Zane Feifa: Mikroklimats darbavietā – veiksmes atslēga uz panākumiem
Foto: Privātais arhīvs

Izglītots un sevi nemitīgi attīstošs darbinieks ir vērtība! Sakārtots darbavietas klimats - savstarpējās attiecības un iekšējie uzņēmuma noteikumi - ir tas, kas ļauj koncentrēties uz panākumiem, augt un attīstīties. Mēs reklāmas aģentūrā lepojamies ar zemāko darbinieku rotāciju nozarē, turklāt darbinieki mēdz atgriezties, un tā pamatā ir rūpīgs darbs vairāku gadu garumā; šobrīd komandu veido 18 cilvēki, tai skaitā 7 no pašiem pirmsākumiem.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Par uzņēmuma kopējo atmosfēru un komandas sadarbību jādomā, jau pieņemot jaunus darbiniekus. Tie jāmeklē kā trūkstošie elementi mākslas darbā, apzinoties, ka katrs jaunpienācējs bagātina, nāk ar savu pienesumu, un katra iepriekšējā profesionālā pieredze vai individuālās ambīcijas virza uzņēmumu tālāk, palīdzot īstenot izaugsmes stratēģiju.

Veidojot kolektīvu, svarīgs personālpolitikas rīks ir balanss - lai būtu pārstāvētas ne vien dažādas vecumu grupas, bet ievērots arī zināms dzimumu līdzsvars. Dažādība var veicināt izaugsmi - jaunības enerģiju liekot pretī pieredzei un nosvērtībai. Taču balanss nenozīmē matemātisku 50/50 sadalījumu - būtiska ir spēja salāgot individuālās kompetences un efektivitātes potenciālu. Tāpat svarīgi, lai katram ārpus darba būtu savas aktivitātes, intereses. Tas bagātina kolektīvu, un kopā veidojas daudz plašāks ideju, kā arī atšķirīgu pieeju diapazons.

Uzņēmumā strādājošajiem ir būtiskas vairākas lietas. Pirmkārt, pozicionējums kopējā darba tirgus kontekstā: ambiciozs, radošs, drosmīgs uzņēmums, kuram ir skaidra misija. Iepriekš minēto nosaka uzņēmuma vērtības sazobē ar darbinieku individuālajām vērtībām, kas nozīmē, ka katrs darbinieks var pats sev atbildēt, kāpēc katru dienu dodas uz darbu, un kas ir komunikācijas misija, mūsu gadījumā - būvējot starpdisciplārus un jēgpilnus zīmolu stāstus klientiem. Mūsu rokās ir ļoti spēcīgs rīks, un tādēļ mūsu pārziņā ir arī ļoti liela atbildība ar to rīkoties atbilstoši. Mēs varam ietekmēt pasauli, kurā mēs dzīvojam, mēs varam radīt empātiju vai atvērt diskusijai jaunu skata punktu.

Otrkārt, privāto ambīciju apmierinājums. Ikvienam svarīga spēja augt un mācīties – gan profesionāli, gan individuāli kā personībai. Šeit būtiski, lai visiem iesaistītajiem sakristu izpratne par darba lomu. Mūsu komandā ir enerģiski darbaholiķi, apsēsti ar perfekcionismu, augstāka mērķa vadīti. Balansa princips būtisks arī ikdienas darbā, kas ir vērsts uz sadarbošanos, prasmi iedziļināties viedoklī, kurš nesakrīt ar paša, un spēju atrast diplomātisku vidusceļu. Izrietoši – kolektīvā iedzīvojas tie, kuri grib mācīties un izaicināt sevi profesionāli, smagi strādāt, attīstīt spēju diskutēt un nonākt pie kopsaucēja, neupurējot tā vārdā ideju. Ļoti augstu jāvērtē individuālās ambīcijas un sevis izaicināšana, jo tas ir veids, kādā nodrošināt uz izaugsmi orientētu kopējo mikroklimatu darbavietā, un tas savukārt ļauj veiksmīgi konkurēt kopējā tirgū, kur svarīgi ir neapstāties savā attīstībā.

Tā kā ikdiena ir ļoti saspringta, vienlaikus strādājot pie vairākiem lieliem projektiem, turklāt funkcijas organizējam pēc ķēdes principa, kas nozīmē, ka ārkārtīgi svarīga ir katra iesaistītā darbinieka personīgā atbildība un spēja savu darba daļu izpildīt atbilstoši laika plānam un kvalitātes latiņai, darbs atņem ļoti daudz enerģijas. Labu rezultātu var iegūt, tikai strādājot visiem ar vienotu izpratni par mērķi. Tieši tādēļ tik svarīga ir lojalitāte, profesionalitāte, spēja paļauties. Vai - ja kādam neiet, - spēja palīdzēt un reizēm pat izdarīt viņa vietā. Šādās ārkārtas situācijās nesakārtota iekšējā kultūra var prasīt ļoti daudz enerģijas, savukārt veselīgs mikroklimats ļauj labi justies un produktīvi strādāt.

Uzņēmuma mikroklimatu veido savstarpēja vienošanās par nerakstītiem iekšējās kārtības noteikumiem un cieņpilnas savstarpējās attiecības kolektīvā, kā arī pret klientu - šajā gadījumā tas nozīmē, ka uzņēmumā nerunā sliktu ne viens par otru savstarpēji, ne arī konkurentiem, un tas ir pašsaprotami. Būvējot savstarpējo komunikācijas modeli, būtiski uzņēmumā stimulēt iekļaujošo izaugsmi un ievērot "safe zone" jeb drošās vietas principu, kurā nav nepareizu vai muļķīgu jautājumu, kurā var brīvi diskutēt un apmainīties pretrunīgiem viedokļiem neatkarīgi no ieņemamā amata vai pieredzes. Protams, nevienā uzņēmumā nav iespējams iztikt bez domstarpībām vai savstarpējiem strīdiem – tā kā to ietekme visbiežāk ir dekonstruktīva un demotivējoša, tādus svarīgi atrisināt uzreiz, vadītājam darbojoties kā mediatoram.

Lai darbinieki justos novērtēti un viņu vajadzības uzklausītas, katru gadu jārīko attīstības sarunas ar katru darbinieku individuāli - kādas prasmes gribētu attīstīt, kādu papildu izglītību kursu, semināru u.c. veidā iegūt un - kāpēc. Tieši pēdējais jautājums ir visvērtīgākais, jo uzskatāmi parāda katra personīgos mērķus, izaugsmes virzienus. Apmācības, piemēram, VUCA Communications atbalsta ar līdzfinansējumu, kā arī dod iespēju apmeklēt lekcijas darba laikā. Lepojamies arī ar vairākiem LADC (Latvian Art Directors Club, Latvijas reklāmas skola) absolventiem savā vidū. Nemainīga tradīcija ir arī kopīgas talku dienas, pārgājieni, divu dienu izbraukumi divreiz gadā un citas atpūtas vai izklaides aktivitātes tikai daļai komandas vai visiem kopā. Vēlme kopīgi pavadīt laiku ārpus darba arī ir viens no veiksmīga darbvietas mikroklimata rādītājiem, un droši varu teikt, ka aģentūrai nav bažu par darbinieku trūkumu.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form