Taču saistībā ar šo fotogrāfijas nozīmes pieaugumu un fotogrāfu saimes aktivizēšanos gribētu parunāt par vienu citu aktualitāti, kas pēdējā laikā kļūst arvien manāmāka – mūsdienās katrs sevi uzskata par fotogrāfu un par fotomākslas radītāju. Ar jaunākās ciparu tehnikas palīdzību ir tik vienkārši uztaisīt "smuku bildi" – nospied pogu, klikšķ' un gatavs- , ka šis kārdinājums ir lielai daļai nepārvarams. Tā fotogrāfijas dzīve gan Latvijā, gan arī visā pasaulē šobrīd tiek vajāta ar šo klikšķināšanas māniju, piepildot publisko telpu ar nevajadzīgu fotoinformāciju, vienkārši sakot, fotodrazu.
Paskatieties apkārt uz savu paziņu loku, ieskatieties cilvēku CV – noteikti katrs otrais apgalvos, ka aizraujas ar fotogrāfiju, un labi, ja atzīs, ka tas ir vaļasprieks. Interneta portāli, avīzes, televīzijas ir pilni ar sludinājumiem par dažāda veida fotokonkursiem, ko rīko visi, kam nav slinkums. "Nofotografē sevi ar draugiem un tu iekļūsi mūsu slejās", "Nofotografē savu mājas mīluli un vinnē iepakojumu ar drazu, ar ko viņu barot tuvāko nedēļu" utt. Un cilvēki klikšķina un sūta, klikšķina un sūta, pārpildot informācijas telpu ar pilnīgi nevienam nevajadzīgām vizuālām ziņām.
Šī tendence kļūst arvien bīstamāka. Jau tas vien, ka arī viena otra valsts līmeņa fotoakcija, kā nesen notikusī "Viena diena Latvijā", netieši komunicē šo pašu domu – bildējiet visi un visu, ko redzat – tādējādi komunicējot to pašu klikšķināšanas aicinājumu, norāda, cik dziļa ir kļuvusi neizpratne par to, kas ir fotogrāfija un kas ir "bilžu taisīšana".
Tehnoloģiju vilinājums bija un būs, taču kopējā kultūras izpratnes zemā līmeņa apstākļos tas rada bīstamu tendenci par mākslu dēvēt visu, kas tai līdzīgs tikai pēc tehnoloģiska izpildījuma. Risinājums, manuprāt, ir viens – radīt un stiprināt fotogrāfijas akadēmiskās izglītības bāzi, citādi padzīļinātu zināšanu un izpratnes trūkums var būt spēcīgāks, nekā visa mūsu izslavētā Latvijas fotogrāfijas tradīcija.