Foto: F64
Revīzijā par elektronisko norēķinu sistēmas ieviešanas "Rīgas satiksmes" sabiedriskajā transportā efektivitāti un atbilstību normatīvo aktu prasībām Valsts kontrole (VK) nav konstatējusi pārkāpumus, bet tā ir paudusi savu viedokli par sistēmas ieviešanas lietderību, apgalvoja pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" preses sekretāre Iluta Bērziņa.

VK ziņojums kopumā nenorādot uz labāku alternatīvu problēmu risināšanai un darbības efektivitātes palielināšanai. Tas tikai atkārtoti apstiprinot, ka sistēmas izvēle un ieviešana kopumā bijusi veiksmīga. VK izteikusi astoņus ierosinājumus, kas daļēji ieviesti vai tiks ņemti vērā, turpinot sistēmas lietošanas apgūšanu.

VK pieeja, izdarot secinājumus un apgalvojumus, balstīta uz šā brīža ekonomisko situāciju un drīzāk vērsta uz īstermiņa finanšu ieguvumiem, skaidroja Bērziņa. Savukārt, pārejot uz elektroniskajiem norēķiniem, "Rīgas satiksmes" prioritāte bija ilgtermiņa ekonomiskais ieguvums, nepieciešamība palielināt pakalpojuma sniegšanas efektivitāti, izveidot klientu servisu, paplašināt biļešu klāstu, biļešu sistēmas elastību un finanšu drošību.

"Rīgas satiksme" nepiekrīt VK "izvirzītajām versijām" par dažādiem riskiem, kas saistīti ar izvēlēto sistēmas uzturēšanas modeli un tā turpmāko ietekmi uz "Rīgas satiksmes" ieņēmumu un izdevumu sadaļu.

Bērziņa norādīja, ka kritiski esot vērtējami VK apgalvojumi par sistēmas funkcionalitāti. "Rīgas satiksme" jau ziņojusi, ka pirms pārejas uz elektroniskajiem norēķiniem laika posmā no 2005. līdz 2007.gadam tika veikta apjomīga izpēte gan par tehnoloģiskiem, gan ekonomiskiem aspektiem, kurā piedalījās dažādu jomu profesionāļi un eksperti. Tā rezultātā tika izstrādāts komplekss ieviešanas un uzturēšanas modelis, kas nepieļaujot riskus, uz kuriem norāda VK.

Vērtējot efektivitāti un lietderību, VK neesot veltījusi uzmanību tam, ka tikai nepilnu gadu, kopš sistēma ieviesta, jau var norādīt uz acīmredzamiem ieguvumiem. Piemēram, pasažieriem, lai norēķinātos, nav nepieciešama skaidra nauda, tādēļ tikpat kā novērsts krāpšanās risks. Patlaban biļeti pie vadītāja pērk tikai 6% pasažieru, tādējādi arī transporta kustība kļuvusi raitāka.

Bērziņa skaidroja, ka pasažieriem tagad ir ievērojami plašākas iespējas samaksāt gan par atlaižu biļetēm, gan pārējām. Pasažieriem ir iespēja ietaupīt - ir lielāks biļešu klāsts un biļetes ar atlaidēm arī tiem, kuri neizmanto pašvaldības piešķirtās atlaides. Statistika rāda, ka lielākā daļa ietaupa, pērkot 20 braucienu biļetes. Tāpat ievērojams ieguvums ir spēja operatīvi reaģēt uz domes lēmumiem par izmaiņām biļešu klāstā saistībā ar piešķiramajām atlaidēm.

Elektronisko norēķinu sistēmu "Rīgas satiksme" pilsētas sabiedriskajā transportā ieviesa pagājušā gada pavasarī, un pakāpeniski iedzīvotājiem tiek piedāvāti jauni pakalpojumi, piemēram, 24 stundu biļete un ģimenes jeb grupu biļete.

No šā gada braukšanas maksa "Rīgas satiksmes" sabiedriskajā transportā - autobusos, trolejbusos un tramvajos - paaugstināta par 25% jeb ceturto daļu un sasniedz 50 santīmus.

Iegādājoties braukšanas biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja, jāmaksā par 20 santīmiem vairāk un jāšķiras no 70 santīmiem, bet pensionāriem biļete pie vadītāja maksā 40 santīmus. Bagāžas biļete maksā tikpat, cik iepriekš - 80 santīmus.

Biznesa žurnāla "Kapitāls", "IBS Prudentia" un biržas "NASDAQ OMX Riga" 2008.gada pētījumā "101 vērtīgākais Latvijas uzņēmums" "Rīgas satiksme" ar uzņēmuma vērtību 111 miljoni latu ierindojas 21.vietā, bet 2007.gada pētījumā "Rīgas satiksme" ar vērtību 99,24 miljoni latu ierindojās 27.vietā.

2009.gada pētījumā kompānija ar vērtību 201,29 miljoni latu jau ierindojas 11.vietā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!