Avene" un "Spicā" mērķauditorija ir vecumā no 7 līdz 13 gadiem, savukārt izdevumu "Mērķis", "Popcorn", "Puff" un "Sīrups" mērķauditorija ir 12 līdz 17 gadus veci lasītāji.

Šūpule norādīja, ka viena no centrālajām tēmām pusaudžu žurnālos "Popcorn", "Sīrups" un "Puff" ir mīlestība un savstarpējās attiecības, kur pētījuma laikā novērotas vislielākās pretrunas. Nedaudz informācija par mīlestību un savstarpējām attiecībām parādās žurnālā "Avene", bet šo tēmu nemaz neapskata žurnāls "Spicā" un "Mērķis", jo tie orientēti citām vecuma grupām.

Žurnālos ekspertu ieteikumi un atbildes uz pusaudžu interesējošiem jautājumiem par attiecībām ir korekti, turklāt vizuālais attēlojums nav adekvāts un nonāk pretrunās ar ekspertu viedokļiem. Visbiežāk pie šādām tēmām vizuālais noformējums ir tāds, kas būtu piemērots pornožurnāliem, norādīja Šūpule.

Tāpat pētījumā novērots, ka rakstos izdarīts spiediens uz meitenēm, jo raksti pozicionē meitenēm cīnīties par puišiem, iekarot un flirtēt ar puišiem, jo apkārt ir liela konkurence.

Dažkārt grūti izprast, uz kuru pusaudžu vecuma grupu attiecināti raksti, jo ir tādi raksti, kuros runāts par agrīnu pusaudžu gadu attiecību jautājumiem, un tādi raksti, kas neatbilst pusaudžu žurnālu mērķauditorijai, bet varētu būt piemēroti 20 līdz 30 gadus vecai auditorijai, atzina resursu centra sievietēm "Marta" vadītāja Iluta Lāce.

Rakstos par ķermeni un tā atspoguļojumu vērojams, ka lielākā daļa pusaudžu žurnālos sniegtie ieteikumi ārējā izskata uzlabošanai paredzēti meitenēm. Arī slavenību atspoguļojums pusaudžu žurnālos norāda, ka saistībā ar ķermeņa un tā problēma risināšanu parādās tikai sievietes. Tādā veidā gan saturiski, gan vizuāli tiek nostiprināts priekšstats par to, ka ārējais izskats ir būtiskāks sievietei nevis vīrietim un ka rūpes par to ir neatņemama sievietes dzīves sastāvdaļa, atzina Šūpule.

Kopumā pētītajos pusaudžu žurnālos tēmas, kas saistītas ar interesēm, piemēram, dažādi intelektuāli uzdevumi, konkursi, dažādu priekšmetu pagatavošana un radošas aktivitātes tiek pasniegta dzimumu neitrāli un ar dzimumu saistītie stereotipi gandrīz nav novērojami, taču būtiskas atšķirības dzimumu aspektā vērojamas tādos interešu veidos kā mode, stils un aksesuāri, sports un datorspēles. Sports un datorspēles pusaudžu žurnālos atspoguļotas kā zēnu interešu jomas, savukārt mode un stils kā meiteņu.

"Pusaudžu žurnālos vērojama tendence, ka vairākos jautājumos, kas varētu būt aktuāli abiem dzimumiem, kāds no informācijas aspektiem ir vērsts tikai uz vienu dzimumu, veicinot noteiktu dzimumu lomu stereotipu izplatību, piemēram, par to, ka meitenēm ir jāpievērš sev uzmanība ar izskatu, bet puišiem ir jābūt vīrišķīgiem un pārliecinātiem par sevi," skaidroja pētniece.

Viņa minēja, ka pusaudžu žurnālos visvairāk tiek atspoguļotas tās profesijas, kas saistīts ar izklaides sfēru, īpaši mūziku un kino. "Lai arī gaidījām, ka pusaudžu žurnālos saistībā ar profesijām būs dzimumu stereotipi, pētījuma laikā secinājām, ka par darbu un profesijām lasītājiem informācija tiek pasniegta bez dzimumu stereotipiem, kur protams ir daži izņēmumi," minēja Šūpule.

Pētniece informēja, ka pētījums "Dzimumu lomu reprezentācija pusaudžu medijos" ir pirmais šāda veida pētījums, kas veikts Latvijā. "Pēc pētījuma veikšanas jau redzamas pirmās pozitīvās izmaiņas. Žurnāls "Popcorn" jau tagad izmainījis savu pozīciju, iesakot lasīt žurnālu jauniešiem no 17 gadiem. Tāpat vēstuļu lapās, kur kādreiz jauniešu rakstītajām vēstulēm tika klāt pierakstīts vēstuļu rakstītāja vecums, tagad tas vairs netiek darīts, jo šādos gadījumos tika radītas pretrunas citiem bērniem, kas lasīja žurnālu," atzina Šūpule.

Pētījums "Dzimumu lomu reprezentācija pusaudžu medijos", tika veikts Eiropas Kopienas iniciatīvas EQUAL projekta "Atvērtu darba tirgus sievietēm" gaitā, kurā tika analizēti 2006.gada jūlija un augusta pusaudžu žurnāla numuri.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form