Kristaps Muzikants: Zaļā enerģija ne tikai kā trends uzņēmumu korporatīvās sociālās atbildības realizēšanā
Foto: Publicitātes foto

Ilgtspējīgas enerģijas izmantošana pēdējo gadu laikā ir būtiski paplašinājusi uzņēmumu korporatīvās sociālās atbildības jomu. Kā pasaules, tā Latvijas vadošo uzņēmumu vidū pāreja uz atjaunojamiem energoresursiem ir to ilgtspējības stratēģijas neatņemama sastāvdaļa, izziņojot ambiciozus zaļās domāšanas mērķus. Tomēr rūpes par apkārtējo vidi nav vairs tikai trends, bet dažviet nu jau vienīgais veids, kā realizēt uzņēmējdarbību.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Zaļās prasības uzņēmējdarbības vidē

Kā pasaulē, tā arī Latvijā arvien nozīmīgāku un noteicošāku lomu sabiedrības vidū ieņem zaļā domāšana, kas ietekmē uzņēmumu un patērētāju paradumu maiņu. Iedzīvotāji, veicot izvēli par labu kādai precei vai pakalpojumam, novērtē un arvien vairāk dod priekšroku tādiem zīmoliem, kas iestājas par videi draudzīgiem uzņēmējdarbības principiem un atbalsta zaļās iniciatīvas, kā liecina "Deloitte" 2020. gada dati.1 Savukārt uzņēmumi atzīst, ka to rūpes un atbildība par apkārtējo vidi palīdz pozitīva uzņēmuma tēla veidošanā, konkurētspējas saglabāšanā un veicina patērētāju uzticību un lojalitāti.

Tomēr zaļā domāšana nav vairs vien uzņēmumu labprātīga labās prakses piekopšana, lai uzlabotu korporatīvās sociālās atbildības stratēģiju un sekotu pasaules zaļās enerģijas tendencēm. Nu jau uzņēmumi Eiropas Savienībā izmanto atjaunojamo enerģiju arī tādēļ, lai spētu izpildīt Eiropas Savienības, klientu vai sadarbības partneru noteiktās zaļās prasības, kuras neievērojot tie zaudētu iespēju realizēt savu darbību vēlamajā apmērā.

Rezultātā ir izveidotas tā saucamās zaļās piegādes ķēdes, kur tiek iesaistīti visi procesa dalībnieki no ražotāja līdz piegādātājiem. Šis ir viens no atjaunojamās enerģijas pieprasījuma veicināšanas mehānismiem, kas, reizē izpildot Eiropas Savienības prasības, sekmē iedzīvotāju atbildību pret vidi.

Zaļo sertifikātu sistēmas ieviešana Latvijā

Viena no aktuālākajām pasaules tendencēm, kā apliecināt atjaunojamo energoresursu izmantošanu, ir zaļo sertifikātu sistēma, kura tiek realizēta arī Latvijā. Mūsu valstī tas pamatā ir elektroenerģijas izcelsmes apliecinājums, kas pierāda saražotās elektroenerģijas izcelsmi noteiktā apmērā un kuru kopš 2020. gada 1. decembra izsniedz AS "Augstsprieguma tīkls". Latvijā izcelsmes apliecinājums apstiprina uzņēmuma centienus savu darbību īstenot, izmantojot atjaunojamos energoresursus.

Šobrīd Latvijā izcelsmes apliecinājumi ir pieejami tikai elektroenerģijas jomā, un saskaņā ar AS "Augstsprieguma tīkls" datiem kopš sistēmas ieviešanas šādi apliecinājumi ir izdoti 75 349 MWh apmērā, izlietoti – 103 875 MWh apmērā, savukārt importēti – 43 179 MWh apmērā. Ņemot vērā Eiropas Savienībā pastāvošās regulas, šis piedāvājums drīzumā varētu būt saistošs lielākajai daļai ražotāju un tirgotāju Latvijā.

Pirmais energoresursu izmantošanas neitralitātes sertifikāts Baltijas valstīs

Tomēr ir uzņēmumi, kas iet vēl tālāk atjaunojamās enerģijas izmantošanā, labvēlīgi ietekmējot vidi sev apkārt un rūpējoties gan par to, kas paliek aiz pašiem, gan savācot aiz citiem, realizējot videi draudzīgus projektus vietās, kur no pasaules tiek tikai ņemts, turklāt domājot par šo principu integrēšanu aizvien plašākā energoresursu portfelī.

"Ignitis Group" ir soli priekšā ilgtspējīgas attīstības stratēģijas plānošanā un zaļās enerģijas izmantošanas veicināšanā un kā pirmā Baltijas valstīs piedāvā uzņēmumiem iespēju ne tikai iepirkt atjaunojamo enerģiju, bet arī realizēt savu korporatīvo sociālo atbildību ikviena zaļā projekta īstenošanā.

Uzņēmums dabasgāzes segmentā parūpējas par vides uzlabošanu, īstenojot uzņēmuma vietā zaļu projektu jebkur citur visā pasaulē, pretī uzņēmumam par to izsniedzot apliecinājuma sertifikātu par energoresursu izmantošanas neitralitāti. Ar to tiek noslēgts sava veida zaļā kursa memorands. Respektīvi, zaļais kurss kļūst ne tikai par teorētisku un tālu risinājumu, bet jau šobrīd reālu uzņēmuma ilgtspējas stratēģijas daļu, dodot skaidrus signālus saviem klientiem, partneriem, investoriem utt., ka rūpes par vidi ir uzņēmuma prioritāšu augšgalā. Šobrīd mūsu prognozes liecina, ka ieviestais sertifikāts par izlietoto energoresursu izmantošanas neitralitāti ilgtermiņā radīs interesi vidēji 20% mūsu klientu.

Aizvadītā gada laikā uzņēmums Baltijas un Polijas reģionā atjaunojamo energoresursu segmentā ieguldījis 197 miljonus eiro, savukārt atjaunojamās elektroenerģijas saražotais apjoms sasniedz 1,25 TWh, kas ir par 20,3% vairāk nekā 2019. gadā, tādējādi apliecinot uzņēmuma stratēģiskos mērķus zaļās politikas virzienā. Laika posmā no 2021. līdz 2024. gadam 45–50% no uzņēmuma ieguldījumiem tiek piešķirti zaļās enerģijas ražošanai.

1 Patērētāju tendences 2020. gadā, "Deloitte": https://www2.deloitte.com/ch/en/pages/consumer-business/articles/shifting-sands-sustainable-consumer.html

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form