Jaunākie informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sasniegumi ne tikai sniedz to lietotājiem jaunas iespējas, bet arī rada jaunas vajadzības. Vēl pirms dažiem gadiem lepns varēja justies tas, kuram bija iespēja sūtīt un saņemt elektronisko pastu, bet pašlaik neviens sabiedriski aktīvs cilvēks vairs nevar iedomāties savu dzīvi bez tā. Internets ir kļuvis par vienu no galvenajiem informācijas iegūšanas un sniegšanas līdzekļiem. Šo tendenci veikli uztver komerciālie informācijas un pakalpojumu sniedzēji, klientu ērtībai ieviešot Interneta bankas, iespēju norēķināties par pakalpojumiem elektroniski utt.
Nokārtot lietas elektroniski?

Ne viens vien no mums ir kādreiz nodomājis: kaut man nevajadzētu tērēt savu dārgo laiku, dodoties uz “pidu”, “vidu”, “sociālajiem” u.c.! Kaut es attiecības ar valsti varētu nokārtot, neizejot no sava darba kabineta vai mājas, elektroniski nosūtot informāciju un saņemot atbildi? Šādas mūsu vēlmes vēl pirms pāris gadiem liktos neticama greznība, bet jau šobrīd daudzas valstis domā par to īstenošanu.

Valsts administrācija ne tikai ir spiesta reaģēt uz šīm jaunajām iedzīvotāju vajadzībām pēc ātri un ērti iegūstamas informācijas un pakalpojumiem, bet arī pati ir ieinteresēta efektīvākā informācijas apmaiņā un procesu realizācijā. Tādēļ kopš pērnā gada vasaras tiek veidots Latvijas valsts portāls, kas pretendē kļūt par vietu, kur Latvijas iedzīvotājiem būs iespēja saņemt valsts administrācijas sniegto informāciju un pakalpojumus. Latvijas valsts portāla pirmo versiju (Baltijas valstu valdību datu pārraides tīkla projekta ietvaros) pēc Satiksmes ministrijas pasūtījuma ir izstrādājusi Latvijas Universitāte. Portāla satura vadība tiks nodota Valsts kancelejai, bet tehnisko uzturēšanu veiks Valsts informācijas tīklu aģentūra. Vēl nav zināms, kad portāls tiks nodots sabiedrības lietošanai.

Organizētu saišu portāls

Portāla izveidē ir izmantots decentralizācijas princips, respektīvi, portāla informācija ar saišu palīdzību tiek ņemta no ārējiem resursiem – dažādām institūcijām. Portāls tikai piedāvā vienotu skatu uz ārējiem resursiem un informāciju pasniedz dažādos griezumos. Kādēļ šāda izvēle? Tā pamatojas uz megasistēmas (www.mega.lv) principiem – informācijas uzkrāšana valstī notiek decentralizēti, nodrošinot informācijas apmaiņu datu uzkrājēju starpā un nepieļaujot informācijas atkārtotu ievadu. Otrs apsvērums ir ekonomija – apmaksāt personāla darbu, kas centralizēti uzturētu portāla informāciju, Latvijas situācijā varētu būt dārgāk, nekā atstāt satura nodrošināšanu atbilstošās institūcijas pārziņā. Decentralizācijas princips nodrošina portālā pieejamās informācijas aktualitāti, jo izmaiņas iestāžu sniegtajā informācijā portālā nav īpaši jāievada, tās parādās attiecīgajās iestāžu Interneta mājas lapās.

Informācija sakārtota trīs skatos

Kādas varētu būt portāla lietotāju prasības? Iedzīvotāju var interesēt administrācijas kontaktinformācija: kur, kad un kas var sniegt viņam nepieciešamo informāciju. Šādā gadījumā, ja iedzīvotājs zina, kas ir viņa interesējošās informācijas vai pakalpojumu sniedzējs, portāls viņam piedāvā administratīvo skatu, kurā informācija par valsts institūcijām sakārtota saskaņā ar valsts administratīvo struktūru. Administratīvajā skatā ērti atrodama informācija par Latvijas valsti, likumdošanas, izpildvaras un tiesu varas institūcijām, kā arī pieejama iestāžu un amatpersonu kontaktinformācija.

Iedzīvotājam, kurš nezina viņa interesējošās informācijas (piemēram, par izglītības institūcijām) sniedzēju, portāls piedāvā nozaru skatu, kurā informācija ir sagrupēta pa nozarēm.

Katram iedzīvotājam dzīvē ir situācijas, kuru risināšanā jāgriežas pie vairākām valsts institūcijām. Piemēram, bērna piedzimšanas gadījumā vecākiem bērns ir jāreģistrē un jāpieraksta. Kā uzzināt, kādas darbības jāveic un kādi dokumenti kurā iestādē jāiesniedz? Lai iedzīvotājiem sniegtu šāda tipa informāciju, portāls piedāvā dzīves notikumu skatu, kurā informācija sakārtota pa dzīves notikumiem.

Pieeja iestāžu veidlapām

Iedzīvotāji Latvijas valsts portālā varēs ne tikai aplūkot valsts iestāžu sniegto informāciju, bet arī lejupielādēt veidlapas un dokumentu sagataves no informācijas sniedzēju mājas lapām. Jāpiebilst, ka pagaidām šādu iespēju piedāvā tikai nedaudzas valsts institūcijas. Atbildību par veidlapām (to aktualitāti, aprakstiem) nes attiecīgā institūcija.

Portāls un e-transakcijas

Portāla uzdevums ir organizēt piekļuvi valsts institūciju pakalpojumiem, nevis sniegt pašus pakalpojumus, tādēļ tas on-line transakciju gadījumā pāradresē pasūtītāju uz atbilstošā pakalpojuma sniedzēja mājas lapu. Šobrīd daudzas firmas (piemēram, bankas) jau sniedz pakalpojumus ar Interneta palīdzību, drošībai izmantojot šifrēšanu, sertifikātu tehnoloģijas, lietotāju vārda un paroles mehānismus. Diemžēl valsts institūcijas šādus pakalpojumus nevarēs piedāvāt vismaz vēl tik ilgi, kamēr nebūs atrisināts elektroniskā dokumenta juridiskais statuss.

Portāls tagad un nākotnē

Kopsavilkumā varētu ieskicēt valsts portāla pašreizējo nozīmi un nākotnes vīziju. Pēc portāla publiskošanas pašreizējā variantā tā lielākā vērtība būs iespēja vienkopus redzēt valsts institūciju sniegto informāciju. Cerams, ka drīzā nākotnē iedzīvotājiem būs iespēja portālā atrast viņiem nepieciešamo informāciju konkrētas dzīves situācijas risināšanā (piemēram, informāciju par stāšanos laulībā, par dzīvesvietas maiņu, par transporta līdzekļa reģistrēšanu utt.). Vēl nepārredzamā nākotnē ar portāla palīdzību iedzīvotāji varēs kārtot savas attiecības ar valsts iestādēm, neizejot no sava darba kabineta vai mājām. Kad tas būs? Tas ir atkarīgs no valsts amatpersonu vēlmes un spējām risināt šo iedzīvotājiem svarīgo jautājumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!