Kad dūmu mutuļi veļas no nāsīm: veidi, kā kontrolēt dusmas
Foto: Shutterstock

Dusmas ir normāla un ierasta emocija, kas palīdz katram tikt galā ar ikdienas darbiem mājās vai darbā. Tomēr brīdī, kad tās pārvēršas agresijā vai pat fiziskā otra ietekmēšanā, emociju uzplūdiem būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība. Lai novērstu kārtējos dusmu mutuļus, kas aizskarošu vārdu vai kliedzienu veidā plūst no tevis, izmēģini šos padomus, lai savaldītos.

Elpo mierīgi

Brīdī, kad dusmojies, tava elpošana kļūst seklāka un straujāka, norādīts "Healthline". Tomēr, lai nomierinātos un arī spētu skaidrāk domāt, tev ir jādara pilnīgi pretējais jeb jācenšas elpot pēc iespējas mierīgāk un dziļāk. Noderēt var dziļa ieelpa caur degunu un tikpat lēna izelpa caur muti, kā arī citas elpošanas tehnikas, kas tevi nomierina.

Izmanto skaitīšanu galvā

Teiciens – "Aizskaiti līdz desmit un tad runā" ir patiešām patiess un noderīgs. Brīdī, kad tā vien gribas otram pateikt ko aizskarošu dusmu uzplūdā, sāc skaitīt līdz desmit vai jebkādam citam skaitlim, līdz nomierinies un spēj sakarīgi domāt.

Dodies pastaigā

Vienkārša pastaiga, treniņi vai noteikti vingrinājumi var palīdzēt tikt galā arī ar tavu agresiju. Tie ne tikai stiprina tavu fizisko ķermeni, bet palīdz nomierināties arī sakarsušajam prātam. Ne velti bieži strīdu karstumā tiek ieteikts abām pusēm paņemt pauzi un izkustēties, lai pēc tam spētu normālā veidā komunicēt.

Kad dūmu mutuļi veļas no nāsīm: veidi, kā kontrolēt dusmas
Foto: Shutterstock

Atslābini muskuļus

Brīdī, kad uz kādu dusmojies, tavs ķermenis ir īpaši sasprindzis. Ja centīsies to atbrīvot ar staipīšanās un vingrinājumu palīdzību, atslābs arī pašas dusmas. Turklāt muskuļu sasprindzinājums parasti iet roku rokā ar strauju elpošanu – brīdī, kad atslābini ķermeni, arī tā normalizējas.

Mentālā izbēgšana

Var izklausīties patiešām dīvaini, taču agresijas vai dusmu brīžos ir vērts nodoties kādam brīdim vienatnē, kad sakārto domas un pievērsies tikai un vienīgi sev. Vari pievērsties meditācijai vai arī vienkārši apdomāt notikušo un pateikto.

Ieslēdz mīļāko mūziku

Brīdī, kad jūties dusmīga, aizvainota, agresīva vai jebkādā citā veidā emocionāla, ļauj mūzikai aizgaiņāt visus satraukumus. Daudziem palīdz mīļākā izpildītāja klausīšanās tieši ar austiņu palīdzību, tā atslēdzoties no visas apkārtējās pasaules. Savukārt citi labāk jūtas, kad ieslēdz enerģisku mūziku tā, lai skan visa māja. Protams, esi saprātīga, taču vari ne tikai klausīties, bet arī dejot līdzi.

Pārstāj runāt

Strīda karstumā, kad esi dusmīga, tiek pateikts daudzas un dažādas lietas – arī nepatiesi vai pat pārlieku atklāti apgalvojumi. Lai ko arī tu būtu norādījusi otrai pusei, dusmas palīdz kontrolēt pavisam vienkārša metode – klusēšana. Klusēšanas salīdzinājums ar zeltu šajā gadījumā ir vietā, jo neturpināsi nereti destruktīvo sarunu. Brīdī, kad netiek pateikts neviens vārds, centies prātā sakārtot domas.

Izmanto dusmas kāda labā

Neskaitāmi cilvēki dusmas izjūt ilgstošāku brīdi, nevis vien dažas minūtes. Piemēram, atlaišana no darba, kas nav bijusi pamatota, var izraisīt kaut nelielas agresijas uzplūdus vairākkārt. Tad šo enerģiju, kas veidojas uz dusmu pamata, ir vērts ieguldīt tur, kur tā kādam nāks par labu, piemēram, organizējot labdarības pasākumu vai izrādot iniciatīvu kādā sabiedriski nozīmīgā notikumā. Brīdī, kad ieguldīsi pūles citā aktivitātē, pamazām izklīdīs arī iepriekšējās dusmas un agresija.

Rakstīšana

Katram ir savas metodes, kā tikt galā un kontrolēt dusmas. Ir cilvēki, kuriem ir grūti izteikt savas emocijas, pārdzīvojumus un sāpes, taču viņi prot lieliski to visu uzrakstīt. Tāpēc, ja arī tev patīk ņemt talkā pildspalvu, apsver iespēju savas dusmas kontrolēt tādā veidā. Vari izveidot pat īpašu dusmu dienasgrāmatu, kurā piefiksē visas agresijas izpausmes – pat mazākās nepatikas un neapmierinātības.

Rodi tūlītēju risinājumu

Viena no efektīvākajām dusmu kontroles metodēm ir rast tūlītēju risinājumu konkrētajai situācijai. Saprotams, ka ir situācijas, kad tas nav tik vienkārši, tomēr daudzi lielākoties dusmojas par sīkumiem. Vēlāk tie sakrājas un kādā brīdī notiek atombumbai līdzīgs sprādziens tikai emociju ziņā. Piemēram, partneris regulāri noliek vannasistabas dvieli ne tur, kur tas paredzēts – kad kārtējo reizi dusmojies par sīkumaino situāciju, noliec dvieli vietā un pie reizes otrai pusītei pasaki, ka tev nepatīk, ja mantas neatrodas tām paredzētajās vietās. Iespējams, pirmās piecas reizes būs nervus kutinošas, taču, ņemot vērā tavu viedokli un norādījumus, šādu situāciju ar laiku kļūs arvien mazāk.

Izmēģini atbildi savā prātā

Reizēm vari būt dusmīga jau iepriekš, piemēram, zini, ka nākamajā dienā darbā kopā ar kolēģi pārrunāsiet divdomīgu un kaitinošu situāciju. Pazīstot sevi, spried, ka noteikti dusmosies un pacelsi balsi, taču iepriekšēja teiktā izdomāšana un izmēģināšana var palīdzēt. Pirmkārt, prātā jau būsi izdusmojusies un, visticamāk, pateikusi visu, ko par notiekošo domā. Otrkārt, vairākkārt pārdomāta atbilde ļaus tev būt kontrolētākai, mierīgākai un noteiktākai.

Izrunājies ar draudzeni vai draugu

Ilgstoši turēt sevī dusmas nav tā labākā ideja. Tās kontrolēt un atbrīvot iespējams arī kārtīgi izrunājoties ar tuviniekiem, draudzeni vai draugu. Pats svarīgākais ir tas, ka uzticies šai personai un vari būt pilnībā atklāta. Savukārt, ja dusmas nespēj nekādi kontrolēt, tās kļuvušas pārlieku nospiedošas, agresīvas un tiek izmantots pat fizisks spēks, meklē palīdzību pie terapeita vai ārsta.

Smejies

Smiekli patiesi uzlabo garastāvokli! Tāpēc brīžos, kad jūties dusmīga un agresīva kādā jautājumā, centies no tā pārslēgties uz kaut ko smieklīgu. Tā var būt filma, tava iecienītākā "stand up" pārraide vai seriāls, kā arī rotaļas ar bērniem vai jaunāko tīmekļa joku apskats. Svarīgākais ir pārslēgties no dusmām uz pozitīvām emocijām, kas liek tev justies labi.

Izlādē dusmas

Atrodi savus veidus, kā izlādēt dusmas veselīgā veidā, kas neietekmē apkārtējos. Dažiem palīdz jebkāda veida sportiskas aktivitātes, citiem nepieciešams izrunāties. Lai arī kāds būtu tavs veids, pavēro, kā tas tevi nomierina un kāpēc – tā, iespējams, labāk izpratīsi mazākas vai lielākas agresijas cēloņus.

Dusmas piedzīvo katrs no mums – tā ir normāla dzīves sastāvdaļa, taču brīžos, kad netiec ar savu agresiju galā, meklē palīdzību sākumā tuvinieku un draugu lokā. Ja arī pēc tam jūti, ka rezultāti izpaliek, vērsies pie terapeita vai ārsta, kas palīdzēs dusmas kontrolēt jau specifiskākos veidos.

Source

DELFI Viņa

Tags

Attiecības Attiecības ģimenē Fiziskās aktivitātes Strīds
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form