Foto: F64
Valdība pirmdien balsojot nolēma, ka pēdējos mēnešos daudz apspriestais "dienesta auto" nodoklis spēkā stāsies jau piektdien, 1.janvārī, un to aprēķinās atkarībā no automašīnas dzinēja tilpuma. Mēnesī maksājama summa būs no 22 līdz 85 latiem.

Tomēr pat šā gada pēdējā valdības sēdē, kurā, lai "dienesta auto" nodoklis varētu stāties spēkā jau nākamgad, valdībai noteikti bija jāpieņem noteikumi par nodokļa aprēķināšanas kārtību, ministru domas par tā efektivitāti un iespējām no tā iekasēt plānotos 38 miljonus latu dalījās. Lielākā daļa ministru atbalstīja nodokļa ieviešanu Finanšu ministrijas (FM) piedāvātajā redakcijā, norādot, ka nodoklis ir gana efektīvs un paredz gan privātā, gan valsts sektora atbildību. Tikmēr reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns (TP) skaidroja – nodokļa iekasēšanas noteikumu projekts nav kvalitatīvi sagatavots un nodoklis nenesīs nekādu labumu budžetam.

Finanšu ministrs Einars Repše valdības sēdē uzsvēra, ka ir nepieciešams atbalstīt nodokļa iekasēšanas noteikumus, lai vēlāk varētu redzēt, kā tie darbojas dzīvē un, ja nepieciešams, veikt arī kādas izmaiņas.

Valdības nevienprātības dēļ bija nepieciešams ministru balsojums, kurā septiņi ministri balsoja par, divi – pret, un divi atturējās.

Finanšu ministrijas izstrādātais projekts paredz, ka "labumu", ko darba ņēmējs gūst no darba devējam piederoša dienesta auto izmantošanas, un līdz ar to arī maksājamā "dienesta auto nodokļa" apjomu noteiks pēc auto dzinēja tilpuma. No abstrakti aprēķinātā "gūtā labuma" būs jāmaksā iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) 26% apmērā un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas darba ņēmēja un darba devēja daļa.

Ja spēkrata dzinēja tilpums ir līdz 1500 kubikcentimetriem ieskaitot, darba ņēmēja gūtais labums mēnesī būs 40 lati, bet mēnesī maksājamā nodokļa summa – 22,70 lati. Automašīnām ar dzinēja tilpumu no 1501 līdz 2500 kubikcentimetriem, ieskaitot, gūtais labums būs 70 lati mēnesī, bet nodoklis - 39,73 santīmi.

Auto ar dzinēja tilpumu no 2501 līdz 3500 kubikcentimetriem gūtais labums būs 100 lati, bet nodoklis – 56,75 lati, savukārt, ja dzinēja tilpums pārsniedz 3500 kubikcentimetrus – gūtais labums būs 150 lati un nodoklis mēnesī sasniegs 85,13 latus.

Finanšu ministrijai līdz 25.janvārim jāiesniedz arī priekšlikumi nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos, lai saistībā ar jaunā nodokļa ieviešanu mainītu grāmatvedības uzskaites prasības.

FM Nodokļu departamenta direktores vietnieks Andrejs Birums žurnālistiem pirmdien pēc valdības sēdes atgādināja, ka Valsts ieņēmumu dienests (VID) nekādu speciālu kontroli neplāno ieviest. Viņš sacīja, ka darba devējs būs tas, kas izlems, vai darbinieks ir izmantojis dienesta auto privātajām vajadzībām. Ja darba devējs jauno nodokli nemaksās un nekādas ziņas nesniegs, VID pieņems, ka darbinieki neizmantoja dienesta auto.

Tai pat laikā pirmdien valdības sēdē FM norādīja, ka tādā veidā darba devējs būs pievērsis sev lielāku VID uzmanību, un nepieciešamības gadījumā sekos sodi, kas paredzēti par iedzīvotāja ienākuma nodokļa nemaksāšanu.

Repše žurnālistiem skaidroja, ka līdz 25.janvarim FM kopā ar uzņēmējiem būs jāizstrādā noteikumi, lai paredzētu kā, iekasējot nodokli, mazināt birokrātiju un vienlaikus uzskaitīt uzņēmumu rīcībā esošos spēkratus. Repše atzina, ka šajā ziņā būs jāatrod kompromiss starp valsts vajadzībām, zināt uzņēmumu rīcībā esošo auto skaitu, un uzņēmēju vēlmēm pēc mazāka valsts administratīvā sloga.

Ministrs gan atzina, ka pašreizējā noteikumu redakcija, iespējams, vēl būs jāmaina, jo šis ir jauns nodoklis un nav nepieciešamās pieredzes, turklāt atsevišķas normas ir interpretējamas.

Vaicāts, vai izdosies iekasēt paredzētos 38 miljonus latus, Repše sacīja: "To mēs vēl redzēsim". Viņš norādīja, ka šādus ieņēmumus prognozēja speciālisti, bet nodokļu maksāšana būs atkarīga no uzņēmēju godaprāta un atbildības līmeņa.

Par šāda "dienesta auto nodokļa" iekasēšanas principu valdība lielā mērā jau bija vienojusies pagājušajā otrdienā, taču tad nebija skaidra uzskaites sistēma jeb nodokļa ieskaites kontroles mehānisms. Ministriem nebija pārliecības, ka nodokli izdosies iekasēt paredzēto 38 miljonu latu apmērā, kā arī nebija skaidri nosacījumi, kāpēc nodokli maksās atkarībā tieši no dzinēja tilpuma.

"Dienesta auto nodoklis" būs jāmaksā darbiniekiem; kapitālsabiedrību īpašniekiem, valdes vai padomes locekļiem; personām, kas pilda dienesta vai amata pienākumus valsts pārvaldes institūcijās; personām, kas pilda pienākumus vēlētā valsts pārvaldes institūcijā vai citā amatā, un personām, kas ieceltas amatā ar Saeimas, Ministru kabineta vai pašvaldības domes lēmumu. Nodoklis būs jāmaksā arī šo personu ģimenes locekļiem.

Nodoklis nebūs jāmaksā par operatīvajiem transportlīdzekļiem, vieglajiem taksometriem, reprezentatīvo vieglo automobili likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" izpratnē, kā arī par fizisko personu − saimnieciskās darbības veicēju automobiļiem, kuru pamatlīdzekļu nolietojumu nosaka saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli". Tāpat likums neattieksies uz Valsts prezidenta autotransportu.

Ja vienu dienesta auto izmanto vairāki darbinieki, kopējo nodokļa summu tie varēs sadalīt atbilstoši tam, cik daudz katrs no viņiem mašīnu izmantojis. Gadījumā, ja darba devējs Valsts ieņēmumu dienestā nebūs iesniedzis nekādus datus par dienesta auto izmantošanu, valsts pieņems, ka auto nav bijis izmantots. Tomēr krāpšanas gadījumā valsts ne tikai piedzīs nesamaksāto summu, bet arī soda naudu.

Jau vēstīts, ka ideja par "dienesta auto" nodokli pirmo reizi izskanēja oktobra sākumā. Priekšlikumi jaunā nodokļa aprēķināšanas un piemērošanas kārtībai vairākkārt mainījās, un FM piedāvātais variants saņēma gan Saeimas deputātu, gan uzņēmēju kritiku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!