Foto: Publicitātes foto
Dusmīgi pārmetumi Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) virzienā pēdējo mēnešu laikā birst kā no pārpilnības raga. Atcerēsimies kaut vai apgalvojumus publiskajā telpā un pat no Saeimas tribīnes, ka padome aizliegšot latgaliešu valodas lietošanu ēterā, kādam ļoti nepatīk likuma grozījumi, citam netīk Latvijas televīzijas ziņas, vēl kāds saredz, ka teju katrs NEPLP lēmums ir slēpta interešu lobēšana.

Uzklausot visas šīs pusvārdā aprautās aizdomas, varētu domāt, ka kāds Latvijas nedraugs politiķu prātos reiz iedēstījis kaitīgu ideju par NEPLP - institūciju, kas spēs ieriebt visiem un ikvienam.

Jaunākais publiskais pārmetums nāk no "Super FM" valdes priekšsēdētāja Uģa Poļa un pamatā tas saistīts ar NEPLP izsniegto apraides atļauju "Radio Marija Latvija". Savā rakstā Poļa kungs apgalvo: "Par to, ka NEPLP paspārnē plaukst nelikumīgs radio frekvenču pirkšanas - pārdošanas bizness, radio nozarē runā jau gadiem, taču šis ir pirmais gadījums, kad kāds par to paziņo tik atklāti." Skanīgi un atmaskojoši! Raudzīsim tuvāk aplūkot šo "skandalozo gadījumu."

Pirmkārt, šajā gadījumā mums ir darīšana ar trim neatkarīgiem uzņēmumiem - SIA "Radio Augšdaugava", SIA "QBS" un SIA "RETRO FM Liepāja". Katrs no šiem uzņēmumiem bija saņēmis apraides atļauju ar attiecīgu NEPLP lēmumu.

Otrkārt, katrs no trim minētajiem īpašniekiem bija vienojies par savu uzņēmumu (nevis frekvenču!) pārdošanu "Radio Marija Latvija" veidotājiem. NEPLP, protams, ļoti labprāt kā uzraugs iesaistītos šāda veida darījumu elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozarē, ja vien... Ja Saeima būtu mums piešķīrusi šādas tiesības, apstiprinot attiecīgus grozījumus likumā, kurus esam parlamentā iesnieguši vēl šā gada jūnijā. Mēs būtu gandarīti, ja Poļa kungs savu milzīgo komunikācijas potenciālu būtu veltījis arī šo - mediju nozares attīstībai - tik nozīmīgo likuma grozījumu atbalstam.

Tad NEPLP zināmos gadījumos varētu komersantiem sacīt "stop" mediju uzņēmumu pirkšanai un pārdošanai, piemēram, ja būtu pamatotas aizdomas par valsts interešu aizskārumu. Taču līdz tam uzņēmumu iegāde un pārdošana ir Komerclikuma "lauciņš" arī mediju nozarē, un NEPLP nav sviru šādus darījumus ierobežot.

Treškārt, NEPLP 2015.gada 7.decembra sēdē apstiprināja grozījumus minēto trīs elektronisko plašsaziņas līdzekļu izsniegtajās apraides atļaujās programmas "Radio Marija Latvija" raidīšanai. Jaunajam īpašniekam ir jāturpina veidot programma atbilstoši savulaik konkursā uzvarējušajai koncepcijai, proti, raidījuma formāts nedrīkst tikt mainīts un par to ir informēti "Radio Marija Latvija" veidotāji. Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums nosaka, ka elektroniskie plašsaziņas līdzekļi ievēro darbības pamatnosacījumus, kurus tie iesnieguši NEPLP, lai saņemtu apraides atļauju. Ja apraides tiesības iegūtas konkursa kārtībā, darbības pamatnosacījumus var mainīt ar Padomes piekrišanu. Programmu valoda un formāts ir nemaināma pamatnosacījumu sastāvdaļa izsniegtās apraides atļaujas darbības termiņā.

No "Radio Marija Latvija" esam saņēmuši apliecinājumu, ka radiostacija arī turpmāk būs muzikāli - informatīvi izklaidējoša, proti, tajā skanēs mūzika, tiks veidotas ziņas (arī par laicīgām tēmām un jautājumiem), būs izklaidējoši raidījumi. Arī trešajā apraides atļaujā noteiktais "tūrisma radio" formāts netiks mainīts, jo "Radio Marija Latvija" ir ieceres raidījumiem par sakrālā tūrisma tēmām.

Tas, ka jaunā radiostacija būs orientēta uz kristiešu auditoriju, mūsuprāt, nekādā veidā nemaina pašu radio formātu. Pretējā gadījumā nāktos absurdi apgalvot, ka, piemēram, kristīgā mūzika vispār nav mūzika, vai, ka kristīgi orientēta diskusija nav diskusija. Kas būtu formāta maiņa?

Ceturtkārt, NEPLP ir elektronisko plašsaziņas līdzekļu uzraugošā iestāde un tās kompetencē ietilpst uzraudzīt, vai to darbība ir atbilstoša normatīvajiem aktiem, kā arī apraides atļaujā noteiktajam. Gadījumos, kad tiek konstatēts, ka elektroniskais plašsaziņas līdzeklis pārkāpj normatīvo regulējumu, NEPLP ir tiesības to sodīt piemērojot administratīvo sodu. Tas attiecas arī uz "Radio Marija Latvija".

"Radio Marija Latvija" ir nekomerciāla radiostacija, kas nekādā veidā nedrīkst piesaistīt reklāmas naudu. Tas nozīmē, ka komercradio tirgu ir pametuši trīs uzņēmumi, bet to vietā nācis viens - nekomerciāls. Proti, pārējās radiostacijas reklāmas tirgū šis lēmums var ietekmēt tikai pozitīvi.

Arī apgalvojums, ka, piešķirot nacionālās apraides statusu "TOP Radio", ir pārkāpta padomes stratēģija, ir kļūdains. Tas, ka "TOP radio" ir piešķirts nacionālais statuss nebūt nenozīmē, ka tiek palielināta aptveršanas zona kā izriet no minētā raksta. Tās ir dažādas lietas.

"Radio Marija Latvija" piemērs un virkne citi nekorektie pārmetumi spilgti rāda, ka pat tad, ja NEPLP pieņem nozarei kopumā pozitīvu lēmumu, pat tad, ja esam par to iepriekš informējuši nozari pārstāvošo asociāciju, publiski pagānīties metot ēnu uz NEPLP ir gandrīz vai goda lieta.

Jo nevar taču būt, ka NEPLP darbībā (jeb "nelikumīgajā radio frekvenču pirkšanas - pārdošanas biznesā") viss ir bijis kārtībā, vai ne?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!