Kaspars Kauliņš: Tehnoloģijas atvieglo un pilnveido mācīšanos attālināti
Foto: Publicitātes foto

Iespējams, jau pavisam drīz izglītības iestādes atvērs durvis vismaz daļai skolēnu, tomēr mācības vairs nebūs tādas, kā pirms Covid-19 pandēmijas iestāšanās. Krīzes laikā tehnoloģijas palīdzējušas nodrošināt mācīšanos attālināti, un neatgriezeniski ietekmējušas izpratni, attieksmi un pieeju izglītības procesiem visā pasaulē. Latvija nav izņēmums – arī mūsu skolas un augstskolas arvien plašāk un prasmīgāk izmanto tehnoloģijas, kas atvieglo zināšanu apguvi un palīdz skolēniem, vecākiem un skolotājiem.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Uzticams digitālais saturs

Pērn pavasarī dažu dienu laikā Latvijas skolotāji paveica teju neiespējamo – pielāgojoties ārkārtas situācijai un pārceļot mācību darbu virtuālā vidē. Daudzi informācijas tehnoloģiju uzņēmumi aktīvi iesaistījās straujajās pārmaiņās, sniedzot konsultatīvu atbalstu un padarot savus risinājumus pieejamākus. Arī valodu tehnoloģiju uzņēmums "Tilde" pavasarī visiem Latvijas skolēniem un skolotājiem nodrošināja piekļuvi Latvijas kultūrvēstures un literatūras zinību resursam "letonika.lv", un 2020. gada pavasarī lietojumu skaits auga divkārt, salīdzinājumā ar gadu iepriekš. Laikā, kad ierobežotas iespējas mācīties ārpus mājas, dažādiem tiešsaistes resursiem ir liela priekšrocība, jo tie pieejami ikvienam datora, mobilā tālruņa vai planšetes lietotājam jebkurā laikā un vietā, un tos vienlaikus var izmantot neierobežots skaits lietotāju, taču jāatceras, ka noteikti jāpārliecinās par avota uzticamību.

Balss nāk palīgā

Aptaujas liecina, ka īpaši grūtas attālinātās mācības ārkārtas situācijā pavasarī bija jaunāko klašu skolēniem, kuriem lasītprasme vēl nav tik labi attīstīta. Bērni nesamērīgi daudz laika patērēja, lai izlasītu skolotāja sūtīto uzdevumu, un nācās iesaistīties vecākiem. Šādās situācijās noder latviešu valodas balss sintēzes risinājumi, kas var nolasīt gan skolotāja atsūtītos uzdevumus, gan arī apjomīgus literatūras tekstus balsī, palīdzot uztvert informāciju ar dzirdi un, tādējādi, saprast un paveikt uzdoto ātrāk.

Runas tehnoloģijas darbojas arī pretējā virzienā un labi noder vecāko klašu skolēniem un studentiem, pārvēršot skolotāja vai pasniedzēja runāto rakstītā formā. Runas automatizētas atpazīšanas rīka izmantošana paver iespēja klausīties un iedziļināties teiktajā, jo vairs nav jācenšas pierakstīt katru pateikto vārdu.

Tulkošanas rīki - atbalsts valodu apguvei

Jaunās valodu tehnoloģijas būtiski atvieglo arī svešvalodu apguvi. Mājasdarbi angļu, vācu, krievu vai citā svešvalodā tagad nav jāpilda stundām ilgi, jo mašīntulkošanas programmas dažās sekundēs spēj iztulkot simtiem vārdu. Turklāt – dažādās valodās. Lieki piebilst, ka tulkotāju var lietot ne tikai datorā, bet arī ikvienā viedtālrunī. Pieejamas arī dažādas valodu apguves aplikācijas, kuras kā papildu resursu iespējams izmantot labākai valodas apguvei.

Gramatika no mazotnes

Latviešu valodas pareizrakstība un gramatika mēdz būt izaicinoša ne tikai bērniem sākumskolas klasēs, bet dažkārt arī viņu vecākiem. Līdz zināmai robežai gramatikas pārbaudi var uzņemties dažādas datorprogrammas. Nu jau arī latviešu valodā pieejami rīki vārdu morfoloģiskajai analīzei, kur līdztekus redzami arī vārda locījumi. Ar šādu rīku bez skolotāja klātbūtnes var ērti pārbaudīt, vai noteikta īstā lietvārda deklinācija un vai darbības vārds pavēles izteiksmē uzrakstīts pareizi. Tāpat pieejami pareizrakstības un gramatikas rīki, kas teksta rakstīšanas laikā pasvītro kļūdainos vārdus un neveiklās teikuma konstrukcijas, kā arī piedāvā labojuma variantus gluži kā skolotājs – ar sarkanu tinti skolēna rakstītajā.

Gramatikas pārbaudītājs izmanto teksta sintaktisko analīzi un piedāvā izlabot bieži pieļautās gramatiskās kļūdas, tostarp vārdu saskaņojumu, pieturzīmju kļūdas teikumu beigās, komatu kļūdas utt. Daudzi vecāki un skolotāji apliecina, ka automatizētie labojumi pievērš skolēna uzmanību un, tādējādi, tos vieglāk paturēt prātā.

Nākotnes atslēga – tehnoloģiju pratība

Pēdējā gada notikumi ir satricinājuši un mainījuši pasauli, tajā skaitā izglītības procesus, liekot mums pielāgoties vēl nebijušiem apstākļiem un izmantot iepriekš neapgūtas metodes un prasmes. Viens ir skaidrs – tehnoloģiju pratības loma tikai augs un ieguvēji būs tie, kas mācēs gudri izmantot to sniegtās iespējas!

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Koronavīruss Covid-19
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form