Foto: Shutterstock
Lai mauriņa pļaujmašīna ilgāk kalpotu, būtisks priekšnoteikums ir vispārēja tās tīrīšana pēc katras pļaušanas reizes. Dažkārt, redzot servisa punktā nogādāto tehniku, var secināt, ka pārsvarā pļaujmašīnas tiek mazgātas drīzāk pārāk reti, nekā pārāk bieži, raksta "Dārza tehnikas eksperti". Lielākoties pēc pļaušanas tehnika tā arī tiek nolikta garāžā vai šķūnītī, labākajā gadījumā tikai notīrot zāli no pļaušanas mehānisma.

Kādēļ vispār ir nepieciešams mazgāt zāles pļāvēju, un cik bieži tas būtu jādara?

Zāle savā dabiskajā veidā ir skābena. Ja nopļautā zāle tiks atstāta pļaujmašīnā, tas veicinās lēnu korpusa, pļaušanas mehānisma un citu detaļu korozijas bojājumu rašanos. Minēto problēmu paātrina bieza un mitra nopļauta zāle, kas pielīp pie pļaujmašīnas iekšējām daļām. Līdz ar to tiek uzturēts mitrums, kas vēl vairāk paātrina koroziju.

Ir vairākas mazgāšanas iespējas. Daudzi pļaujmašīnu modeļi (piemēram, Cub Cadet CC 53 SPB HW) aprīkoti ar speciālu pļaušanas mehānisma mazgāšanas uzgali, kas ļauj ērti atbrīvoties no nopļautās zāles atliekām pļaušanas asmeņos un pļaujmašīnas korpusa apakšā. Atliek pievienot tam šļūteni ar ūdeni un iedarbināt asmeņus. Ļaujot iekārtai šādi darboties vismaz minūti vai divas, tai vajadzētu ātri atbrīvoties no lielākā zāles un gružu daudzuma.

Ja nav speciāls uzgalis, asmeņiem jāpiekļūst mehāniski un pļaujmašīnas apakšpuse jāmazgā pašam ar ūdens strūklu. Pirms ķerties klāt mazgāšanai, ir vērts paturēt prātā pāris būtiskas lietas.

Pirmkārt, pļaujmašīnu nedrīkst mazgāt, kamēr tās motors vēl ir karsts. Karstam un aukstam saskaroties, rodas spriedze, kas var bojāt motora daļas, radot tajā plaisas, un radīt motora darbības traucējumus.

Otrkārt, ja zāles pļāvējam motorā ir eļļa un benzīns, tad pļāvēju drīkst sagāzt TIKAI uz rokturu pusi. Pļāvēju nevar liekt arī uz karburatora pusi, bet tikai lejup uz rokturiem. Tas nozīmē, ka roktura gali ir jāpiespiež pie zemes un jānofiksē pļāvējs, novietojot uz rokturiem kādu smagumu. Tad no apakšas ir iespējams piekļūt pļaušanas mehānismam.

Mazgāšanai var izmantot arī dažādus tīrīšanas līdzekļus, bet lielākoties, lai notīrītu zāles paliekas, pietiek tikai ar dārza šļūtenes izsmidzināšanas uzgaļa spēku.

Ja sasvērsiet pļaujmašīnu citādāk, nevis uz rokturu pusi, tad, visticamāk, pēc mazgāšanas pļaujmašīna vairs nedarbosies. Problēma ir tā, ka pļaujmašīnas motorā esošā eļļa atkarībā no vārstu stāvokļa noplūst vai nu izpūtējā, vai karburatorā. Dažkārt eļļa ieplūst arī cilindrā, un līdz ar to pļaujmašīnas motors nedarbojas.

Bet tas viss, par laimi, ir novēršams - jāizskrūvē aizdedzes svece, un sveces caurumā jāievieto kāda lupata. Tad pāris reizes ir "jāuzrauj" startera aukla, un eļļa tiks izspiesta no dzinēja. Kad eļļa no sveces cauruma vairs neiztek, notīrītā aizdedzes svece jāieskrūvē atpakaļ vietā, jāpārbauda motora eļļas līmenis un pēc nepieciešamības jāpievieno eļļa. Pēc pirmās iedarbināšanas motors var stipri dūmot, bet šie dūmi ātri paši no sevis pazudīs pēc pāris minūtēm, kad eļļas pārpalikumi būs sadeguši.

Kad pļaujmašīna nomazgāta, lieko ūdeni var nosusināt ar gaisa strūklu (piemēram, izmantojot lapu pūtēju). Ja to nav iespējams izdarīt ar gaisa strūklu, tad uz pāris minūtēm jāiedarbina pļaujmašīnas motors. Motoram silstot, ūdens ātrāk iztvaikos.

Ja ievērosiet šos vienkāršos padomus, pļaujmašīna kalpos daudz ilgāku laiku. Atcerieties veikt arī regulāras apkopes un uzasināt asmeņus!

Vienmēr atcerieties – pļaujmašīnu drīkst mazgāt tikai tad, ja tās motors nedarbojas!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!