Foto: DELFI
Par braukšanu bez biļetes sabiedriskajā transportā turpmāk pašreizējā administratīvā soda vietā būs jāmaksā no biļešu maksimālās cenas atkarīgs līgumsods pārvadātājam, kurš varēs sasniegt pat 50 latus, paredz valdībā atbalstītā jaunā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība.

Patlaban par braukšanu bez biļetes pilsētas nozīmes maršrutos administratīvais sods bija no diviem līdz pieciem latiem, reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos - no pieciem līdz desmit latiem, bet reģionālajos starppilsētu nozīmes vai starptautiskajos maršrutos - no desmit līdz piecpadsmit latiem.

Jaunie nosacījumi paredz, ka piemērojamā līgumsoda apmēru un līgumsoda apmēra izmaiņas pārvadātājs saskaņos ar pasūtītāju. Līgumsoda maksimālais apmērs nevarēs pārsniegt 50 latus: ja pilsētas nozīmes maršrutos tas pielīdzināts lielākai abonementa biļetes cenai un ja reģionālos starppilsētu un reģionālos vietējās nozīmes maršrutos tas pielīdzināts attiecīgā pārvadātāja noteiktai lielākai biļetes cenai.

Noteikumi paredz, ka informāciju par līgumsoda apmēru un tā izmaiņām pārvadātājam būs jāpublisko plašsaziņas līdzekļos, kā arī jāizvieto informācija autoostās, dzelzceļa stacijās un pieturvietās vismaz 30 dienas pirms šo izmaiņu stāšanās spēkā.

Pasažieris līgumsodu maksās kontrolierim sabiedriskajā transportlīdzeklī laikā, kad konstatēs regulāro pasažieru pārvadājumu līguma pārkāpumu un kontroliera izsniegtajā rēķinā norādītajā vietā un termiņā. Ja pasažieris atteiksies maksāt līgumsodu un nevarēs uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, kontrolierim būs tiesības pieaicināt policiju pasažiera personības noskaidrošanai.

Jau vēstīts, ka pašlaik par braukšanu bez biļetes sabiedriskajā transportā piemēro administratīvos sodus. Par nozari atbildīgā Satiksmes ministrija (SM) piedāvāja svītrot šo soda veidu, jo uzskata, ka šāda sistēma nav attaisnojusies un ir neefektīva. Valsts un pašvaldības pašlaik minimāli kontrolē biļešu izmantošanu, jo kontroles dienestu izveidei un uzturēšanai ir nepieciešami lieli administratīvie izdevumi, norādīja ministrijā.

SM rosināja ieviest jaunu "zaķu" sodīšanas sistēmu, kuras pamati jau kopš 2008.gada ir iestrādāti Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā. Proti, šis likums paredz, ka sabiedrisko transportu pasažieri izmanto uz "regulāro pasažieru pārvadājumu līguma" pamata, kura noslēgšanu, spēkā esamību un samaksas veikšanu par to apliecina biļete vai cits pasažiera braukšanas tiesības apliecinošs dokuments. Līdz ar to SM uzskata, ka par braukšanu sabiedriskajā transportā bez samaksas vai braukšanai derīgas biļetes pasažierim jāmaksā pārvadātājam līgumsods, un administratīvais sods kļūst lieks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!