Globālās ekonomikas atveseļošanās radītais pieprasījuma pieaugums un strauji pieaugošie ārējās tirdzniecības apjomi pozitīvi ietekmējuši arī pārvadājumu kompāniju finanšu rādītājus, veicinot to akciju cenu strauju kāpumu. Pēc analītiķu domām, līdz ar augstajām fraktu likmēm pārvadājumu kompāniju investīciju pievilcīgums saglabāsies arī nākamajos gados.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Kā stāsta Rietumu bankas Aktīvu pārvaldīšanas nodaļas analītiskās grupas vadītājs Leonīds Aļšanskis, kuģniecības kompāniju akciju cenu pieaugums pašlaik ir novērojams praktiski visā pasaulē. Pirmkārt, tas skaidrojams ar frakta cenas kāpumu – tā sausajām kravām tas pēdējo gadu laikā ir pieaudzis piecas reizes. Spēcīgu pieaugumu uzrādīja arī tankkuģu fraktu likmes – šis pieaugums saistīts ar jēlnaftas un naftas produktu pārvadājumu pieaugumu. Minētās tendences savukārt ir skaidrojamas ar katastrofālu kuģu nepietiekamību laikā, kad pieprasījums pēc šādām kravām palielinās, jo īpaši Ķīnā.

Topā jūras pārvadājumi

Pēc L. Aļšanska domām, transporta kompānijas visās vadošajās pasaules biržās joprojām ir pievilcīgas investīcijām. Tas saistīts ar pēdējos gados pieaugušo pasaules tirdzniecības apgrozījumu, kā arī ar tūrisma uzplaukumu. Investoriem saskatot vieglas un ātras peļņas iespējas, strauji palielinājies pieprasījums pēc pasaules lielo pārvadātāju akcijām, likumsakarīgi izraisot strauju cenu pieaugumu. Tā kopš 2003. gada sākuma pazīstamas dāņu kompānijas Maersk akcijas ir pieaugušas par 148%, amerikāņu Carnival – par 100%, Malaizijas Misc – par 170%, japāņu Mitsui OSK Lines – par 170%.

Pēdējos gados investīcijas transporta kompānijās ir bijušas peļņu nesošas. Tomēr, kā saka Rietumu bankas analītiķis, ir jāatceras arī par atsevišķām grūtībām dažos transporta sfēras apakšsektoros. Pēc 2001. gada 11. septembra terora aktiem spēcīgu triecienu saņēma aviotransporta sektors, kas arī pašlaik uzrāda ievērojami zemāku pieaugumu salīdzinājumā ar jūras vai dzelzceļa transportu. Ja aplūkojam Dow Jones saimes indeksus, ko aprēķina plašā amerikāņu tirgus atsevišķiem sektoriem, tad attiecīgais visu transporta kompāniju indekss pēdējo divu gadu laikā uzrādīja 70% pieaugumu, jūras pārvadājumu kompāniju indekss – 110% pieaugumu, kravas auto pārvadājumi – 90%, dzelzceļa pārvadājumi – 75%, aviopārvadājumi – 42% pieaugumu. Savukārt plašā tirgus indekss Standard&Poor’s 500 šajā laika posmā pakāpās tikai par 38%. Kā norāda Hansabankas vecākais brokeris Jānis Ogsts, lai gan kopumā šis gads transporta sektoram ir bijis pozitīvs, dažādās transporta sektora nozarēs tendences ir bijušas atšķirīgas un galvenais tā “vaininieks” ir degvielas cena. “Straujais naftas cenas kāpums radīja labvēlīgu situāciju uzņēmumiem, kas pārvadā naftas produktus, savukārt kompānijas, kas ir naftas patērētāji, piemēram, aviokompānijas, šādā vidē ir zaudētāji. Domājams, ka tuvākajā laikā situācija būtiski nemainīsies – kopā ar naftas cenām visai ievērojami svārstīsies arī transporta uzņēmuma akciju cenas,” norāda brokeris.

Investīciju iespējas arī Latvijā

Pēc L. Aļšanska domām, joprojām par maz novērtētas ir Austrumeiropas transporta kompāniju un bijušās Padomju Savienības valstu kompāniju akcijas. Lielu potenciālu saglabā daudzas Krievijas transporta kompānijas, tomēr investējot jāņem vērā salīdzinoši zemais Krievijas kompāniju caurspīdīgums un vājā likviditāte vairākumam Krievijas kompāniju transporta sektorā. Tomēr investoram, kas grib pelnīt uz starptautiskās tirdzniecības uzplaukuma rēķina, iegādājoties transporta kompāniju akcijas, nebūt nav jāsteidz uz Volstrītu vai citiem lielajiem akciju tirgiem, jo ļoti labas investīciju iespējas ir tepat Baltijas valstīs. Latvijā likvīdāko akciju tirgus kompāniju vidū ir divas jūras pārvadājumu kompānijas – Latvijas kuģniecība (LK) un Rīgas transporta flote, turklāt abas pārstāv atšķirīgus pārvadājumu sektorus, tādējādi pieļaujot variēšanas iespējas potenciālā investīciju objekta izvēles ziņā. Latvijas kuģniecības (LK) galvenais peļņas avots ir naftas pārvadājumi, kamēr Rīgas transporta flotes darbības lauciņš ir refrižeratoru pārvadājumi. Līdz ar pasaules ekonomikas atveseļošanos pēc gadsimta sākumā vērojamās stagnācijas ieguvējas ir arī Latvijas transporta kompānijas. Pieprasījums pēc transporta kompāniju pakalpojumiem aug, ļaujot palielināties arī uzņēmumu akciju cenām. Tā, piemēram, Rīgas transporta flote kopš 2001. gada ir piedzīvojusi akciju cenas palielināšanos aptuveni 19 reizes. Latvijas Kuģniecībai pieaugums ir ievērojami pieticīgāks. Pēc privatizācijas 2002. gadā uzņēmuma sliktie saimnieciskie rādītāji dažu mēnešu laikā zaudē gandrīz pusi vērtības, taču, uzlabojoties konjunktūrai naftas pārvadājumu tirgū, uzņēmuma akciju cena pēdējo trīs gadu laikā pakāpusies aptuveni sešas reizes un šā gada novembra vidū atradās pie 1,20 latu atzīmes. Te gan jāpiezīmē, ka lauvas tiesu no kāpuma uzņēmums piedzīvojis pēdējā aptuveni gada laikā, akciju cenai palielinoties gandrīz trīs reizes, kas skaidrojams gan ar finanšu rādītāju progresēšanu, gan arī ar to, ka abu uzņēmumu akcijas iepriekš bija salīdzinoši maz novērtētas, salīdzinājumā ar Latvijas akciju tirgu kopumā. “Galvenais kuģniecības kompāniju akciju cenas pieauguma iemesls ir bijis kopējais pozitīvais noskaņojums Baltijas akciju tirgos un visai mazā akciju izvēle, ko šajos tirgos nopirkt. Un attiecīgi arī turpmākās tendences vietējiem transporta sektora uzņēmumiem lielā mērā būs atkarīgas no lokāliem faktoriem – vietējā akciju tirgus attīstības tendencēm un specifiskiem, ar konkrēto uzņēmumu saistītiem faktoriem,” skaidro J. Ogsts.

Abām kompānijām šobrīd nebūt neklājas slikti. Šā gada pirmajos sešos mēnešos Kuģniecības peļņa, salīdzinot ar šo pašu laika periodu iepriekšējā gadā, ir palielinājusies teju trīskārtīgi. Pirmo pusgadu uzņēmums noslēdzis ar 13 miljonu ASV dolāru (7,49 miljonu latu) jeb 0,06 ASV dolāru (0,04 latu) peļņu uz vienu akciju. Salīdzinot ar aizvadītā gada pirmā pusgada rādītājiem, šogad divkāršojusies LK peļņa no uzņēmuma flotes kuģu darbības, pārskata periodā veidojot 24,6 miljonus ASV dolāru (14,17 miljonus latu).

Pirmajā pusgadā peļņa gūta visos LK flotes segmentos, tomēr vislielāko kuģu darbības rezultātu daļu - 67% jeb 16,5 miljonus ASV dolāru (9,5 miljoni latu) - devusi tankkuģu flote, par deviņiem miljoniem ASV dolāru (5,2 miljoniem latu) pārsniedzot pagājušā gada attiecīgā perioda rezultātu. Pieaugusi arī uzņēmuma peļņa no gāzvedējkuģu flotes darbības, pārskata periodā veidojot piecus miljonus ASV dolāru (2,88 miljonus latu) jeb 21% no kopējā darbības rezultāta. Refrižeratorkuģu flotes darbība deva 11%, savukārt sauskravu flote - 1% no kopējā LK koncerna kuģu darbības rezultāta.

Arī Kuģniecības māsa – Rīgas transporta flote - šogad var palepoties ar veiksmīgu saimniecisko darbību. Gada pirmie seši mēneši uzņēmumam ir vainagojušies ar peļņu 3,4 miljonu latu apmērā, salīdzinot ar 1,5 miljoniem latu adekvātā laika posmā iepriekšējā gadā. Minētajā laika posmā peļņas apjoms uz vienu kompānijas akciju sasniedza 14,6 santīmus, salīdzinot ar 6,45 santīmiem gadu iepriekš. Vēl straujāk audzis kompānijas neto apgrozījums, gada laikā palielinoties par 41,5%, sešos mēnešos sasniedzot 7,78 miljonus latu.

Sagaida tālāku akciju cenu kāpumu

Lai gan pēdējo pāris gadu laikā kuģošanas kompānijas Latvijā baudījušas pozitīvu investoru attieksmi, piedzīvojot iespaidīgu akciju cenu pieaugumu, analītiķi saskata pieauguma iespējas arī turpmākajos gados. Šeit gan jāpiemin, ka viens no likvīdākajiem emitentiem – Rīgas transporta flote - pēc uzņēmuma akciju kontrolpaketes turētājas Lavinia Corporation izteiktā akciju atpirkšanas piedāvājuma var pamest biržu. Obligātajā akciju atpirkšanas piedāvājumā kontrolpaketes īpašnieks piedāvā akcijas no mazākuma akcionāriem atpirkt par 0,96 latiem gabalā. Te gan jāpiezīmē, ka šāda akciju cena biržā bija, jau pirms kļuva zināms, ka akciju atpirkšana vispār notiks. Tādējādi var izteikt pieņēmumu, ka iepriekšējā cenu virzībā tirgus dalībnieki bija orientējušies uz kompāniju finanšu rādītājiem un nākotnes perspektīvām. Tas, ka akciju atpirkšanas piedāvājums tiek izteikts, nebūt vēl nenozīmē, ka pati atpirkšana noritēs veiksmīgi. Ja akcionāru atsaucība būs maza, akciju tirdzniecība biržā varētu turpināties, balstoties uz tradicionālo faktoru ietekmi – finanšu rādītāju dinamiku, uzņēmuma attīstības nākotnes perspektīvām. Tas, ka kontrolpaketes turētājs palielina savu daļu uzņēmumā, jau pats par sevi ir pozitīvi. Viens no faktoriem, kas finanšu tirgos nosaka investoru attieksmi pret tām vai citām akcijām, ir darbības, kādas ar šiem vērtspapīriem veic tie, kam ir tieša saistība ar kompānijas darbību, kas uzņēmuma virtuvi pārzin krietni labāk nekā pārējie tirgus dalībnieki jeb žargonā izskatoties, insaideri. Ja kontrolpaketes turētājs palielina savu ietekmi uzņēmumā, tas ir pozitīvs signāls pārējiem tirgus dalībniekiem, jo vairumā gadījumu signalizē par potenciāli labiem peļņas rādītājiem vai gaišām biznesa attīstības perspektīvām nākotnē. Jebkurā gadījumā akciju atpirkšana tirgu ietekmē pozitīvi, jo līdzekļi, ko tirgus dalībnieki iegūst akciju atpirkšanas rezultātā, tradicionāli tiek ieguldīti citu kompāniju vērtspapīros. Vienīgais negatīvais aspekts ir tas, ka akciju atpirkšanas rezultātā tirgū paliek neliels skaits uzņēmuma akciju, līdz ar to tirdzniecība var kļūt nelikvīda.

Latvijas kuģniecības akciju cenas turpmākais kāpums tuvākajos pāris gados izskatās pilnībā iespējams. Mūsuprāt, šī kāpuma mērķis tuvākā gada divu laikā būs divu latu līmeņa par akciju sasniegšanu un pārvarēšanu,” stāsta L. Aļšanskis. Arī J. Ogsts uzskata, ka Latvijas kuģniecības akciju tirgus konjunktūra patlaban ir pozitīva, taču norāda, ka ilgtermiņa situācija var arī mainīties, jo Valsts Sociālās apdrošināšanas aģentūra plāno pārdot tās īpašumā esošo uzņēmuma 10% akciju paketi, un šāda apjoma parādīšanās tirgū var samazināt akciju cenu.

Arī Lietuvas transporta kompānijas, kas kotējas biržā, pamatā ir kuģniecības kompānijas – Limarko Laivinkystes Kompanija, Lietuvos Juru Laivinkyste un Lisco Baltic Service. Tāpat arī šīs kompānijas pēdējo gadu laikā ir uzrādījušas būtisku kāpumu. Rietumu bankas prognozes attiecībā uz šo kompāniju akciju cenu augšupeju tuvākajos gados ir pozitīvas. Jo sevišķi attiecībā uz pēdējām divām, kas uzrādījušas mazāku kāpumu nekā Limarko Laivinkystes Kompanija, tādējādi saglabājot lielāku akciju cenas pieauguma potenciālu.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form