Aptuveni mēneša laikā Valsts kanceleja (VK) ir saņēmusi jau 180 iedzīvotāju un nozaru nevalstisko organizāciju priekšlikumus birokrātijas mazināšanai un valsts pārvaldes optimizēšanai, portālu “Delfi” informēja VK Komunikācijas departamentā.
Visvairāk iedzīvotāji vērš uzmanību uz nepieciešamību optimizēt līdzīgu atskaišu sniegšanu dažādam valsts pārvaldes iestādēm un izziņu pieprasīšanu no vienas valsts un pašvaldību iestādes otrai.

Kāds iedzīvotājs raksta, ka „pilsoņiem nevajadzētu strādāt par kurjeriem”. Savukārt advokāte savos priekšlikumos norāda: „..tas prasa ieviest fundamentālas izmaiņas domāšanā. Iedzīvotājiem ir pašiem jāatbrīvojas no ieradumiem visur iet ar neskaitāmām izziņām un izdrukām. Un ierēdņus jeb papīru saņēmējus ir jāizglīto, ka tos nevar prasīt.”

Vairāki uzņēmēji un nevalstisko organizāciju pārstāvji raksta, ka līdzīgas atskaites un gada pārskati ir jāiesniedz gan Valsts ieņēmumu dienestam, gan Uzņēmumu reģistram. Kāds uzņēmējs norāda, ka „jābūt vienotai sistēmai, lai atskaites var iesniegt vienā iestādē”. Daudz sabiedrības priekšlikumi ir saņemti par Valsts ieņēmuma dienesta (VID) darbību. Vairāki iedzīvotāji norāda, ka gada ienākumu deklarāciju nevajadzētu sniegt valsts iestādēs un pašvaldībās strādājošiem, jo šī informācija jau ir VID rīcībā, aicinot izmanot Igaunijas un Dānijas praksi, kur valsts iestāde izsniedz nodokļu maksātājām deklarāciju, kurā pilsonis redz VID datus un tikai paraksta deklarāciju, ja nav nekas papildināms vai kādas pretenzijas.

Daudz iedzīvotāju norāda, ka valsts un pašvaldību iestādes nepietiekami izmanto informāciju no datu bāzēm, kā arī nepietiekami sadarbojas savā starpā, lai nodrošinātu pakalpojumus. Ir saņemti vairāki priekšlikumi par Valsts Sociālās Apdrošināšanas aģentūras (VSAA) pieteikšanās kārtību dažādiem pabalstiem.

Kāds iedzīvotājs informēja par noteiktu gadījumu, kad tika uzrakstīts iesniegums par bērnu piedzimšanu un kopā ar dzimšanas apliecības kopiju nosūtīts uz VSAA. Tomēr VSAA pieprasīja uzrādīt apliecības oriģinālu. „..dati par dzimšanu ir pieejami PMLP datu bāzē (Iedzīvotāju reģistrā). ..valsts pati nevar „redzēt” savas datu bāzes un nav īsti izdomājusi, ko īsti prasīt no cilvēkiem un kāpēc.”

Iedzīvotāji iesaka būtiski attīstīt e-pakalpojumus un nodrošināt dažādu datu bāzu savietojamību. Lai ietaupītu valsts pārvaldes izdevumu, darbam valsts pārvaldes iestādes iestādē tiek ieteikts izmantot atvērtā tipa programmatūras.

Vairāki iesūtītie priekšlikumi ir par obligātajām ārstu komisijām dažādu tiesību (autovadītāju, ieroču glabāšanas/ lietošanas medniekiem un ārrindas zemessargiem) iegūšanai. Iedzīvotājs raksta, ka „..valdība varētu apvienot visas šīs dažādās ārstu komisijas, izvirzot tām vienotus kritēriju. ..tādejādi tiktu ietaupīti visai lieli līdzekļi, unificējot ārstu komisiju sistēmu.”

Iedzīvotāji savos priekšlikumos iesaka optimizēt valsts pārvaldes reģionālas filiāles un reorganizēt vairākās ministriju padotības iestādes, piemēram, Latvijas valsts arhīvu ģenerāldirekciju un citus arhīvus, Maksātnespējas administrāciju, Tiesu administrāciju, Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrāciju, dažādas izglītības nozarē darbojošās aģentūras un citas.

Savos priekšlikumos iedzīvotāji izsaka atbalstu valsts un pašvaldību pārvaldes kontroles funkciju būtiskai samazināšanai, mazo skolu, pašvaldību un tiesu likvidācijai un aicina profesionālās izglītības iestādes izmantot bezdarbnieku pārkvalifikācijā.

Visi nozīmīgākie ierosinājumi ir apkopoti un pieejami Ministru kabineta tīmekļa vietnē

Iedzīvotāju iesūtītie priekšlikumi tiek izmantoti Funkciju audita komisijas darbā. Joprojām ikviens sabiedrības pārstāvis ir aicināts sūtīt priekšlikumus pārvaldes birokrātijas mazināšanai un savu redzējumu par valsts pārvaldes sistēmas vienkāršošanu uz e-pastu: vai zvanīt uz Valsts kancelejas informatīvo tālruni 67082800.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!