Cehs.lv: Kā neveiksminieku vietā ražot piķi
Foto: Cehs.lv kolāža

Sliktais Rīgas centra gaiss un mūžīgie sastrēgumi liecina par to, ka gadiem ilgusī pilsētvides pārplānošana ir izgāzusies kā veca sēta. "Lieliski pārdomātie" veloceliņi tomēr nav mudinājuši autovadītājus pārsēsties uz divriteņiem, bet autostāvvietu maksas pacelšana nevienu nebiedē, jo iet solī ar sabiedriskā transporta biļešu cenu kāpumu. Tieši tāpēc pienācis laiks pieņemt nepopulārus lēmumus un sākt domāt ārpus kastes. Jūsu padevīgais kalps – triecienbrigāde CEHS.lv – vēlas nākt klajā ar priekšlikumu, kas ne tikai atbrīvos Rīgas centru no pārlieku intensīvās automašīnu satiksmes un indīgajām izplūdes gāzēm, bet arī ļaus pilsētas domei iekasēt normālu piķi un izlīst ārā no parādu jūga.

Lūk, mūsu ideja – pilnīgi visas Rīgas centra skolas un bērnudārzus pārvietot uz mikrorajoniem! Tas ir tieši tik vienkārši. Daudzi no jums noteikti vairākas reizes gadā, iebraucot pilsētas centrā, būs nodomājuši: "Kāpēc gan šodien tik normāla satiksme? Kur sastrēgumi?" Divi vārdi – skolēnu brīvlaiks. Varam tikai iztēloties, cik tukšas būtu ielas, ja šajās dienās brīvlaiks būtu arī bērnudārzos. Jautāsiet – kāpēc gan no centra neaizvākt arī augstskolas? Tāpēc, ka LU un RTU studenti ir pārāk nabadzīgi, lai iegādātos automašīnas, bet pārējie ir pārāk bagāti, lai dzīvotu ārpus klusā centra.

Veicot teju vai sešu Rīgas iedzīvotāju aptauju, noskaidrojām, ka vidēji 40% skolas vecuma jauniešu neprot uz skolu nokļūt paši, tāpēc turp tiek nogādāti ar automašīnām. Bērnudārzu audzēkņu statistika ir vēl graujošāka – veseli 100% mazo resgaļu neprot patstāvīgi izmantot sabiedrisko transportu. Vadoties pēc šīs aptaujas, lēšam, ka ik dienu uz Rīgas centru ar automašīnām tiek vesti aptuveni 93 000 bērni un jaunieši (CEHS.lv aptaujas dati).

Tāpat pētījumā novērots, ka pastāv zināma korelācija starp iedzīvotāju automašīnu cenām un to, cik tuvu skolas durvīm jāpieved skolēns. Izrādās, jo turīgākā ģimenē bērns piedzimis, jo lielāka varbūtība, ka viņš būs pilnīgi tups un skolas ieejas durvis nespēs atrast pat tad, ja tiks izlaists no mašīnas ielas pretējā pusē. Šī iemesla dēļ bagātnieku elitārās atvases varētu pārvietot uz palīgskolām Bolderājā. Lai neviens nejustos aizskarts, tās sauktu nevis par "Atpalikušo un izlutināto bērnu palīgskolām", bet gan "Indigo bērnu zinību dārziem".

Skolu un bērnudārzu pārvietošana uz pilsētas mikrorajoniem atbrīvotu ļoti daudzas pašvaldībai piederošās ēkas, kuras varētu izīrēt jaunajiem uzņēmējiem, tādējādi ne tikai papildinot pilsētas budžetu, bet arī radot jaunas darbavietas. Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas (aut. piez. – muļķīgs nosaukums – Rīga taču nav valsts!) telpās, piemēram, varētu ierīkot kažokzvēru audzētavu. Tā sildītu gan ekonomiku, gan rīdzinieku muguras. Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas telpās varētu izveidot narkomānu rehabilitācijas centru, kas būtu sevišķi ērti, jo 50% skolēnu varētu palikt tajās pat telpās. Katrai skolai atradīsim vislabāko pielietojumu.

Bērnudārzus savukārt varētu aprīkot ar restēm un izmitināt tajos cietumniekus. Pirmsskolas vecuma bērnu izglītības iestādes jau šobrīd ir lieliski piemērotas cietumnieku uzņemšanai – tās ir aprīkotas ar pastaigu laukumiem, brīvdabas trenažieriem un divstāvu gultām. Vēl viens liels pluss ir tas, ka cietumniekiem neviens nebrauc pakaļ. Šādā veidā mēs ietaupītu neskaitāmus miljonus, kas tiktu iztērēti, būvējot jaunus cietumus. Jaunus bērnudārzus varētu nebūvēt, tā vietā mazos šmuļus vienkārši aizsūtot pie omes. Šī būtu tā saucamā "WIN-WIN" situācija, jo, auklējot mazbērnus, vecūksne pie viena atslogotu arī Rīgas sabiedrisko transportu.

Jā, sākotnēji šī ideja varētu šķist nedaudz agresīva, tomēr laika gaitā visi pierastu un novērtētu pilsētvides uzlabojumu ģenialitāti. Pašsaprotami, ka ieceres realizēšanai būs pietiekami daudz pretinieku, tomēr "ja tu kaut ko vēlies, visa pasaule slepus sadodas rokās, lai tev palīdzētu" (G. Račs).

Lūdzam arī lasītājus neturēt sveci zem pūra un komentāros nākt klajā ar savām idejām, kā padarīt galvaspilsētu vēl skaistāku. Piemēram:

  • tirgu atvērt tikai pulksten 10:00, lai uz darbu varētu aizbraukt neraizējoties par pensionāriem, kuriem tieši pusdeviņos no rīta obligāti jānopērk reņģes,
  • Maskavas ielu pārcelt uz Maskavu,
  • uzlikt ceļu nodokli un obligātu ikgadēju tehnisko apskati arī velosipēdiem – paši uzprasījās,
  • par braukšanu bez velosipēdista tiesībām – 15 dienas piespiedu darba,
  • atjaunot kravu pārvadājumus, pludinot pa upi, jo stulbi, ka ielas ir pilnas, bet upe – tukša,
  • lai varētu atstāt komentāru interneta portālā, jāizrēķina augstākās matemātikas uzdevums,
  • motociklistiem jāparaksta donora karte, kura nosaka, ka viņu orgānus var pieprasīt jebkurā laikā, bez iepriekšēja brīdinājuma,
  • neglīteņus jāizmitina mazpilsētās,
  • latgaļu "valodu" jāatzīst par neizdevušos dialektu.

Source

Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form