Ministru Kabineta komitejas 24.marta sēdes ietvaros valdība ir pieņēmusi lēmumu sakārtot ziedošanas sistēmu mūsu valstī, kā vienu no risinājumiem apsverot nodokļu atlaižu atcelšanu ziedotājiem. Lēmums sakārtot ziedojumu sistēmu ir visnotaļ apsveicams, jo pašreiz pastāv vairākas problēmas ziedojumu saņemšanas sakarā: nepastāv vienlīdzība ziedojumu saņemšanai organizāciju vidū, trīs organizāciju saņemto ziedojumu gadskārtējais pārskats Finansu ministrijā netiek kontrolēts pēc būtības, nav skaidru un vienotu kritēriju, kā arī caurspīdības nodokļu atlaižu piešķiršanā, nav nošķirta ziedošana no sponsorēšanas, kā arī monopoluzņēmumi var ļaunprātīgi izmantot ziedošanas iespējas, paceļot tarifus patērētājiem.
Tomēr šis lēmums sakārtot ziedošanas sistēmu diemžēl tiek pieņemts valsts budžeta līdzekļu izšķērdēšanas novēršanas ietvaros un vadoties pēc principa – ērtāk roku amputēt, nevis glābt ārstējot. Jo kā priekšlikums ziedošanas sistēmas sakārtošanai ir izskanējis nodokļu atlaižu kā tādu atcelšana, kas nozīmē to, ka nevalstiskajām organizācijām tiek liegta iespēja saņemt ziedojumus – tām tiek liegti resursi savu darbības mērķu īstenošanai, risinot sabiedrībā sasāpējušas problēmas.

Valstij ir jāveicina sociāli atbildīga uzņēmējdarbība

Tiekoties ar uzņēmējiem filantropijas idejas iedzīvināšanas un ziedošanas veicināšanas Latvijā ietvaros, NVO centrs ir rīkojis apaļā galda diskusijas ar vairākiem desmitiem uzņēmēju Rīgā un Latvijas reģionos. Šajās tikšanās uzņēmēji ir pauduši sarūgtinājumu par valsts politiku attiecībā pret uzņēmējiem – tie atzinuši, ka izdevīgāk ir būt negodīgam uzņēmējam, nerunājot par sociāli atbildīgu uzņēmēju – kas godīgi maksā valstij nodokļus, rūpējas par saviem darbiniekiem, ziedo nevalstiskām organizācijām, tādējādi sniedzot atbalstu sabiedrībā pastāvošu problēmu risināšanai. Uzņēmēji atzīst, ka pašreizējās likumdošanas ietvaros pastāv virkne sarežģījumu ziedojumu veikšanai:

  1. valsts un sabiedrība nav noteikusi prioritārās jomas, kurām ir nepieciešams atbalsts,
  2. ir grūti orientēties organizāciju mērķos un darbībā, lai atšķirtu komersantu no NVO,
  3. nav nošķirta ziedošana no sponsorēšanas,
  4. diemžēl pastāv organizācijas, kuras darbojas negodīgu mērķu vadītas, tādēļ veicot ziedojumu, ir nepieciešama laikietilpīga kontrole pār ziedotajiem līdzekļiem,
  5. pastāv juridiskas problēmas, ieguldot brīvprātīgo darbu (pro bono),
  6. kā arī pastāv sarežģīta nodokļu administrēšanas sistēma.

Redzams, ka šīs ir būtiskas problēmas, kas kavē ziedošanas prakses attīstību. Tādēļ tām ir izstrādāts risinājums- NVO likumprojekti, kas Saeimā ir virzībā uz otro lasījumu. Tie paredz risināt augstāk minētās problēmas, tādējādi veicinot sociāli atbildīgas uzņēmējdarbības attīstību un radītu priekšnoteikumus efektīvai nevalstisko organizāciju darbībai. Savu atbalstu šiem likumprojektiem ir izteikušas vairāk kā 160 nevalstiskās organizācijas, kā arī uzņēmēji Latvijā un starptautisko organizāciju pārstāvji. Tādējādi NVO likumprojekti arī ir nepieciešamais risinājums pastāvošajai problēmai – tie sakārtos ziedošanas sistēmu Latvijā.

Aicinām valdību nepieņemt pārsteidzošus lēmumus

Nevalstiskās organizācijas ir sabiedrības aktīvākā daļa- tie ir cilvēki, kuri apvienojas, lai vairumā gadījumu uz brīvprātības principa, risinātu tās problēmas, kuras neefektīvi vai vispār nerisina valsts. Liedzot resursus ziedojumu veidā šo iniciatīvu īstenošanai, tiks izdarīts nopietns kaitējums pilsoniskās sabiedrības attīstībai un ļoti iespējams, ka daudzas organizācijas būs spiestas pārtraukt savu darbību. Valsts atbalsts ziedojumu atlaižu veidā ir atbalsts uzņēmējiem, tās rosina uzņēmējus līdzdarboties vietējo problēmu risināšanā, tādējādi jebkurš nepārdomāts un neizpētīts lēmums var radīt negatīvas sekas. Tādēļ NVO centrs aicina valdību atklātā diskusijā iesaistīt gan organizācijas, gan uzņēmējus, lai domātu par to, kā nodrošināt atklātu un atbildīgu ziedošanu Latvijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!