Foto: Publicitātes attēli
Interneta tirdzniecības uzņēmums "Amazon.com", kas jau vairākus gadus piedāvā attālinātus nomas datu apstrādes pakalpojumus jeb "mākoņdatošanu", apsolījis sīki izskaidrot, kādēļ uz vairākām dienām šie pakalpojumi tika traucēti klientiem ASV, raksta informācijas tehnoloģiju (IT) portāls "Computerworld".

Savukārt Latvijas ar "valodu apstrādi" saistītā IT kompānija "Tilde", kura izmanto "Amazon.com" mākoni daļas savu pakalpojumu sniegšanai, ziņo, ka avārija tās darbību nav skārusi.

"Par laimi, "Tilde" no ''Amazon" mākoņa problēmām necieta. Mēs izmantojam "Amazon" Īrijas mākoņskaitļošanas centru, bet problēmas, cik var spriest no ziņām, radās vienā no "Amazon" centriem ASV," biznesa portālu "Nozare.lv" informēja "Tildes" valdes priekšsēdētājs Andrejs Vasiļjevs.

Jau ziņots, ka jaunākās pareizrakstības, gramatikas pārbaudes un tulkošanas programmatūrai "Tildes Birojs 2011" mašīntulkošanas sistēmas darbināšanai tiek izmantots interneta tirgotāja "Amazon.com " mākoņskaitļošanas centrs, kurš, kā norāda "Tilde", vienā sekundes daļā spēj analizēt tūkstošiem iespējamo tulkošanas variantu.

Līdzīgi daudziem komentētājiem ASV portālos, arī Vasiļjevs teica, ka notikušais ar vienu no vecākajiem un pazīstamākajiem mākoņskaitļošanas pakalpojumu sniedzējiem licis aizdomāties par šāda veida pakalpojumu drošību.

"Šis gadījums vēlreiz apliecina, ka neviena tehnoloģija nevar būt absolūti droša. Taču lokāli uzturētām IT sistēmām problēmu varbūtība tomēr ir daudzkārt lielāka. Cerēsim, ka "Amazon" un arī citi mākoņskaitļošanas pakalpojumu sniedzēji no šī gadījuma izdarīs vajadzīgos secinājumus un piestrādās, gan lai mazinātu kļūdu iespējamību, gan arī lai spētu ātri nodrošināt rezerves risinājumu, ja kļūda tomēr notikusi," raksta Vasiļjevs.

"Nozare.lv" arī noskaidroja, ka "Amazon.com" avārija, visticamāk, nav skārusi nevienu citu Latvijas uzņēmumu, jo uzņēmēji šos pakalpojumus izmanto maz. Atbildot uz "Nozare.lv" jautājumu īso vēstījumu sociālā tīklā "Twitter", IT nozares uzņēmējs Edgars Štāls, kuram ir plaša pazīšanās tā saukto "uzņēmēju-jauniesācēju" aprindās teica, ka nezinot nevienu, kas izmanto "Amazon.com" mākoņskaitļošanas pakalpojumus.

Nozares aprindās gan ir izskanējis, ka "Amazon.com" resursi esot starp lētākiem un izdevīgākiem dažādu jaunu programmu un interneta biznesa ideju testēšanai, jo piedāvājot jau gatavas testa "vides" un dažādus citus rīkus interneta projektu modelēšanai.

Kā ziņo vairāki ārzemju portāli, "Amazon.com" nedienas sākās jau 21.aprīlī un izsita no ierindas vairākas populāras starptautiskas interneta vietnes, kas turēja savus resursus ASV kompānijas datu centrā ASV austrumos. To starpā bija "jautājumu un atbilžu" vietne "Quora.com" un tā sauktais ziņu un lietotāju ražotas informācijas "agregators" jeb savācējs "Reddit".

"Computerworld", komentējot notikušo, izsaka līdzīgas domas Vasiļjevam, proti, statistika liecina, ka uz "Amazon.com" un citu lielu pakalpojumu sniedzēju pakalpojumiem var paļauties ar koeficientu krietni virs 99.99%, kas var būt labāk par savā birojā turētiem resursiem. Meklējot vainīgos par "Amazon.com" dažu datu resursu sabrukumu, arī jāvaicā attiecīgo interneta vietņu saimniekiem, kādēļ nebija atrasti rezerves varianti mākoņpakalpojumu sniedzējam, kas būtu bijis saprātīgi, tāpat kā datu rezerves kopēšana un glabāšana drošā vietā tālu no pašu biroja.

Citos komentāros gan izskan, ka incidents ar "Amazon.com" uz ilgāku laiku būtiski stiprinās bažas par paļaušanos uz datu apstrādi un glabāšanu tālos, neredzamos un pašam nepārvaldītos resursos.

"Amazon.com" attīstīja makoņpakalpojumus kā blakusbiznesu interneta tirdzniecībai, jo tas deva papildu ieņēmumus no lieliem datu apstrādes resursiem, kurus kompānija uztur, lai vadītu globālu interneta tirdzniecību ar grāmatām, elektroniku, apģērbiem, apaviem un citām precēm un pakalpojumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!