Rīgas mēra ‘aklajās vēlēšanās’ uzvar Šlesers, Kristovskis un Birks

Portāla "Delfi" lasītāju Rīgas mēra “aklajās vēlēšanās” uzvarēja Ainārs Šlesers (LPP/LC), Ģirts Valdis Kristovskis (Pilsoniskā savienība) un Jānis Birks (TB/LNNK), par kuru pirmajiem darbiem, stājoties mēra amatā, nobalsojušie vairāk nekā 20% aptaujas dalībnieku.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

“Aklajās vēlēšanās” portāla “Delfi” lasītāji varēja nobalsot par partiju izvirzīto mēra amata kandidātu prioritāro darbu, nezinot, kura partija šo risinājumu piedāvā. Kopumā aptaujā nobalsots 3212 reizes.

"Delfi" piedāvāja partijām aprakstīt savu pirmo un galveno darbu, iegūstot varu Rīgā. Ar jautājumu par prioritārajiem darbiem "Delfi" vērsās pie tām partijām, kurām saskaņā ar socioloģiskajām aptaujām ir populārākās un tām ir visreālākās iespējas iekļūt nākamajā Rīgas pašvaldībā.
Patiesie atbilžu autori un uzvarētāji:

Jānis Birks (TB/LNNK) – 20,1% :

Lai mazinātu korupcijas riskus, lai uzlabotu uzņēmējdarbības vidi, lai būtiski samazinātu birokrātiskās procedūras, lai novērstu politiķu iejaukšanos RD administratīvajā darbā, lai mazinātu domes administratīvās izmaksas, priekšnosacījums Nr.1, ir veikt būtiskas izmaiņas Rīgas domes struktūrā un pilsētas pārvaldības filozofijā. Vienīgā iespēja to izdarīt - tūlīt pēc vēlēšanām veikt Rīgas domes politiskās varas atdalīšanu no izpildvaras. Pilsētai nepieciešama maza, ātri reaģējoša, caurspīdīga uz iedzīvotāju un uzņēmēju vajadzībām orientēta pilsētas pārvaldība. Pirmo reizi, tiekoties pie sarunu galda, es aicināšu visas Rīgas domē ievēlētās partijas vienoties par šādu fundamentālu pārmaiņu ieviešanu. Esmu gatavs piedāvāt divus pilsētas profesionālas pārvaldības modeļus. Parlamentārais modelis: 5-7 valdes locekļi, kuri nes politisko atbildību par kādu noteiktu pilsētas risināmo jautājumu loku, viņu padotībā atrodas attiecīgas pašvaldības iestādes. Valdi vada mērs kā valdes priekšsēdētājs vai Padomes-menedžera modelis, kur izpildvaras priekšgalā ir profesionāls, nepolitisks menedžeris, bet politiskie pārstāvji definē stratēģiskos uzdevumus un monitorē rezultatīvos rādītājus.

Aleksejs Loskutovs, „Sabiedrība citai politikai” 9,7% :

Saskaņā ar likuma Par pašvaldībām 19. pantu pārņemšu Rīgas domes sēdes vadību un sasaukšu domes ārkārtas sēdi par bērnudārzu problēmu nekavējošu risināšanu, jo līdz jaunajam mācību gadam būs atlikuši divi mēneši. Divu mēnešu laikā var nodrošināt efektīvu bērnudārzu noslodzi, panākot bērnu grupu maksimālu nokomplektēšanu. Kur ir tāda iespēja, pārplānot bērnudārzu telpas, iegūstot jaunas bērnu vietas; pārskatīt formālas prasības bērnudārziem, tās atvieglojot, dodot iespēju palielināt bērnu skaitu bērnudārzos un atvieglojot privāto bērnudārzu izveidi; atvērt piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanas grupas vispārējās izglītības iestādēs, kur tas ir iespējams; atvērt bērnudārzus likvidētajās un reorganizētajās skolās; izmaksāt RD noteikto pabalstu, kas paredzēts bērna uzturēšanai bērnudārzā vecākiem par vietas nenodrošināšanu RD bērnudārzā; attīstīt auklīšu dienestu, piesaistot RD finansējumu. Izstrādāt auklīšu apmācību programmas, iesaistot NVA; nodrošināt RD atbalstu pirmsskolas vecuma bērnu pieskatīšanas „dienas mammas un dienas tēta” sistēmai, kad bērnu pieskata pedagoģijas studenti vai arī jaunie vacāki, kuriem ir pedagoģiskā vai medicīniskā izglītība, vai personas, kuras apguvušas bērnu pieskatīšanai nepieciešamās zināšanas un ieguvušas atbilstošu sertifikātu.

Ainārs Šlesers LPP/LC 24,7% :

Pirmais darbs, ko paveikšu pēc ievēlēšanas Rīgas mēra amatā – noslaucīšu putekļus no visiem tiem pašvaldībai un pilsētniekiem izdevīgajiem investīciju projektiem, kurus esošā Rīgas vadība un ierēdņi ir "nomuļļājuši" gadiem ilgi. Tagad pirmais un svarīgākais uzdevums ir radīt jaunas darba vietas. Tā ir absolūta prioritāte. Tātad, pie mana galda Rīgas domē tiks sapulcināti tie uzņēmēji, kuri joprojām gatavi attīstīt savus iepriekš "nomarinētos" projektus un arī pašvaldības ierēdņi. Ja nebūs būtisku iebildumu pret kāda projekta uzsākšanu, tad tiem tiks dota zaļā gaisma. Es kā mērs uzņemšos pilnu atbildību par šo plānu realizāciju, ja kāds ierēdnis sāks kaut ko bremzēt vai vilcināt - viņš nākamajā dienā būs uz ielas. Ļoti vienkārši! Protams, vienlaicīgi, tādā pašā tempā un stilā, es no pirmās dienas strādāšu pie jaunu investoru piesaistes un jaunu darba vietu radīšanas.

Andris Ārgalis (TP) 5% :

Ņemot vērā Rīgas pašvaldības un valsts ierobežotās iespējas iesaistīties infrastruktūras objektu attīstīšanā, steidzami tiks izveidots publiskās privātās partnerības (PPP) mehānismu. To izdarīšu tūlīt pat pēc vēlēšanām. Nesakārtotā likumdošana, kā arī labo gadu inerce līdz pat šodienai ir bremzējusi PPP praktizēšanu Rīgas pašvaldībā. Pašlaik PPP izskatās pēc reālākā risinājuma, lai celtu jaunus infrastruktūras objektus. Tas nozīmē, ka nākamo mēnešu laikā domes juristiem, ņemot vērā līdzšinējo Latvijas un citvalstu pieredzi PPP izmantošanā, būs jāizveido efektīgs un abpusēji izdevīgs PPP mehānisms, savukārt domei būs jāapstiprina Rīgas PPP programma. Tajā prioritārā secībā tiks apkopoti infrastruktūras objekti, kuru celtniecībai pašvaldība piekrīt izmantot PPP. Kā pašus svarīgākos objektus šajā programmā es redzu bērnudārzus un dzīvojamās ēkas. Domāju, ka šis uzdevums ir paveicams līdz vasaras beigām.

Ingmārs Līdaka (ZZS) 1,5 %:

Pirmais mans darbs pēc ievēlēšanas Rīgas domē būs diskusijas uzsākšana par nupat likvidētā Vides departamenta statusa atjaunošanu. Uzskatu, ka Rīgā nepieciešama skaidra vides politika un profesionāla vides pārvaldība, kuru var realizēt tikai atsevišķa domes struktūrvienība. Pastāv ļoti plašas iespējas veikt uzlabojumus līdzšinējā Vides departamenta struktūrā, tā ievērojami samazinot darbinieku skaitu, bet saglabājot pamatuzdevumus un mērķus. Pieļauju, ka ne tikai šis, bet arī vairāki citi domes departamenti pašvaldības iepirkumu veikšanu varētu deleģēt Finanšu departamentam, tā uzlabojot šī darba pārskatāmību un kvalitāti. Savukārt domes Juridiskā pārvalde varētu pārņemt departamentu juristu līdzšinējos pienākumus, Vides departamenta vadībai vairāk ļaujot koncentrēties savu tiešo mērķu sasniegšanai.

Edgars Jaunups (JL) 8,3%:

Pirmais darbs, ja kļūšu par Rīgas mēru, būs nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) samazināšana 50% apmērā uzņēmumiem, kas reāli rada darbavietas. Tādā krīzē, kādu patlaban pārdzīvo Latvija, pārvaldei jābūt maksimāli pretimnākošām uzņēmējiem, t.sk. ir jādomā, kā atvieglot komersantu, īpaši ražojošo, darbību, lai tie spētu turpināt strādāt, radīt pievienoto vērtību savai produkcijai, nodarbināt cilvēkus un papildināt valsts un pašvaldības kasi ar nodokļu naudu. Visiem uzņēmējiem, kam Rīgā atrodas ražošanas ēkas, piešķirtu vismaz 50% atlaidi no NĪN maksas, bet pārējiem, izvērtējot to reāli radītas darbavietas, līdz 50%. Tas, pirmkārt, būtiski neskartu Rīgas pašvaldības ieņēmumus, ko tā gūst galvenokārt no iedzīvotāju ienākumu nodokļa, kas veido ap 300 miljoniem latu gadā. Otrkārt, pateicoties kadastra vērtību aktualizācijai, pēdējos gados NĪN Rīgā ir ievērojami audzis – pāris gadu laikā iekasētais nodoklis par būvēm pilsētā ir vairāk nekā dubultojies. Līdz ar to uzņēmējiem šādas atlaides piešķiršana būtu ievērojams atspaids.

Nils Ušakovs 4,7%:

Pirmais darbs, ko es paveikšu, stājoties Rīgas domes priekšsēdētāja amatā, būs domes klientu apkalpošanas centra "Vienas pieturas aģentūra" darbības audits un pilnveidošana. Vienas pieturas aģentūrai beidzot jāsāk strādāt pilnvērtīgi un tiešām jākļūst par vienas vienīgās pieturas aģentūru. Klientu apkalpošanas centrā strādā vairāki desmiti cilvēku, taču iedzīvotājiem lai saņemtu kādu saskaņojumu joprojām ir jāapskraida vairāki kabineti. Vienas pieturas aģentūras pašvaldībās ir domātas iedzīvotāju ērtībām un šīs iestādes galvenā jēga ir tajā, ka cilvēkam pietiek atnest savu
iesniegumu un dokumentus, lai saņemtu saskaņojumu, atbildi vai kādu citu nepieciešamu dokumentu. Visas vīzas un citas formalitātes tiek kārtotas pašvaldības iekšienē, to dara Vienas pieturas aģentūras darbinieki. Vienas pieturas aģentūras darbības pilnveidošana ļaus taupīt iedzīvotāju laiku un mazinās birokrātiskos šķēršļus uzņēmējiem. Turklāt, šīs ir viens no efektīvākajiem veidiem kā mazināt korupcijas riskus. Lai sakārtotu Vienas pieturas darbību ir jāveic diezgan apjomīgs darbs, ir jāveic pilns pašvaldības pakalpojumu audits, jāmaina iedzīvotāju pieņemšanas noteikumi un arī pašvaldības nolikums. Visām iedzīvotāju pieņemšanām jānotiek Vienas pieturas aģentūras telpās, nevis amatpersonu kabinetos. Ir jāmaina daudzas lietas, kas ir saistītas ar informācijas sistēmām, ar datu bāzēm, lai, piemēram, pierakstīt bērnu jebkura pašvaldības bērnudārza rindā varētu Klientu apkalpošanas centrā. Darbs, kas ir jāpaveic, ir apjomīgs, taču rezultāts ir tā vērts.

Jānis Dinevičs (LSDSP) 3,6%:

Pirmais darbs, ko darītu pēc apstiprināšanas Rīgas mēra amatā, būs censties papildināt Rīgas domes budžetu, kas izdarāms, veidojot pašvaldības banku. Tas ļautu budžetu papildināt par aptuveni 80 miljoniem latu gadā. Šādu banku būtu iespējams izveidot pusgada laikā.

Ģirts Valdis Kristovskis 22,5%:

Par 20% tiks samazināts Rīgas Domes birokrātu skaits, par 20% tiks samazinātas birokrātu algas. Kā tas izpaudīsies: Rīgas pašvaldības darbā – tiks izvērtēta katra ierēdņa darba efektivitāte un noteikts 20 dienu termiņš, kurā darba ražīgums jāpalielina par 20%. Līdz ar to ierēdņu padarītais par vienu iztērēto nodokļu maksātāju latu palielināsies gandrīz divas reizes (precīzāk – 1,87 reizes). Katram darbiniekam, katrai struktūrvienībai tiks precīzi noteikti sasniedzamie mērķi un līdzekļi. Tiks noteikta personīgā atbildība par padarīto. Tie, kas netiks galā, būs brīvi. Tie, kas radoši un darbīgi, tiks atalgoti labāk. Galvenās jomas, kurās Rīgas Dome pieņems pirmos lēmumus – kā ar ierobežotiem līdzekļiem nodrošināt mājokli, siltumu un iztiku ikvienam rīdziniekam šajā grūtajā gadā.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form