Tabakas izstrādājumu ražotāju nacionālā asociācija, izvērtējot vairākkārt izskanējušos viedokļus par akcīzes nodokļa palielināšanu tabakas izstrādājumiem, vēlētos paust arī savu viedokli šajā jautājumā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Būtiski ir apzināties, ka patreizējā ekonomiskajā situācijā atkārtoti palielinot akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem, plānotos nodokļa ienākumus nevarēs iekasēt, jo nelegālais cigarešu tirgus turpina strauji augt un kārtējais akcīzes nodokļa palielinājums var vēl vairāk veicināt nelegālā biznesa attīstību un negatīvi ietekmēt tirgotāju un ražotāju uzņēmējdarbību. Akcīzes nodokļa palielināšana, zemā pirktspēja un pieaugošā cenu starpība ar robežvalstīm Krieviju un Baltkrieviju ir galvenie priekšnosacījumi kontrabandas cigarešu biznesa attīstībai. Kā liecina VID dati par 2009. gada pirmajiem trīs mēnešiem, akcīzes nodoklis par tabakas izstrādājumiem iekasēts 34.3 miljonu Ls apmērā , kas ir par 14 % mazāk nekā plānots.

Par nemuitoto cigarešu straujo pieaugumu Latvijā liecināja jau 2007. un 2008.gadā veiktie pētījumi, norādot, ka nemuitoto cigarešu apjomi valstī 2008.gadā salīdzinājumā ar 2007.gadu dubultojās, pieaugot no 7% līdz 14%. Par šiem nelegālā tirgus datiem tabakas industrijas pārstāvji informēja atbildīgās valsts institūcijas, vēršot uzmanību uz apdraudējumiem, kas rodas no strauja akcīzes nodokļa palielinājuma. Šī brīža aplēses liecina, ka nemuitoto cigarešu īpatsvars sasniedzis jau 20% jeb 800 miljonus cigarešu, tādejādi valsts neiekasē vismaz 50 miljonus Ls.

Latvija plānoto Eiropas Savienības akcīzes nodokļa līmeni cigaretēm būs sasniegusi jau šogad, t.i. gadu ātrāk nekā sākotnēji tas tika noteikts, to panākot ar straujiem nodokļa likmes kāpumiem, kas negatīvi ietekmējis legālo nozari. Laika periodā no 2007. līdz 2009.gadam straujā akcīzes nodokļa palielināšanas rezultātā cigarešu cenas pieauga dramatiskos apmēros. Zemo cenu segmenta cigarešu cenas, kas veido 40% no legālā tirgus, pieauga par 220%!

Šobrīd cigarešu paciņas cena vispieprasītāko cenu kategorijā jau ir augstākā Baltijas valstīs un pārsniedz arī Polijas un Ungārijas cigarešu cenu, nemaz nerunājot par Krieviju un Baltkrieviju, kur cigarešu cenas ir trīs reizes zemākas nekā Latvijā. Legālais cigarešu tirgus 2008.gadā ir samazinājies par 15%, no 4.1 miljardiem cigarešu 2007.gadā uz 3.5 miljardiem 2008.gadā. Līdz ar legālā tirgus samazināšanos un industrijas ražošanas kritumu, samazinās ieņēmumi valsts budžetā ne tikai no nenomaksātā akcīzes nodokļa, bet arī no tirgotāju neiekasētajiem nodokļiem un ražotāju jaudu samazināšanas.

Situācijā, kad tiek samazināti valsts iestāžu izdevumi, asociācijai ir bažas par tiesībsargājošo institūciju kapacitāti pieaugošo kontrabandas apjomu apkarošanā. Jāatzīst, ka likumdošanas vājos punktus visātrāk identificē tieši nelikumīgajā biznesā ieinteresētās personas. Arī nesenais gadījumus ar internetvietnes izveidošanu, kur vēl joprojām cigaretes ir pieejamas bez akcīzes nodokļa, liecina, ka likumdošanas nepilnības tiek apzinātas un izmantotas. Šī nav standarta situācija, bet operativitāte ir noteicošais cīņā ar pārkāpējiem, jo pretējā gadījumā rodas nesodāmības sajūta, kas veicina citu pārkāpumu izdarīšanu.

Asociācija uzskata, ka likumdošanas izmaiņas sodu palielināšanai par kontrabandas cigaretēm ir jāizskata kopā ar sodu piemērošanas mehānisma efektivitāti, līdz vainīgo sodīšanai un nenomaksāto nodokļu iekasēšanas brīdim. Šeit ir jāiesaistās visām ieintersētajām pusēm, lai izvērtētu lietderīgāko no likumdošanas labojumiem legālā tirgus stiprināšanai. Apkopojot muitas, ekonomikas policijas pārvaldes, prokuratūras, valsts ieņēmuma dienesta un citu ieinteresēto valsts institūciju novērojumus par patreiz spēkā esošo normatīvo aktu, kas regulē tabakas izstrādājumu apriti, nekonsekvenci un nepilnībām, būtu svarīgi izstrādāt nepieciešamos grozījumus un uzlabot to efektivitāti.

Asociācija ir gatava piedalīties likumdošanas labojumu izstrādē, lai kopā ar valsts institūciju pārstāvjiem atrastu labāko risinājumu legālā tirgus stiprināšanai, nepilnību novēršanai normatīvo aktu piemērošanā un nodokļu ienākumu stabilizēšanai valsts budžetā.

 

 

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form