Kumosiņu no visa! Kā atturēties no svētku galda kārdinājuma un nepārēsties
Foto: Shutterstock

Līgo svētku galds tradicionāli tiek klāts ar ģimenes iemīļotajām receptēm – dažādi Jāņu sieri, mutē kūstoši pīrāgi, gana daudz šašlika un, protams, alus! Vienuviet redzot tik daudz gardu lietu, nogaršot gribas visu, bet kā to darīt pareizi?

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Konsultē uztura speciāliste Viāna Kuļša.

Šoks ķermenim


Lai kā arī negribētos, visbiežāk svētku mielasts beidzas ar pārēšanos, kas rodas, īsā laika posmā apēdot pārāk daudz pārtikas. Pārēdoties tiek noslogota gremošanas sistēma, kas savukārt noslogo visu ķermeni.

Ja ikdienā ēdam veselīgi, taču svētkos ļaujamies visam, ko acis rāda - čipsiem, šašlikam, gāzētiem dzērieniem un alkoholam - mūsu ķermenim rodas šoks un neizpratne par notiekošo. Tomēr uztura speciāliste norāda – ja cilvēkam nav problēmu ar gremošanas trakta sistēmu, organisms jaunajiem apstākļiem pielāgojas ātri. Ja strauja uztura maiņa neatkārtojas regulāri, viena reize būtiski neietekmēs organismu.

Ēdiens nav sods vai balva

"Izlaidīšu pusdienas, lai vakarā varētu droši našķēties" - tā ir bieži dzirdama frāze pirms visiem svētkiem. Tomēr uztura speciāliste daudzkārt atgādina, ka ēdiens nav nedz sods, nedz balva. "Tā pamatfunkcija ir nodrošināt organismu ar barības vielām un enerģiju. Ikdienas maltītes nav jāizlaiž, jo tas vēl vairāk radīs bada sajūtu, un, apsēžoties pie svētku galda, mēs apēdīsim pārāk daudz."

Ja vēlies nogaršot visu, kas atrodas uz galda, to droši vari darīt. "Ja mums ir vēlme nogaršot visu, kas atrodas uz svētku galda, ieteiktu to darīt ilgā laika periodā un nelieliem daudzumiem," skaidro uztura speciāliste. Ļoti svarīgi ir ēdienu kārtīgi sakošļāt un ēst lēni un nesteidzīgi, jo sāta sajūta rodas aptuveni 25 minūšu laikā pēc ēdiena uzņemšanas. Vairāk ēd svaigus dārzeņus un augļus, mazāk – termiski apstrādātu pārtiku. Ņem vērā, ka sēdēšana apgrūtina gremošanas trakta darbību, tādēļ, ja vien neieturi maltīti, izvēlies laiku pavadīt mierīgās svētku aktivitātēs un uzņemt pietiekoši daudz šķidruma.

Signāli un simptomi


Uztura speciāliste norāda – ja jūti signālus no sava ķermeņa, visdrīzāk jau esi pārēdies. Visbiežāk ķermenis signalizē caur gremošanas trakta darbības traucējumiem, taču pārēšanās gadījumā tevi var pārņemt arī miegainība, apātija vai kāda cita fizioloģiska izpausme.

Savukārt ja saproti, ka vēders ir uzpūties un jūti spiedošas sajūtas vēderā, sliktu dūšu, elpas trūkumu, dedzināšanu, smaguma sajūtu un grēmas, ir noticis sliktākais – esi pārēdusies. Noteikti pārtrauc ēšanu un ļauj ķermenim pārstrādāt uzņemto pārtiku. Ja simptomi un izpausmes nav akūtas, vari izmantot arī dabas līdzekļus, piemēram, kumelīšu tēja var palīdzēt organismam pārstrādāt uzņemto ēdienu, savukārt piparmētru vai fenheļa tēja – mazināt vēdera uzpūšanos.

Pārēdos – ko tālāk?


Galvenais – nešausti sevi par to, ka svētkos atkal pārēdies. Viāna Kuļša norāda, ka nereti cilvēki uzskata, ka pēc svētkiem nepieciešami strikti ēdiena ierobežojumi un diētas, taču nav viena brīnumlīdzekļa, kas liks justies labāk – viss slēpjas mērenībā un balansā. "Svētki ir svētki, un tā var notikt – jo ātrāk to apzināsimies, jo labāk. Nesāc sev par sodu badoties, bet gan atgriezies pie veselīga un sabalansēta uztura principiem, ka arī cītīgi seko līdzi šķidruma uzņemšanai."

Šķidruma uzņemšana pēc svētkiem ir īpaši svarīga – pārliecinies, vai uzņem nepieciešamo daudzumu ūdens. Dienā tiem jābūt aptuveni pusotra vai diviem litriem jeb 30 mililitriem uz vienu kilogramu. Izmanto vasaras iespējas un baudi pēc iespējas vairāk dārzeņu, augļu un ogu, neaizmirstot arī par pārējo uzturvielu nodrošināšanu organismā.

Tags

Nepietiekams uzturs Pārēšanas lēkmes Jāņi Ēdiens Svētki Veselīgs uzturs
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form