Foto: Privātais arhīvs
Lai izveidotu stabilu un pelnošu uzņēmumu, būtiski saprast, kur atrodas klienti, kāds ir viņu pieprasījums konkrētos tirgos un kādi instrumenti nepieciešami, lai attīstība ilgtermiņā būtu veiksmīga. Latvija ir maza, tāpēc, darbojoties tikai vietējā mērogā, izaugsme ir ļoti ierobežota. Taču ir iespējams radīt tādu biznesu, kas tiek pārvaldīts uz vietas, bet apkalpo visu pasauli.

Ar ideju vien nepietiek

Mana pieredze rāda, ka ar ideju vien nepietiek. Piemēram, uzsākot uzņēmējdarbību kopā ar biznesa partneri 2004. gadā, kas arī nodarbojās ar auto nomas pakalpojumu sniegšanu, par pamata tirgu izvēlējāmies Latviju. Pirmais trieciens bija, kad sapratām – izveidot SIA ir viegli, taču piesaistīt klientus ir kas pilnīgi cits, saskaroties ar milzum daudz izaicinājumiem.

"Noturēties virs ūdens" palīdzēja vienīgi raksturs un skaidra vīzija par to, ka izvirzītais biznesa mērķis jeb vēlme pelnīt ir sasniedzams, taču jākļūst starptautiskiem. Toreiz tehnoloģijas vēl nebija attīstītas pietiekamā līmenī, tāpēc noderēja labi kontakti citās valstīs, kas palīdzēja izkļūt no komforta zonas un veidot sadarbību tādās valstīs kā ASV, kur sadarbojāmies ar "Dollar & Thrifty" fanšīzi jeb izmantojām zīmola nomas iespējas.

Samērā ātri sapratām, ka arī šī pieeja nedarbojas tik veiksmīgi, kā bija cerēts, tāpēc izveidojām tiešsaistes brokeru uzņēmumu, piesaistot ļoti daudz un dažādus sadarbības partnerus, kuri savukārt auto nomas pakalpojumus bija gatavi sniegt jau mūsu piesaistītajiem klientiem. Un tā dzima kompānija, kas tiek vadīta un koordinēta no Latvijas, bet darbojas visā pasaulē, nodrošinot vairāk nekā 133 miljonu eiro apgrozījumu.

Spēt atgūties pēc krituma

Pēdējo gadu notikumi, tostarp Covid-19 pandēmija un Krievijas iebrukums Ukrainā, daudzu uzņēmēju dzīvi krietni mainījuši. Arī mēs, kas darbojas auto nomas pakalpojuma jomā, izjutām lielas svārstības, jo ne tikai atpūtas, bet arī biznesa tūrisms krietni saruka, jo ar jauno tehnoloģiju palīdzību iemācījāmies lietot dažādas tiešsaistes platformas, tādējādi atsakoties no došanās uz konkrēto pasākumu vai notikumu citā valstī. Līdzko pandēmija atkāpās, arī cilvēku kustība no un uz dažādām valstīm atjaunojās, kas nozīmē, ka tirgus ir kļuvis daudz aktīvāks nekā pirms gada vai diviem.

Taču mums bija kaut kā jāpārdzīvo milzīgais kritums. Atcelto rezervāciju skaits vietnē palielinājās par 670% un uzņēmuma apgrozījums samazinājās par 80%. Tajā brīdī ekonomējām, cik spējām un uz visu. Tas, protams, bija sarežģīti, jo galvenais uzņēmuma stūrakmens ir ne tikai apmierināti klienti, bet arī apmierināti darbinieki. Situācija piespieda samazināt štata vietas līdz minimumam, lai nodrošinātu tikai pastāvēšanu. Šo laiku atceros ar sajūtu, ka visi striķi trūkst... tomēr mūs izglāba tas, ka bijām nevis lokāla kompānija, bet gan starptautiska, piedāvājot pakalpojumus gan Eiropā, gan arī Austrālijā un ASV, kur ierobežojumi bija atšķirīgi un tos sāka atcelt daudz ātrāk. Domāju, ka tikai tādēļ spējām strauji atgūties un nu jau darbojamies ar maksimālu jaudu.

Kā nodrošināt veiksmīgu daudzmiljonu uzņēmējdarbību pasaules mērogā?

Galvenā atbilde noteikti ir – profesionāla komanda. Latvijā ir daudz gudru un izglītotu cilvēku, kuri augstā kvalitātē var sniegt ļoti kvalitatīvus pakalpojumus, jo mūsu priekšrocība ir valodu zināšanas, kā arī pieklājība un izturība. Tas šajā nozarē ir pats būtiskākais, lai krīzes vai stresa situācijās varētu atrast piemērotāko risinājumu.

Tomēr, lai uzņēmumu attīstītu ilgtermiņā, svarīgas arī citas prasmes. Pēc manas pieredzes veiksmīga uzņēmēja "čekliste" izpildās tad, ja izdodas: pirmkārt, attīstīt inovatīvu ideju, otrkārt, veidot labus biznesa kontaktus, treškārt, darboties pasaules mērogā, ceturtkārt, nebaidīties riskēt un vēl – pielāgoties apstākļiem.

Savā stratēģiskās attīstības plānā kā vienu no galvenajiem elementiem iekļāvām uzņēmuma ilgtspējības standartu celšanu un, manuprāt, to var nodrošināt, tad ja darbība ir ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē. Tas nozīmē, ka gadījumā, ja situācija Latvijas ekonomikā nav iepriecinoša, varam turpināt pelnīt ārvalstīs, jo globālais mērogs nodrošina vairāk iespēju. Galvenais ir nolikt savu mērķi un tiekties.

P.S. Un vēl – ar biznesa partneri iepazināmies vēl skolas laikā, kad kopā nodarbojāmies ar vienu sporta veidu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!