PTAC aizliedz 'Aizkraukles Bankai' vienpersoniski mainīt hipotekāro kredītu nosacījumus (15:00)
Foto: AFI

Izvērtējot iedzīvotāju sūdzības par "Aizkraukles Bankas" rīcību, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pieņēmis "pagaidu noregulējumu", kas paredz "Aizkraukles Bankai" aizliegt vienpersoniski mainīt hipotekāro kredītu nosacījumus un likt iedzīvotājiem parakstīties par jaunām pakalpojumu izmaksām, portālu "Delfi" informēja PTAC Komunikāciju un patērētāju informēšanas daļas vadītāja Sanita Gertmane.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Kā norādīja Gertmane, PTAC "Aizkraukles Bankas" rīcībā saskatījusi "agresīvu komercpraksi', līdz ar to stājies spēkā pagaidu noregulējums, kas aizliedz bankai izsūtīt iedzīvotājiem vēstules, kurās prasīts klientiem izvēlēties - pieņemt jaunu maksu par konta apkalpošanu vai piekrist līguma izmaiņām, kas citādi ir neizdevīgākas iedzīvotājiem. Pagaidu noregulējums ir spēkā no paziņošanas brīža līdz brīdim, kad PTAC pieņems galīgo lēmumu attiecīgajā lietā.

Izvērtējot PTAC rīcībā esošos materiālus, izriet, ka "Aizkraukles Banka" janvāra vidū izsūtīja patērētājiem vēstules, kurās norādīja, ka saskaņā ar bankas un patērētāju starpā noslēgtajiem kredīta līgumu noteikumiem banka lūdz iesniegt konkrētus dokumentus, dodot nesamērīgi īsu laiku to iesniegšanai, kā arī neiesniegšanas gadījumā draudot piemērot sankcijas. "Tādējādi secināms, ka banka, īstenojot konkrēto komercpraksi, ir izmantojusi piespiešanu vai nesamērīgu ietekmi, draudot patērētājiem veikt nelīgumiskas un nelikumīgas darbības, proti, piemērot līgumsodu tādā gadījumā, kādā bankai nav uz to tiesības," norāda PTAC.

Kā informē PTAC, patērētājiem adresētajās vēstulēs banka arī papildus informēja, ka, sākot ar šā gada 1.februāri, mainās "Aizkraukles Bankas" norēķinu kontu izcenojumi. Turpmāk ikmēneša komisijas maksu par konta apkalpošanu nosakot 5 latu apmērā, patērētājam ar to neesot mierā, banka piedāvāja slēgt papildus vienošanos, kurā pastarpināti paredzēta arī paaugstināta kredīta procentu likme.

PTAC ieskatā, arī tad, ja "Aizkraukles Banka", pamatojoties uz netaisnīgu vai neskaidru līguma noteikumu, patērētājam nenozīmīga līguma pārkāpuma gadījumā (piemēram, ja patērētājs ir noslēdzis overdrafta vai kredītkartes līgumu citā bankā vai nav savlaicīgi nomaksājis komunālos maksājumus, kavējis kredīta līguma maksājumus par dažām dienām, tirgus apstākļu dēļ ir samazinājusies patērētāja ieķīlātā īpašuma vērtība, no patērētāja neatkarīgu apstākļu dēļ ir samazinājušies patērētāja ienākumi utml.) piedāvā izvēli - lauzt līgumu (maksāt līgumsodu) vai noslēgt papildu vienošanos ar paaugstinātu procentu likmi un būtiski saīsinātu kredīta atmaksas termiņu - arī šāda bankas rīcība atzīstama par negodīgu, proti, agresīvu komercpraksi, jo patērētāju nostāda situācijā, kurā nav rīcības izvēles iespēju. Īpaši negatīvi vērtējama gadījumos, kad patērētājs ir savlaicīgi veicis hipotekārā kredītā līgumā noteiktos maksājumus.

Izvērtējot PTAC rīcībā esošos lietas materiālus un ņemot vērā, ka iespējama turpmāka "Aizkraukles Bankas" agresīvā rakstura darbība, kuras ietvaros patērētājiem tiek piedāvāts noslēgt papildvienošanās ar izmainītiem būtiskiem hipotekārā kredīta līguma noteikumiem, būtiski ierobežo patērētāju izvēles brīvību un patērētāji var pieņemt lēmumus par tādu līgumu noslēgšanu, kas ievērojami pasliktina viņu tiesisko un ekonomisko stāvokli, var radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu patērētājiem, PTAC konstatē, ka ir lietderīgi bankai uzlikt tiesisku pienākumu nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi, jo ar negodīgas komercprakses izbeigšanu tiks nodrošināta patērētāju tiesību un ekonomisko interešu aizsardzība.

 

Portāls "Delfi" jau vēstīja, ka PTAC patlaban izvērtē trīs vai četru banku līgumus, kuros bankas "ar negodīgām metodēm" cenšas panākt kredītu izsniegšanas nosacījumu maiņu, "uzspiežot parakstīt neizdevīgus līgumus". PTAC aicina iedzīvotājus nepārsteigties ar šādu līgumu parakstīšanu, iepriekš informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa.

Kā stāstīja Vītoliņa, izmantojot to, ka iedzīvotājiem pasliktinājies finansiālais stāvoklis, pret patērētājiem tiek pielietotas negodīgas metodes, "uzspiežot parakstīt neizdevīgus līgumus", kuros paaugstinātas procentu likmes un samazināti kredīta aizdevuma termiņi, piemēram, no 2037.gada uz 2011.gadu.

"Cilvēki iekrīt uz šo lietu," sacīja Vītoliņa, norādot, ka banka izmanto dažādas metodes. Piemēram, vēršas pie klienta, norādot, ka viņš ir ņēmis vēl kādas patēriņa kredīta preces. Lai gan līgumā ar banku par to nekas nav minēts un tur norādīts vienīgi, ka "klients nedrīkst ļaunptātīgi pasliktināt savu finansiālo stāvokli", viņam tiek piedāvāts samaksāt, piemēram, soda naudu 3000 latu apmērā vai parakstīt jaunu līgumu par kredīta atdošanu, kurā ir daudz neizdevīgāki nosacījumi. "Praksē cilvēkam nevar piemērot sodu par noteikumu pārkāpšanu, ja viņš nezina, ko var pārkāpt," sacīja Vītoliņa.

"Aizkraukles banka", komentējot PTAC lēmumu uzsver, ka nekad nav veikusi negodīgu komercpraksi. Tāpat tiem bankas klientiem, kuriem nav būtisku kredīta līguma noteikumu pārkāpumu, netika un netiek piemērota kredīta līguma termiņa vai citi līguma noteikumu maiņa. Tas attiecas arī uz gadījumiem, kad klients vēlas slēgt norēķinu kontu un atvērt bezmaksas kredīta atmaksas kontu. Klientiem, kas pilda visus līguma noteikumus, šie noteikumi paliks līdzšinējie.

Kredīta līguma noteikumi tiek pārskatīti tikai tiem klientiem, kuri ir pieļāvuši būtisku kredītlīguma vai ķīlas līguma pārkāpumu, kas palielina bankas kredītrisku. Savukārt, ja klientam šķiet, ka līguma noteikumu maiņa viņam piemērota nepamatoti, viņš var griezties bankā, un banka izskatīs un izvērtēs katru sūdzību individuāli.

Norēķinu konta apkalpošanas maksas ieviešana nekādā gadījumā nav saistāma ar veikto kredīta līgumu monitoringu. Personām, kas iesniedza sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centram, pārsvarā ir pretenzijas tieši par norēķinu konta apkalpošanas maksas ievešanu, bet pašlaik tā ir atlikta līdz 2009. gada jūlijam, saprotot, ka klientiem nepieciešams laiks, lai izvērtētu lēmumus par savām vajadzībām atbilstošāko apkalpošanas modeli. Šis jautājums vēl tiks izskatīts bankas valdē.

Kā zināms, 19. janvārī Aizkraukles banka klientiem izsūtīja vēstules ar lūgumu sniegt bankai ziņas, kas nepieciešamas informācijas aktualizēšanai par kredīta ņēmējiem. Saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 52. pantu, bankai ir pienākums pēc kredīta izsniegšanas pastāvīgi pārbaudīt un dokumentēt kredīta ņēmēja spēju pildīt līgumā noteiktās saistības. Izsniegto kredītu uzraudzības ietvaros bankai jāveic arī kredīta izlietojuma pārbaude. Šo likumdošanas prasību izpilde tiek prasīta no bankas, un Aizkraukles banka kā likumpaklausīga kredītiestāde to punktuāli ievēro.

Ievērojot klientu aktivitāti un menedžeru iespējas apkalpot klientus un pieņemt dokumentus, Aizkraukles banka nedēļu vēlāk pieņēma lēmumu pagarināt informācijas iesniegšanas termiņus, kā arī mainīja pierakstīšanās kārtību pie kredītmenedžeriem, informējot par to klientus. Tuvāko mēnešu laikā bankas pārstāvji paši sazināsies ar katru klientu, norunājot klientam ērtāko tikšanās laiku. Plānots, ka informācijas aktualizācija tiks pabeigta līdz gada beigām. Vēlreiz jāuzsver, ka klientiem, kuri ir pildījuši un turpina pildīt noslēgto līgumu saistības, jebkurā gadījumā visi kredīta noteikumi paliks līdzšinējie.

Jau vēstīts, ka iepriekš masu medijos bija plaši aprakstīta "Aizkraukles Bankas" rīcība, prasot pārslēgt līgumus, kuros paaugstinātas procentu likmes, saīsināti kredīta atmaksas termiņi, kā arī pieprasīta 5 latu liela samaksa par konta apkalpošanu mēnesī.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form