Foto: LETA
Saeimas deputātu uzmanībā atkal nonācis jautājums par enerģijas dzērienu tirdzniecības aizliegumu bērniem līdz 18 gadiem. Jāatgādina, ka jauno likumu deputāti mēģina sadūšoties pieņemt jau trešo gadu.

Neskatoties uz politiķu kārtējo pozitīvo lēmumu virzīt likumprojektu tālāk, cerības, ka aizliegums stāsies spēkā tuvākajā laikā ir nelielas. Priekšā vismaz divi lasījumi Saeimā, kas sinerģijā ar enerģijas dzērienu lobija pretdarbību, rezultātu padara vēl joprojām par neprognozējamu.

Centienus pieņemt jaunu likumu pavada liels dezinformācijas kvantums. Neakcentēšu uzmanību uz to sadaļu, kur iniciatīvas prētinieki apšauba enerģijas dzērienu negatīvu ietekmi uz bērnu veselību. To jau neskaitāmas reizes atspēkojuši ārsti, norādot, ka pēc enerģijas dzēriena bērna kardiogramma ir kā vecam cilvēkam. Šoreiz koncentrēšos tikai uz trīs populārākajiem argumentiem, kuri tiek izmantoti, lai nepieļautu aizliegumu.

Pirmais - enerģijas dzērienu tirdzniecības ierobežošana var novest pie starptautiskas tiesvedības. Tas ir jaudīgākais ierocis lobija arsenālā, kas tiek izmantots, lai atturētu politiķus no lēmuma pieņemšanas. Ražotāji draud, ka Enerģijas dzērienu aprites likuma projekts varētu pārkāpt Eiropas Līgumu pamatprincipus. Toties Latvijas gadījumā likumprojektu pēc būtības var uzskatīt par saskaņotu ar Eiropas komisiju. Šis fakts tiesvedības riskus samazina līdz minimumam.

Otrais - kopā ar enerģjas dzērieniem ir jāaizliedz bērniem tirgot visus kofeīnu saturošus produktus. Šis arguments tiek izmantots, lai novērstu uzmanību no konkrētās problēmas, vispārinot to. Toties atšķirībā no kafijas, pētījumā par enerģijas dzērienu mārketingu ir secināts, ka paši pusaudži un jaunieši ir pamanījuši un apzinās, ka enerģijas dzērienu mārketings ir vērsts uz viņiem kā īpašu auditoriju un dzērienu industrija uzrunā jauniešus, reklamējot savus produktus.

Trešais - nav nepieciešamības pēc papildus ierobežojumiem, pietiek ar to, ka jau šobrīd enerģijas dzērienus rotā brīdinājuma uzraksti. Toties Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes pētījuma ietvaros, tiek pieradīts, ka ar brīdinājumu nepietiek. Jo 68 % pusaudžu un 18 % bērnu neievēro brīdinājumu uz iepakojuma "Augsts kofeīna saturs. Nav ieteicams bērniem un grūtniecēm vai sievietēm, kas baro ar krūti."

Ražotāji apgalvo, ka bērni un jaunieši nav viņu mērķauditorija. Uz ikviena, Latvijas veikalos nopērkāmā enerģijas dzēriena ir brīdinošs uzraksts, ka tas nav domāts bērniem. Toties lobijs ar visiem spēkiem cīnās pret reālu aizliegumu, un savās preses relīzēs bezkaunīgi norāda uz to, ka ierobežojums radīs nesamērīgu ietekmi, samazinot dzērienu pārdošanas apjomus Latvijā. Vai nav ciniski? Bērniem ieteicams nav, bet ierobežot negribam, jo tirgosim mazāk.

Atliek novēlēt deputātiem drosmi un cerēt, ka ņemot vērā līdz šim bijušos tempus, likumu izdosies pieņemt vēl līdz Latvijas simtgadei.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!