Foto: Valsts kanceleja
Laikā, kad tiek risināti jautājumi, kā palīdzēt uzņēmējiem pārvarēt Covid-19 pandēmijas izraisīto ekonomisko krīzi, svarīgi ir ne tikai dažādi pabalsti un citi kompensējošie mehānismi, bet arī godīga dažādu uzņēmumiem nozīmīgu pakalpojumu cenu sistēma.

Šajā gadījumā runa ir par Valsts zemes dienesta (VZD) iniciēto Ministru kabineta noteikumu projektu, aktualizējot VZD maksas pakalpojumu cenrādi. Plānotās izmaiņas attiecas uz VZD ģeotelpisko datu izplatīšanas servisa izmantošanu un uz informācijas izsniegšanu papīra formātā. Konstatēts, ka pēdējo gadu laikā ir būtiski pieaudzis ģeotelpisko datu izmantošanas gadījumu kopējais skaits, 2020. gada augustā sasniedzot jau ap 4,6 miljoniem mēnesī. Veiktā datu pieprasījumu analīze 2020. gadā liecina, ka 90% no kopējā datu pieprasījumu skaita mēnesī veido trīs šī datu servisa klientu datu pieprasījumi. Pārējo vienpadsmit klientu datu pieprasījumu skaits ir salīdzinoši neliels, veido vien 10% no kopējā datu pieprasījumu skaita mēnesī.

Jāuzsver, ka šis ģeotelpisko datu izmantošanas pieaugums rada būtisku noslodzi uz VZD infrastruktūru kopumā, tādēļ nepieciešams pārskatīt šo pakalpojumu izmantošanas nosacījumus, nodrošinot, ka turpmāk datu servisa lietotāji par saņemto pakalpojumu maksās atbilstoši veikto pieprasījumu skaitam, nevis vienotu cenu neatkarīgi no veikto datu pieprasījumu apjoma. Šāda pieeja nodrošinās vienlīdzīgāku attieksmi pret datu saņēmējiem, ievērojot principu, ka tie, kas intensīvāk izmanto pakalpojumu, vairāk arī maksā par pakalpojuma uzturēšanu.

Līdzšinējā realitāte ir tāda, ka ir klienti, kuri maksā par vienu un to pašu datu komplektu, taču diviem dažādiem klientiem starpība starp izmantoto datu apjomu var atšķirties līdz pat desmit reizēm. Manuprāt, tas nav pareizi, ka visiem ir jāmaksā vienāda summa neatkarīgi no tā, cik lielā apmērā pakalpojums tiek izmantots. Tādēļ mūsu piedāvājums ir – mēs samazināsim mēneša maksu par vienu komplektu, taču nosakot ierobežojumus, cik reižu un kādā apjomā datus varēs saņemt. Plānotais ierobežojums ir gana liels – 25 tūkstoši datu pieprasījuma reižu, kas nozīmē, ka būtiskai mūsu klientu daļai izmaksas samazināsies – lēšam, ka līdz pat trim reizēm.

Tāpat plānots samazināt maksu par vienas reizes pieprasījumu – maksa būs mazāka par vienu eiro. Savukārt tiem, kuri izmanto lielāku datu apjomu, par nākamo soli būs jāpiemaksā, bet tas būs tikai godīgi, nevis, kā tas ir šobrīd, kad mazie daļēji finansē lielo datu izmantotāju vajadzības. Tāpat diezgan jūtams tarifu samazinājums plānots arī vietnes "kadastrs.lv" datu izmantotājiem. Būtībā tā ir loģiska VZD pakalpojumu apmaksas sistēmas sakārtošana. Vienlaikus mēs plānojam arī ļaut lielajiem VZD datu lietotājiem mūsu datus izmantot arī savā biznesā, tādējādi padarot tos pieejamus arī viņu klientiem, kas ir visu interesēs, jo elastīgāka datu izplatīšanas politika rada lielāku pievienotu vērtību datiem.

Lai veicinātu sabiedrību izmantot bezmaksas pakalpojumu materiālu elektroniskos izsniegšanas kanālus, aktualizētais VZD maksas pakalpojumu cenrādis paredz izmaiņas arī informācijas izsniegšanas pakalpojumā, papildus produkta esošajai maksai ieviešot maksu par papīra materiālu izsniegšanu. Turpmāk par jebkāda dokumenta (A3 un A4 formātā) izsniegšanu papīra formā, kas pārsniedz 10 lapas, ir plānots noteikt papildu maksu 1,55 eiro apmērā.

Savukārt par katru lielformāta (A2, A1 un A0) izdruku papīra formā 8,55 eiro, kas ietver izmaksas tā sagatavošanai un izsniegšanai. Minētās papildu maksas attiecas tikai uz papīra izdrukām, dokumentu saņemot elektroniski, maksa netiek piemērota. Turklāt jānorāda, ka paša informācijas izsniegšanas pakalpojuma cena nemainās, piemēram, arī turpmāk par vienu arhīva dokumentu būs jāmaksā 3 eiro, bet par vienu arhīva lietu 15 eiro.

Citiem vārdiem sakot, tiek ieviesta taisnīga sistēma: tie, kas patērē maz, maksā tikai par sevis patērēto, nevis arī tiem, kuri tērē daudz.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!