Valsts policija tuvākajā laikā finansējuma trūkuma dēļ var kļūt nespējīga pildīt savus tiešos pienākumus un darbiniekiem uz notikuma vietām var nākties doties ar sabiedrisko transportu, uzskata policijas priekšnieks Juris Rekšņa.
Šāda situācija izveidojusies, jo policijai drīz var aptrūkties benzīns, ar ko braukt uz izsaukumiem, paskaidroja Rekšņa. Par pagājušo gadu Iekšlietu ministrijas autobāzes parāds par benzīnu esot 127 tūkstoši latu. Ja šo parādu pieprasītu samaksāt vai arī uz parāda vairs degvielu nepiešķirtu, policijas darbs tiktu paralizēts.

Rekšņa norādīja, ka šobrīd, nodrošinot dežūrdaļas darbu, kas izbrauc uz izsaukumiem, patruļdienestu, kas apkalpo šos izsaukumus, un ceļu policijas izbraukumus uz avārijām dokumentu noformēšanai, kriminālpolicijai paliek 20 litri benzīna mēnesī uz vienu mašīnu, ar ko iespējams nobraukt 200 kilometru un uz ko pretendē vairāki cilvēki. "Kā jūs domājat, vai var strādāt šādā situācijā?" jautāja Rekšņa.

Viņš norādīja, ka par izveidojušos situāciju informējis iekšlietu ministru Mareku Segliņu, un paskaidroja, ka veiksmīga darba nodrošināšanai policijai papildus būtu nepieciešami 20 tūkstoši latu katru mēnesi. Tomēr Rekšņa atzina, ka arī IeM budžets ir ierobežots. "Varbūt Segliņš atradīs," viņš sacīja.

Policijas priekšnieks arī atzina, ka policijas problēmas nebūs iespējams atrisināt ar populistisku "caurumu lāpīšanu". "Pagājušā gada nogalē valsts sekretārs visiem ministrijas darbiniekiem aizliedza izmantot dienesta mašīnas un ietaupītos līdzekļus novirzīja policijai. Tie bija 1200 lati," pastāstīja Rekšņa.

Policijas budžets šobrīd ir 37 miljoni latu, bet normālam darbam "bez pārspīlējumiem" tai būtu nepieciešami 55 miljoni latu.

Rekšņa norādīja, ka policijai nevar pārmest neekonomisku braukšanu, jo, piemēram, Rīgas policija 1998. gadā nobrauca 12 miljonus kilometru, 1999. gadā - 11 miljonus, bet 2000. gadā - vairs tikai 8 miljonus kilometru.

Tajā pašā laikā palielinājies gan noziedzības līmenis, gan atklāto noziegumu skaits. Rekšņa uzskata, ka tas nozīmē - policija "reāli izbrauc uz katru no šiem noziegumiem un reāli strādā".

Viņš pastāstīja, ka, iesniedzot priekšlikumus IeM par policijas problēmu atrisināšanas prioritātēm, norādīts, ka tās ir elementāras. Vispirms esot nepieciešams sakārtot policistu atalgojuma sistēmu. "Mēs prasām tikai to, kas ir likumā noteikts," teica Rekšņa - samaksu par nakts darbu un risku.

Otras grūtības, kas steidzami jārisina, esot transports. Policijas autobāze esot novecojusi. "Mēs vienīgīe Baltijas valstīs vēl braukājam ar "vazikiem"," klāstīja Rekšņa. Transporta problēma ir saistīta ar jau minēto benzīna trūkumu.

Turklāt policijai steidzami jārisina telpu problēma. Rekšņa norādīja, ka Valsts policijas ēka Stabu ielā ir ļoti labā stāvoklī, salīdzinot ar citām policijas ēkām. Vissliktākā situācija esot Liepājā un Ventspilī.

Rekšņa uzsvēra, ka, arī beidzoties benzīnam, policija turpinās darbu, izpildot svarīgākās funkcijas. "Mēs brauksim ar tramvajiem uz izsaukumiem, jo es nevaru pieņemt lēmumu nebraukt, kā daži labi to dara. Mēs darīsim visu iespējamo līdz pēdējam," sacīja policijas priekšnieks.

Policija arī pārdomā, vai nelūgt Rīgas domi (RD), lai tā atļauj policistiem bez maksas braukt uz izsaukumiem ar sabiedrisko transportu. Agrāk šādas tiesības esot bijušas, taču atceltas. Tagad bez maksas var braukt tikai formā tērpti policijas darbinieki, taču, piemēram, kriminālpolicijai formu nav.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!