Foto: Privātais arhīvs
Par spīti pieaugošajam e-komercijas apjomam vien ceturtā daļa mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) Latvijā izmanto tiešsaistes pārdošanas kanālus, un līdzīga situācija ir arī Igaunijā un Lietuvā. Par šādu bildi vēl šī gada sākumā mums liecināja SEB Baltijas biznesa apskats. Taču šī brīža ārkārtas apstākļos skaidri redzama e-komercijas loma, lai pārorientētu biznesu, atjaunotu apgrozījumu un nodrošinātu biznesu ilgtspēju nākotnē.

E-komercijas risinājumi kombinācijā ar veiksmīgu zīmola komunikāciju ir veiksmes kombinācija. Apzinos, ka par to ir viegli teoritizēt, bet daudzkārt grūtāk šajā pārmaiņu, iespējams, ierobežoto resursu un tai pat laikā arī ierobežoto vajadzību laikā īstenot. Tai pat laikā ignorēt Covid19 pandēmijas ietekmi uz sabiedrības pārvietošanos un ikdienas neatliekamo vajadzību apmierināšanu, būtu tuvredzīgi.

Decembrī veiktajā aptaujā skaidri iezīmējās tendence, ka liela daļa Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) nesteidzas digitalizēt savu darbību, jo vien ceturtā daļa no aptaujātajiem tiešsaistē pārdod preces vai pakalpojumus. Turklāt ceturtā daļa MVU Igaunijā un Lietuvā apgalvoja, ka tie neplāno tuvākajā nākotnē pievērsties digitalizācijai, Latvijā šis rādītājs bija vēl neiepriecinošāks. Vajadzēja tikai trīs mēnešus, lai secinātu, ka daļai uzņēmumu, kas strādā preču pārdošanas jomā, ir kritiski. Nav jau tā, ka sabiedrība ir spiesta izvēlēties pirkt attālināti tā iemesla dēļ, ka veikali būtu pilnībā ciet. Attālinātais iet uzvaras gājienu tāpēc, ka pārvietošanās piesardzība un tas, ka ģimenēs ar bērniem laiks un uzmanība novirzīta skolas darbu vai vienkārši bērnu pieskatīšanas virzienā, paredz to, ka attālinātā iepirkšanās taupa laiku un citus resursus.

Iepriekš minētās aptaujas dati arī liecināja, ka digitalizācijai vislielāko vērtību pievērš mazie un vidējie uzņēmumi Igaunijā – tur 55% no respondentiem atzina digitalizāciju par svarīgu biznesa attīstības priekšnoteikumu. Latvijā un Lietuvā šis rādītājs ir attiecīgi 47% un 51%.

Savukārt, skatoties uz reālo digitālo risinājumu pielietošanu jau šobrīd biznesā, 28% mazo un vidējo uzņēmu Lietuvā, 26% Igaunijā un 21% Latvijā izmanto digitālos kanālus, lai pārdotu savus produktus un pakalpojumus klientiem. Esam lūguši saviem klientiem viedokli, kas pēdējo mēnešu laikā ir mainījies. Ar nepacietību gaidu atbildes, jo arī mēs jūtam atbildību klientu priekšā par to, lai nodrošinātu viņiem risinājumus attālināto veikalu nodrošināšanai tieši norēķinu veikšanas kontekstā.

Pēdējos mēnešos situācija ir būtiski mainījusies visiem. Pateicoties cilvēku piesardzībai, mainās iepirkšanās paradumi - tā vietā, lai dotos uz veikalu, priekšroka tiek dota iepirkumiem interneta vidē, kā rezultātā tuvākajā laikā svaru kausi turpinās svērties starp preču pārdošanas apjomiem tradicionālajos veikalos un interneta vidē. Šajā īsajā laikā bizness cenšas pielāgoties un pārorientēties atbilstoši jaunajiem apstākļiem, lai nodrošinātu preču sortimentu un pakalpojumu pieejamību klientiem tiešsaistē. Cerams, ka mums visiem kopā izdosies maksimāli ātri pārvarēt Covid19 radītos ierobežojumus, tikmēr maziem un vidējiem uzņēmumiem, domājot par nākotni, jāapsver, kā efektīvi izmantot elektroniskos tirdzniecības kanālus, kas, iespējams, daļai uzņēmumu ir labākā vai pat vienīgā iespēja, kā pārdod savas preces ilgtermiņā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!