Foto: Publicitātes foto
Dažas dienas pēc Zviedrijas apģērbu mazumtirdzniecības kompānijas "Hennes and Mauritz" ("H&M") pirmā veikala atvēršanas Rīgā valodas sargi saņēmuši sūdzību par to, ka firmas veikalā “Galerijā “Centrs”” ar klientiem tiek runāts nevis latviski, bet angliski.

Valsts valodas centra (VVC) Valodas kontroles nodaļas vadītājs Antons Kursītis portālam "Delfi" sacīja, ka centrs nedēļas sākumā saņēmis vienu sūdzību, kurā norādīts uz iespējamiem Valsts valodas likuma pārkāpumiem "H&M" veikalā, kur tiekot runāts angliski, nevis valsts valodā.

Patlaban VVC nav īsti skaidrs, vai komunikācija veikalā angliski risinājusies starp veikala darbiniekiem, vai arī klientiem ieteikts savas vēlmes pārdevējiem - konsultantiem izteikt angliski, tāpēc inspicēt "notikuma vietu" devusies centra inspektore.

Kursītis gan pieļāva, ka angliski varētu būt runājušas "H&M" pieaicinātās zviedru speciālistes - konsultantes, kuras apmācījušas jaunatvērtā Latvijas veikala kolēģes. Pat tad, ja sūdzībā norādītajā situācijā likums būtu pārkāpts, to varētu būt sarežģīti pierādīt, jo nav ne video, ne audio ieraksta, tādejādi arī nekādas sankcijas pret uzņēmumu varētu nesekot.

Portāls "Delfi" jaunatvērtajā "H&M" veikalā novēroja, ka veikala speciālisti - konsultanti angļu mēlē sazinās ne tikai savā starpā, bet arī ar klientiem. Pāris veikala speciālistes, lūgtas palīdzēt veikalā atrast konkrētus apģērbus, atzina, ka runā vien angļu valodā un aicināja vaicāt šajā mēlē. Konkrētajā tirdzniecības zālē gan bija manāmi arī latviešu valodā runājoši speciālisti - viņi darbojās pie kasēm.

VVC amatpersona uzsvēra: ja konsultants ar pircēju nerunā valsts valodā, ir pārkāpts Valsts valodas likums, jo tas uzliek par pienākumu ārvalsts speciālistam zināt valsts valodu tādā līmenī, kas nepieciešams viņa pienākumu pildīšanai. Ja tā nav, tad uzņēmumam ir jānodrošina tulka klātbūtne. Pretējā gadījumā speciālists, piemēram, tirdzniecības vietā, komunicēt ar pircējiem nedrīkst.

"H&M" Komunikācijas un preses nodaļas vadītāja Tīna Mietinena portālam "Delfi" norādīja, ka "H&M" veikalā "Galerijā "Centrs"" "ir starptautiska komanda ar ilggadīgu pieredzi, strādājot "H&M", kura asistēs un apmācīs kolēģus Latvijā par darbu veikalā".

"Šīs starptautiskās komandas galvenais uzdevums ir nevis apkalpot pircējus, bet atbalstīt kolēģus Latvijā. Mēs esam pieņēmuši darbā 64 vietējos darbiniekus mūsu diviem veikaliem Latvijā un šie darbinieki labprāt palīdzēs mūsu pircējiem," norāda Mietinena.

Kursītis atzina, ka Latvijā strādājoša ārvalsts uzņēmuma iekšienē komunikācija var arī nenoritēt valsts valodā, bet tad, ja uzņēmuma speciālists runā ar klientu, tad tulkojums valsts valodā ir obligāta prasība.

Par tālāko pārbaudi saistībā ar valodas lietošanu "H&M" Kursītis solīja informēt vēlāk.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!