Pašreizējā VAS "Latvijas Dzelzceļš" (LDZ) restrukturizācija līdz šim notikusi nepārdomāti, ir nepietiekami uzraudzīta no Satiksmes ministrijas (SM) amatpersonu puses un nav realizēta plānotajā apjomā, jo divu gadu laikā nav realizēta ideja par dzelzceļa kompāniju holdinga izveidi, revīzijā secinājusi Valsts kontrole (VK).
VK dzelzceļa uzņēmuma restrukturizāciju novērtējusi kā nepārdomātu un aicina SM vadību ekonomiski pamatot turpmākās restrukturizācijas nepieciešamību, jo holdinga izveides nepieciešamība līdz šim neesot pietiekami izpētīta, nav realizēti restrukturizācijas procesa sākumā izvirzītie mērķi, nav noteikts restrukturizācijas procesa pabeigšanas termiņš un nepietiekami veikta restrukturizācijas procesa uzraudzība.

VK norāda, ka SM arī nav izpildījusi MK noteikto: līdz 2005.gada 31.decembrim neizveidoja akciju sabiedrības, kas veic infrastruktūras pārvaldītāja funkcijas un kravu pārvadājumu funkcijas. 2005.gada decembrī nodibinātās kapitālsabiedrības jau vairāk kā gadu nodarbojās tikai ar organizatoriskiem pasākumiem, bet nebija uzsākušas saimniecisko darbību.

VK arī secinājusi, ka, uzsākot LDZ tālāku restrukturizāciju, SM izvēlējusies visneizdevīgāko LDZ reorganizācijas veidu, pieņemot pāragru lēmumu un vispirms nodibinot trīs iegūstošās kapitālsabiedrības - SIA "LDZ Infrastruktūra", SIA "LDZ ritošā sastāva serviss" un SIA "LDZ Cargo", bet tikai pēc tam risinot jautājumus par to, ar ko tās nodarbosies, nevis otrādi.

Visus reorganizācijas izpētes un sagatavošanas izdevumus – 21 850 000 latu apjomā SM uzdeva segt LDZ tajā skaitā 18 miljonus latu īpašumu tiesību administratīvai sakārtošanai.

Tai pat laikā VK konstatējusi, ka SM amatpersonas jau ilgu laiku neuzrauga restrukturizācijas gaitu, jo LDZ restrukturizācijas izpildes uzraudzības vadības komiteja no 2006.gada 15.marta līdz 2007.gada 1.janvārim nav pieņēmusi nevienu lēmumu.

VK atklāja, ka MK rīkojumā par LDZ reorganizācijas uzsākšanu nav norādīti izpildes termiņi. MK rīkojuma izdošanas brīdī SM nebija pilnīgas skaidrības par reorganizācijas ceļā nododamiem resursiem un darbu veidiem nepamatoti nodibinātajām iegūstošajām kapitālsabiedrībām.

Tikmēr LDZ meitas uzņēmums akciju sabiedrība "Starptautiskie pasažieru pārvadājumi" strādā ar zaudējumiem un maksātnespējas pazīmju dēļ tai draud likvidācija. AS tika izveidota LDZ restrukturizācijas rezultātā līdz 2005.gadam koncerna iekšējo struktūru izmaiņu rezultātā.

Lai izpildītu Eiropas Savienības Ministru Padomes direktīvas līdz 2005.gadam tika izveidota Infrastruktūras pārvalde, Kravu pārvadājumu pārvalde, Ritošā sastāva pārvalde, Nekustamā īpašuma pārvalde un jauni meitas uzņēmumi - akciju sabiedrība "Pasažieru vilciens", akciju sabiedrība "VRC Zasulauks", akciju sabiedrība "Starptautiskie pasažieru pārvadājumi" un SIA "Dzelzceļa apsardze". VK revīzijā secinājusi, ka šie LDZ meitas uzņēmumi izveidoti atbilstoši normatīvo aktu prasībām.

Revīzija veikta par laika periodu no 2001.gada līdz 2006.gada 31.decembrim.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!