Foto: LETA

Dzelzceļš Eiropā tiek attīstīts kā videi draudzīgs transporta veids gan pasažieru, gan kravu pārvadājumiem. Arī Latvijā dzelzceļa nozare mainās un modernizējas, taču, lai tas notiktu veiksmīgi un atbilstoši mūsdienu tehnoloģiju vajadzībām, ir nepieciešami labi un jaunajam pieprasījumam atbilstoši nozares eksperti un speciālisti.

Latvijā mēs esam nozīmīgu notikumu liecinieki. Ir sākusies "Rail Baltica" būvniecība, un jau pēc dažiem gadiem mums būs moderna ātrgaitas dzelzceļa līnija, kas Latviju savienos ar Eiropas dzelzceļa sistēmu. Tā dos iespējas kvalitatīvāk attīstīt reģionālo un starptautisko pasažieru satiksmi un veidos jaunu ekonomisko koridoru, kas piesaistīs kravas gan Baltijas, gan Eiropas mērogā.

Tāpat kā dzelzceļa infrastruktūru nevar uzbūvēt vienā gadā, tāpat arī mūsdienīgas dzelzceļa saimniecības speciālistu izglītošanai vajadzīgi vairāki gadi.

Jau tagad trūkst atbilstošas kvalifikācijas speciālistu

Jauni, labi izglītoti darbinieki būs vajadzīgi ne tikai jaunās "Rail Baltica" līnijas un jauna ritošā sastāva ekspluatācijai. Šī vajadzība ir jau tagad – jaunās Eiropas platuma dzelzceļa līnijas projektēšanas un būvniecības laikā, transporta plānošanas, modelēšanas, jauno tehnoloģiju un sistēmu projektēšanā un ieviešanā.

Latvijā plānojam dzelzceļa attīstību tā, lai tas būtu komfortabls pārvietošanās veids iedzīvotājiem – sabiedriskā transporta mugurkauls – un izdevīgs transporta pakalpojums kravu pārvadātājiem. Jau nākamgad Latvijas dzelzceļā sāks kursēt jaunie "Škodas" elektrovilcieni. Mēs gatavojamies jaunu bateriju vilcienu iegādei, lai nodrošinātu satiksmi maršrutos Rīgā un Pierīgā. "Latvijas dzelzceļš" veic sagatavošanās darbus, lai palielinātu braukšanas ātrumu vairākās dzelzceļa līnijās. Tās ir jomas, kur ir un būs vajadzīgi atbilstoši kvalificēti nozares speciālisti.

Izglītībai jāiet līdzi tehnoloģiju attīstībai

Prognozējot nākotnes darbaspēka vajadzības dzelzceļa nozarē, mums valsts mērogā ir svarīgi rūpēties par izglītības kvalitātes nodrošināšanu. Latvijas dzelzceļa jomas atdzimšana notiek, mainot domāšanu un darbības principus. Arī Latvijas izglītības sistēmai dzelzceļa jomā ir jāmainās, sekojot straujai tehnoloģiju attīstībai un jaunajām tendencēm dzelzceļa nozarē, veidojot ciešas sadarbības saites, praksē balstītas, starptautiski konkurētspējīgas apmācību programmas.

Tas ir arī konkurences jautājums. Lai studijas dzelzceļa nozarē piesaistītu ne tikai mūsu jauniešus, bet arī jaunieši no citām valstīm brauktu studēt pie mums uz Latviju, mācību programmas jāpilnveido ar skatu nākotnē, jāmaina domāšana arī par to, kā varam izglītību veidot kā virzītājspēku jaunajam un perspektīvajam.

Virzienā uz mūsdienīgu transporta sistēmu

Izglītotu speciālistu pienesums ilgtspējīgas transporta sistēmas attīstībai Latvijā ir ļoti nozīmīgs, tajā skaitā, lai veidotu jaunu, modernu, telpā un sabiedrībā iekļaujošos dzelzceļa sistēmu. Jau tuvākajos gados Latvijā ienāks mūsdienu tehnoloģijas un ritošais sastāvs, kādu šobrīd varam redzēt citās valstīs. Mums ir nepieciešami kvalificēti speciālisti, lai veidotu savienojumus, transporta risinājumus, kas ir ērti lietošanai Latvijas iedzīvotājiem un viesiem, kā arī nodrošinātu to ekspluatāciju. Izmantojot gūto pieredzi, būvējot jaunu dzelzceļa līniju, pa kuru kursēs ātrvilcieni, arī mēs Latvijā varam veidot jaunu zināšanu bāzi – jaunu kompetences līmeni.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!