Valsts sekretāru sanāksmē ceturtdien izsludināts projekts koncepcijai par vienotas tiesību aktu informācijas sistēmas izveidi, kas paredz nodrošināt visas likumdošanas procesa informācijas pieejamību vienuviet, apvienojot un funkcionāli pilnveidojot pašlaik pastāvošās informācijas sistēmas.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Tieslietu ministrija (TM) informē, ka nepietiekamas likumdošanas procesa dalībnieku savstarpējās koordinācijas dēļ notiek biežas, neparedzamas vai straujas pārmaiņas spēkā esošajā normatīvajā regulējumā. Normatīvā akta projekta izstrāde vairumā gadījumā noris attiecīgās institūcijas iekšienē un pārējā valsts pārvalde par iniciatīvu tiek informēta tikai, kad pabeigtais projekts tiek izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē. Normatīvā akta projekta izstrādes fakts, gaita un materiāli netiek atspoguļoti ārpus attiecīgās iestādes pieejamās informācijas sistēmās.

Likumdošanas procesa atbalstu izpildvarā nodrošina informācijas sistēma "e-portfelis", kurā tiek publicēti izsludinātie projekti un to starpministriju saskaņošanas materiāli. Šajā informācijas sistēmā vienuviet ir pieejami tiesību aktu projekti, kas noteiktā datumā izskatīti Ministru kabineta sēdē, taču sistēmā nav atrodama visa ar konkrēta akta izstrādi un virzību saistītā informācija. Līdz ar to ir grūti izsekot tiesību akta projekta virzībai no sākuma līdz beigām. Tāpat nepastāv efektīvi informācijas ieguves līdzekļi un paņēmieni, lai, piemēram, noskaidrotu, vai kāda ministrija šobrīd neizstrādā grozījumus Civilprocesa likumā un kādus tiesību aktu projektus izstrādā TM. Turklāt informācijas sistēma "e-portfelis" ir pieejama tikai ierobežotam, iepriekš reģistrētam apmeklētāju lokam.

Savukārt Saeimas likumprojektu reģistrs ir publiski pieejama datu bāze, tomēr tajā pieejamie materiāli parasti tiek publiskoti ar novēlošanos. Tādēļ nedz reģistrā, nedz citās datu bāzēs nav iespējams sekot Saeimas komisijās iesniegto priekšlikumu un citas informācijas apritei. Tā kā citi informācijas apmaiņas mehānismi nepastāv, informācijas aprite starp Saeimas komisijām un nozares ministrijām ir neefektīva.

Latvijā sabiedrībai ir nodrošinātas iespējas līdzdarboties likumdošanas procesā, tomēr noteiktā likumdošanas procesa īstenošanas kārtība, sabiedrībai pieejamie likumdošanas informācijas avoti ir nepilnīgi un neveicina efektīvu līdzdarbību.

Valdība atbalstīja TM piedāvāto priekšlikumu visu minēto problēmu risināšanai izveidot informācijas sistēmu, kas nodrošinātu visas likumdošanas procesa informācijas pieejamību vienuviet, apvienojot un funkcionāli pilnveidojot pašlaik pastāvošās informācijas sistēmas. Izveidotā sistēma sevī apvienotu visas līdzšinējās likumdošanas procesa atbalsta un publiskošanas sistēmas, savukārt valsts uzturētu Latvijas normatīvo aktu informācijas sistēmu, kā arī oficiālā laikraksta elektronisko versiju.

Veidojamā informācijas sistēma ļautu iegūt informāciju par Latvijas normatīvajiem aktiem, par sagatavošanā esošajiem tiesību aktu projektiem un citiem Ministru kabinetā vai Saeimā izskatāmajiem dokumentiem, kā arī informāciju par izsludinātajiem tiesību aktiem – oficiālās publikācijas elektroniskās versijas un meklēšanas funkciju.

Tiesību aktu informācijas sistēmas izveidei no valsts budžeta līdzekļiem būtu nepieciešami 1 252 400 lati, savukārt uzturēšanai un amortizācijas izdevumiem ik gadu būtu nepieciešami 291 800 lati.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form