Dana Skrupska: Izglītība 21.gadsimtā – skolotāja vai visas sabiedrības atbildība?
Foto: Privātais arhīvs

Ir nenoliedzami, ka izglītība un izglītības process ir mainīgs lielums, kas cauri laikiem piedzīvojis milzīgas pārmaiņas gan saturā, gan pieejā šī satura pasniegšanai. Paturot prātā, ka skolas izglītība vienmēr ir bijusi kā gatavošanās pieaugušo dzīvei, laikiem mainoties, izglītības saturs ir ļoti paplašinājies. Un, ja vairākas desmitgades atpakaļ skolotājs bija vienīgais "pilnvarotais" izglītības satura nodošanā bērniem, tad vai mūsdienās tas arī vēl tā ir?

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Jau šodien skolotājs ir daudz vairāk kā tikai labi izglītots un cienījams cilvēks ar tiesībām mācīt kādu noteiktu mācību priekšmetu. Skolotāja profesijas un pienākumu robežas arvien paplašinās, taču, jāatzīst, ka tās nevar aptvert pilnīgi visu, kas nepieciešams skolēnam, lai būtu dzīvei gatavs.

Jau pirms pandēmijas Latvijas skolotāju darba galds nekad nebija tukšs, taču tagad nākuši klāt tādi pienākumi kā skolēnu testēšana, mācību pārplānošana no klātienes uz tiešsaisti un atpakaļ un citi. Nereti dzirdam jautājumu, vai aiz procesa un klātienes mācību izaicinājumiem nav pazudis saturs. Taču, manuprāt, svarīgāks ir jautājums, kā mēs varam palīdzēt šo saturu ne tikai pilnvērtīgi uzturēt, bet arī bagātināt?

Sabiedrības līdzdalības nozīme mācību satura pilnveidē

Sabiedrības līdzdalība mūsdienīgas un visaptverošas izglītības īstenošanā ir ne tikai nepieciešama, bet arī iespējama. Un tā nav mācību satura "caurumu aizlāpīšana", bet gan pilnveide un abpusēja bagātināšanās. Izglītības inovācijas projekts "Dzīvei gatavs" kopš 2019. gada iesaista uzņēmumus, organizācijas un valsts iestādes skolu mācību satura pilnveidē atbilstoši valsts noteiktajiem Skola2030 kompetenču izglītības standartiem. Ir izveidota platforma www.dziveigatavs.lv, ar kuras palīdzību organizācijas un skolotāji satiekas, lai nonāktu kādā īpašā mācību stundā, kas pilnībā iekļaujas mācību saturā, un tomēr ir kas pilnīgi cits – sniedz skatu uz skolas solā gūto zināšanu pielietojumu reālajā dzīvē.

Projektā iesaistīto uzņēmumu skaits pieaug ar katru gadu, jo uzņēmumi novērtē to, ka šī izglītības inovācija sniedz jaunas zināšanas ne tikai skolēniem, bet arī iesaistīto organizāciju un uzņēmumu darbiniekiem. Swedbank, Printful, Elektrum Energoefektivitātes centrs, TietoEVRY, Accenture, Sadales Tīkls, Valsts ieņēmumu dienests, Tiesībsarga birojs ir tikai pavisam neliela daļa projekta dalībnieku, no kuriem dzirdam, ka "Dzīvei gatavs" ir labs ieguldījums zinošu un ekonomiski spējīgu darbinieku izaugsmē, ka tas rada interesi nākamajai paaudzei par uzņēmuma vai iestādes darbības jomu, nepieciešamajām prasmēm un zināšanām, un visbeidzot, ka šī ir iespēja iedrošināt jauniešus lauzt stereotipus par tēmām, kas sākotnēji liekas garlaicīgas un nesaistošas.

Tāpat uzņēmumu pārstāvji, kuri dodas klasēs, augstu novērtē no skolēniem saņemto enerģiju un viņu iesaisti, tādējādi padarot interesantu arī savu darba dienu. "Skolēni nav vienīgie, kuriem noder atkāpe no rutīnas!", pēc novadītas mācību stundas mums rakstīja kāds projekta lektors.

Iekāpt skolotāja kurpēs

Nodibinājums "Iespējamā misija" jau vairāk nekā desmit gadus regulāri uzrunā sabiedrību un aicina sevi izmēģināt jaunā profesijā – kļūt par skolotāju. Un katru gadu vairāk nekā tūkstotis Latvijā un arī ārpus tās dzīvojošu cilvēku atsaucas un vēlas kļūt par skolotājiem. Tas liecina tikai par vienu – skolotāja darbs lielai daļai sabiedrības šķiet saistošs. Pieredze rāda, ka lielākā motivācija ir šo cilvēku misijas apziņa vai vēlme piešķirt dzīvei lielāku jēgu.

Bet var arī savādāk. Nav jāmaina profesija un nodarbošanās – iekāpt skolotāja kurpēs tagad var ikviens, piešķirot krāsas ikdienas rutīnai un vienlaikus sniedzot skolēniem iespēju kļūt vairāk dzīvei gataviem.

Atbalsts skolotājiem

Pastāvot Covid-19 pandēmijas izaicinājumiem, sabiedrības iesaiste izglītības procesā ir nozīmīga kā nekad iepriekš. Skolotāji augstu novērtē izglītības inovācijas "Dzīvei gatavs" piedāvājumu, turklāt ironiski – tieši Covid-19 pandēmijas ieviestie ierobežojumi radīja iespēju sasniegt vairāk skolēnu, jo attālināti vadītās vieslekcijās iespējams uzrunāt daudz plašāku skolēnu auditoriju, īpaši attālākos reģionos. Programmas pastāvēšanas laikā kopumā ir īstenotas 2281 vieslekcijas, no kurām 1820 klātienē, bet 461 tiešsaistē, arī 494 ekskursijas, tādējādi kopā sasniedzot vairāk nekā 54 tūkst. skolēnus no visas Latvijas.

Šāda iespēja ir ikvienam uzņēmumam, organizācija un valsts iestādei Latvijā, kura redz pievienoto vērtību, lai sniegtu savu ieguldījumu 21. gadsimta izglītības attīstībā.

Palīdzēsim kopā Latvijas skolēniem kļūt zinošākiem un dzīvei gatavākiem jau šodien!

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form