Projektu atbalsta
Sponsor Logo
Array ( [PATH] => /sbin:/usr/sbin:/bin:/usr/bin [USER] => http [HOME] => /home/services/httpd [FCGI_ROLE] => RESPONDER [CONTENT_LENGTH] => 0 [QUERY_STRING] => id=51161081 [REQUEST_URI] => /restorans-makonos/maltite-lidmasina-aviacijas-edinasanas-stasts-ar-100-gadu-vesturi.d?id=51161081 [REDIRECT_URI] => /restorans-makonos/article.php?id=51161081 [REDIRECT_STATUS] => 200 [SCRIPT_NAME] => /restorans-makonos/article.php [SCRIPT_FILENAME] => /www/htdocs/tasty/html/restorans-makonos/article.php [DOCUMENT_ROOT] => /www/htdocs/tasty/html [REQUEST_METHOD] => GET [SERVER_PROTOCOL] => HTTP/1.1 [SERVER_SOFTWARE] => lighttpd/1.4.50 (PLD Linux) [GATEWAY_INTERFACE] => CGI/1.1 [REQUEST_SCHEME] => https [HTTPS] => on [SERVER_PORT] => 80 [SERVER_ADDR] => 10.1.0.87 [SERVER_NAME] => tasty.delfi.lv [REMOTE_ADDR] => 34.228.194.177 [REMOTE_PORT] => 0 [HTTP_USER_AGENT] => CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/) [HTTP_ACCEPT] => text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8 [HTTP_ACCEPT_LANGUAGE] => en-US,en;q=0.5 [HTTP_X_FORWARDED_PROTO] => https [HTTP_HTTPS] => on [HTTP_X_VARNISH] => village.delfi.lv, 1308873044 [HTTP_X_FORWARDED_FOR] => 34.228.194.177, 10.1.0.112 [HTTP_X_VARNISH_HOST] => www.delfi.lv [HTTP_X_VARNISH_URL] => /tasty/restorans-makonos/maltite-lidmasina-aviacijas-edinasanas-stasts-ar-100-gadu-vesturi.d?id=51161081 [HTTP_HOST] => tasty.delfi.lv [HTTP_ACCEPT_ENCODING] => gzip [COMMENT_FE_ENV] => tasty [PHP_SELF] => /restorans-makonos/article.php [REQUEST_TIME] => 1561449767 )
Foto: Vida Press

Maltīte lidmašīnā. Stāsts ar 100 gadu vēsturi

“Man, lūdzu, uz lidostu!” – šie ir vieni no jaukākajiem vārdiem, ko atvaļinājuma pirmajā dienā teikt taksometra šoferim. Arī tad, ja lidojums ir darba uzdevumā vai ikdienas nepieciešamība, tam piemīt kas īpašs – tas ir piedzīvojums, kurā gribas izbaudīt visas iespējas. Arī gardi paēst.

Lidojuma laikā maltītes baudīšana ne vienmēr ir vienkārši izsalkuma remdēšana – tā ir arī lieliska iespēja kliedēt garlaicību stundās, kas jāpavada gaisā, un var kļūt par īstu baudījumu garšas kārpiņām, kas, starp citu, lielā augstumā darbojas citādi, nekā atrodoties uz zemes.

Mūsdienās lidmašīnu pasažieriem ir pieejams plašs piedāvājums – atkarībā no izvēlētās aviokompānijas lidojuma laikā iespējams iegādāties gan vieglas uzkodas, gan, lidojot virs mākoņiem, baudīt restorāna cienīgu maltīti. Iespējai, kas šodien ir tik ierasta, ir gandrīz 100 gadus sena vēsture – pirmā maltīte lidojuma laikā tika pasniegta civilās aviācijas ēras pirmsākumos 1919. gada oktobrī.

Tas notika lidsabiedrības “Handley Page Tranport” reisos no Londonas uz Parīzi, ko veica bumbvedēju lidmašīnas, kas pēc Pirmā pasaules kara tika pielāgotas civilās aviācijas vajadzībām. Piedāvājums bija vienkāršs – pasažieriem lidojuma laikā tika piedāvātas sviestmaizes un augļi.

100 gadu laikā ēdināšana lidojumu laikā ir kļuvusi par milzīgu industriju ar saviem standartiem un specifiku, sekojot gan ēdināšanas industrijas attīstībai un tendencēm, gan pielāgojoties pasažieru vēlmēm un vajadzībām.

No ikriem un šampanieša līdz izvēles iespējām

Latvijā lidojuma laikā ēdināšanas pakalpojumus nodrošina SIA “Airo Catering Services Latvija”, kas 1998. gadā pievienojās “LSG Group” – globālam “Lufthansa” grupas uzņēmumam, kas šajā jomā darbojas vairāk nekā 50 gadus. Palielinoties pasažieru apgrozījumam, “LSG Sky Chefs” Latvijā ir būtiski uzlabojuši gan savas iekšējās procedūras, gan arī ieviesusi dažādas inovācijas kopā ar savu lielāko klientu un partneri – “airBaltic” –, kas vairākkārt vainagojies ar dažādām balvām un atziņām industrijā un pasaulē.

Ceļš uz to ēdiena kvalitāti, kāda ir pieejama šodien, nav bijis taisns. Kā atklāj “LSG Sky Chefs” pārstāvji no Rīgas lidostas, aviācija mūsdienās un aviācija, piemēram, pirms 30 gadiem ir divas nesalīdzināmas lietas. Biļetes bija dārgākas, drošības standarti bija pavirši, punktualitāte – ne tik svarīga. PSRS laikā laikā biļetes cena "Aeroflot" reisā Maskava-Tokija bija 600 līdz 800 rubļu, bet, ja tu varēji atļauties dārgo biļeti, tad lidojuma laikā baudīji ikrus, šampanieti vai citas ekstras. 


Lielākais izaicinājums šajā nozarē ir pagatavot maltīti tā, lai ēdiens lidmašīnā izskatās un garšo tāpat kā restorānā. "LSG Sky Chefs" šefpavārs Latvijā Andris Vasiļonoks

Deviņdesmitajos gados tirgū ienāca zemo cenu aviokompānijas, kas pasažieriem nodrošināja izvēles iespējas – lidojuma laikā saņemt un baudīt dažādas papildu ērtības vai par iespējami zemāko cenu nonākt galamērķī. Izņemot no ēdienkartes šampanieti un ikrus, samazinot sēdvietu, ierobežojot bagāžas izmērus un citādi samazinot izmaksas, kļuva skaidrs, ka biļeti iespējams pārdot par krietni zemāku cenu, nekā ierasts. Kā reaģēja tradicionālās lidsabiedrības? Arī samazināja savas izmaksas, bet visus papildu servisus atstāja iekļautus cenā. Tādējādi, konkurējot ar zemo cenu piedāvātājiem, cieta ēdiena kvalitāte un garša. Tas arī radījis pamatu mītam, kam daudzi tic vēl šodien, – lidmašīnā nav iespējams baudīt gardu un svaigu maltīti.

Situācija šodien ir mainījusies. Tagad, kā uzsver “LSG Sky Chefs” pārstāvji, aviācijas pasaulē visi ir sapratuši, ka šāda konkurence nenesīs augļus. Mūsdienās lidsabiedrības cīnās par to, lai par vislabāko cenu piedāvātu vislabāko pakalpojumu, un arvien vairāk un vairāk saviem pasažieriem piedāvā atbilstoši katra iespējām un vēlmēm pašiem izvēlēties, ko tieši viņi vēlas saņemt. Tāpēc globāli ēdiena kvalitāte atkal uzlabojas un lidmašīnā ir iespējams baudīt arī restorāna cienīgu maltīti.

Saknes mītam par to, ka lidmašīnā ēdiens nevar būt tik gards kā tas, ko baudām uz zemes, sakņojas ne tikai industrijas attīstības līkločos, bet arī zinātnē – jo augstāk cilvēks atrodas, jo sliktāk darbojas garšas receptori. Lidmašīnā spiediens stabilizējas apmēram tādā līmenī, it kā cilvēks būtu uzkāpis kalnos divu kilometru augstumā, un tas, kas uz zemes ir perfekti sālīts un izcili pagatavots, lidojumā var šķist bezgaršīgs un sauss. Protams, to zinot, pavāri, izstrādājot ēdienkartes un gatavojot maltītes, ar to rēķinās un, starp citu, arī paši dodas lidojumos, lai varētu pilnvērtīgi nogaršot ēdienu tādu, kādu to saņems pasažieri.

Lidojuma laikā spiediena rezultātā mainās sajūtas, kā mēs uztveram un baudām ēdienu. Ja uz zemes ēdiens būs ļoti, ļoti sāļš, tad lidojot šo sāli mēs vispār nejutīsim. "LSG Sky Chefs" operatīvās vadības menedžere Kristīne Klempnere

Pārbaudes, pārbaudes un vēlreiz pārbaudes

Aviācijas ēdināšanas nozarē atslēgvārdi ir “drošība” un “punktualitāte”. Ēdienam ir jābūt drošam gan pasažierim, gan apkalpei, tāpēc maltīte, ko baudām lidojuma laikā, iespējams, ir drošākā, kādu jebkad ēdam, – līdz brīdim, kad ēdiens tiek nolikts uz galdiņa lidmašīnas salonā, tas ir izgājis dažādas pārbaudes. Un nav svarīgi, vai esat to iegādājušies, sākoties lidojumam, pasūtījuši pirms lidojuma vai kā biznesa klases pasažieris baudāt šefpavāra īpašās ēdienkartes piedāvājumu.

Gatavojot un piegādājot maltītes uz lidmašīnas klāja, ir jāievēro papildu standarti, kas nav obligāti ēdinātājiem “uz zemes”, un, lai gan papildu nosacījumi dažreiz ierobežo šefpavāra domu lidojumu, drošība šajā nozarē ir un paliek pirmajā vietā.

Punktualitāte ir otra lieta, kas diktē noteikumus tur, kur tiek gatavots ēdiens pasniegšanai lidojumos, – neviens nekavēs lidmašīnas izlidošanu nepiegādāta ēdiena dēļ, bet neviens arī nevēlas lidot bez ēdiena uz lidmašīnas klāja. Tāpēc ēdiena sagatavošanas un piegādes procesam ir jābūt rūpīgi izplānotam un maksimāli ātram. Par papildu izaicinājumu uzskatāms tas, ka ēdiena piegāde ir tikai viens no posmiem lidmašīnas sagatavošanā reisam, kas nozīmē, ka, iekavējot vienu posmu, ķēdes reakcija skars arī citus procesā iesaistītos.

Latvijas nacionālā aviokompānija “airBaltic” saviem pasažieriem piedāvā svaigu, garšīgu un kvalitatīvu ēdienu par izdevīgu cenu. Lai ceļojuma baudīšana sāktos jau lidmašīnā, pasažieriem pirms lidojuma ir iespēja iepazīties ar ēdienkarti un veikt pasūtījumu, no bagātīgā piedāvājuma izvēloties savai gaumei un prasībām atbilstošāko maltīti. 

Projekta ''Restorāns mākoņos'' veidotāji: saturs – Kristīne Melne, foto – Kārlis Dambrāns, video – Patriks Pauls Briķis, dizains – Natālija Šindikova, izstrāde – Nikolajs Trubačistovs, projekta vadītājas – Žanete Zīlīte, Liene Lacberga, Kristīne Melne.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.