Foto: Shutterstock

Krāpnieki bez lielām pūlēm var ievilināt lietotu automobiļu pircējus dārgu kļūdu pieļaušanā. Lietotu auto tirdzniecībā krāpniecība ir bieža parādība, tādēļ auto nozares datu uzņēmuma "carVertical" eksperti dalās ar padomiem, kā atklāt krāpniecības mēģinājumus un nepazaudēt naudu.

Priekšapmaksa

Pārdevēji-krāpnieki publicē automašīnu sludinājumus ar ievērojamu atlaidi no to tirgus vērtības. Tālāk potenciālie pircēji tiek pārliecināti, ka automašīna atrodas attālā vietā un ir nepieciešama pirmā iemaksa, lai transportlīdzekli atvestu apskatei. Bieži vien tiek teikts, ka ir arī citi ieinteresēti pircēji, lai veicinātu steidzamības sajūtu. Kad nauda tiek pārskaitīta, krāpnieki to ātri noņem no konta, izdzēš sludinājumu un pazūd bez pēdām.

Viltotas auto dīleru mājaslapas

Krāpnieki mēdz izveidot viltotas auto dīleru mājaslapas, kurās ievieto ierakstus par šķietami izdevīgiem auto. Bieži šīs mājaslapas vizuāli atgādina labi pazīstamu dīleru zīmolus. Tāpat tiek izmantotas teju tādas pašas hipersaites.

Kad pircēji atrod šos auto sludinājumus un sazinās ar pārdevēju, kas izliekas par dīleri, bieži tiek pieprasīts avansa maksājums, kurš vairs netiks atgūts. Pircējiem jāpievērš rūpīga uzmanība jebkurai mājaslapai, kurā ir norādītas cenu zīmes un pastāv arī iespēja uzreiz norēķināties. Ja pirkums šķiet pārāk izdevīgs, lai būtu patiess, visdrīzāk tā arī ir.

Noklusēts, ka auto ir ievests no ārzemēm

Dažreiz pārdevēji noklusē faktu par automašīnas pagātni ārzemēs. Pat ja auto ir ievests no ārzemēm pirms pieciem vai astoņiem gadiem, tā joprojām ir vērtīga informācija, kas var būt ārkārtīgi svarīga, pieņemot lēmumu. Auto importēšana ir visai vienkāršs un lēts process, tādēļ daudzas automašīnas tiek iegādātas vienā valstī, bet nonāk pavisam citā. Taču, tām šķērsojot valstu robežas pirkšanas un pārdošanas darījumu rezultātā, var tikt viltoti nobraukuma dati, kā arī nomaskēti iepriekš gūtie bojājumi.

"Facebook Marketplace" soctīkla sludinājumi

"Facebook Marketplace" virtuālajā tirgus placī bieži pārdošanā tiek izliktas viltotas vai neīstas auto detaļas, piemēram, disku komplekts vai populāras auto markas dekoratīvie elementi, tos pasniedzot kā lētus un izdevīgus pirkumus. Šie pārdevēji visbiežāk pircējiem paprasīs naudu un pēc tās saņemšanas uzreiz pazudīs. Diemžēl "Facebook Marketplace" nav pircējiem diez ko drošs – trūkst kvalitātes kontroles un klientu atbalsta centra, tādēļ ieteicams uzmanīties un pasniegt naudu par preci tikai klātienē.

Odometra krāpniecība

Odometra rādījumus "attin" jeb vilto krāpnieki, kas vēlas mākslīgi palielināt pārdodamā auto vērtību. Vecākiem auto odometra rādījumu iespējams mainīt mehāniski, savukārt jaunākiem spēkratiem – ar elektronisku ierīču palīdzību pārprogrammējot. Odometra krāpniecības rezultātā ar auto šķietami veikts mazāks nobraukums nekā patiesībā. Šādā veidā autovadītāji sevi pakļauj riskam, pērkot spēkratu ar potenciālām mehāniskām problēmām, kā arī ievērojami pārmaksājot.

Slēpti bojājumi

Vidēji katrs transportlīdzeklis ik pēc dažiem gadiem gūst kādu bojājumu vai iekļūst avārijā. Taču dažreiz pārdevēji nestāsta par automašīnas bojājumu vēsturi, tādēļ vienīgais veids, kā to pārbaudīt, ir ieskatīties vēstures pārbaudes atskaitē. Pērkot lietotu auto, kas iepriekš ir nopietni sists, pircējiem nākotnē var nākties ieguldīt daudz naudas remontdarbos.

Viltota transportlīdzekļu vēstures atskaite

Daži pārdevēji-krāpnieki vilto transportlīdzekļu vēstures atskaites, lai šķietami pierādītu pircējiem, ka automašīnai nav trūkumu. Kad vēstures atskaites tiek izprintētas, nevis ģenerētas no jauna, var tikt noklusēti vai dzēsti svarīgi pagātnes notikumi. Tādēļ pircējiem ieteicams ģenerēt vēstures atskaites pašrocīgi, lai izvairītos no apkrāpšanas.

Nomas auto un taksometri

Kopumā ieteicams izvairīties no īstermiņa nomas automašīnām un taksometriem, kuru nolietojums ir krietni lielāks nekā citiem satiksmē izmantotajiem spēkratiem. Šādi auto, salūstot dažādām daļām un detaļām, var kļūt par mūžīgi remontējamiem. Ne vienmēr pārdevēji atklāj pircējiem, ka transportlīdzekļi iepriekš izmantoti šādiem mērķiem.

Lietoti īstermiņa nomas spēkrati biežāk tiek piestartēti un darbināti, kamēr motors nav sasniedzis optimālu temperatūru, tādēļ kā dzinējs, tā arī citas detaļas ātrāk nolietojas. Savukārt taksometriem bieži ir liels nobraukums, ko var pamanīt pēc nolietotā salona – it īpaši, aplūkojot aizmugures sēdekļus. Vairums taksometru tiek izmantoti pilsētvidē, tādēļ ieteicams rūpīgi pārbaudīt bremžu sistēmas un piekares tehnisko stāvokli.

Zagtas automašīnas

Teju visi zagtie spēkrati melnajā tirgū nonāk izjauktā veidā, pārdodot to detaļas. Taču dažreiz zagtas automašīnas nonāk arī sludinājumu portālos vai sociālajos tīklos. Nopērkot zagtu automašīnu, var tikt pazaudēts ne tikai laiks, bet arī nauda, jo, auto atdodot iepriekšējam īpašniekam, spēkrata vērtība netiks kompensēta. Vēstures atskaitēs tiek norādīts, vai automašīna iepriekš ir izziņota meklēšanā kā zagta.

Aizdomīgi apmaksas nosacījumi

Krāpnieciski pārdevēji var apgalvot, ka nepieņem naudu ar bankas pārskaitījumu, bet gan labprātāk izmantotu, piemēram "Western Union" maksājumu platformu. Šeit uzreiz būtu jāiedegas sarkanajai brīdinājuma lampiņai, jo krāpnieki var izveidot viltotus identifikācijas dokumentus un saņemt naudu, taču automašīnu nepiegādāt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!