Nedari vairākus darbus reizē jeb aizmirsti par 'multitāskingu'


Lai smadzenes nenodilst – ieteikumi atmiņas un prāta spēju uzlabošanai
Foto: Shutterstock

Žonglēšana starp vairākiem darbiem liek mums justies produktīvām, bet patiesībā ir tieši pretēji. "Smadzenes nav tā uzbūvētas, lai spētu vienlaicīgi koncentrēties uz vairākiem uzdevumiem," skaidro Dr. Smols. Rezultātā smadzenes izjūt stresu un saspringumu brīžos, kad "multitāskojam", tādējādi "mēs pieļaujam vairāk kļūdu, kas tiešā veidā padara mūs mazāk efektīvus", piebilst Dr. Smols. (Četru sekunžu pauze – laiks, kas vajadzīgs, lai ieskatītos viedtālruņa ekrānā, – var trīskāršot kļūdīšanās iespēju dažādu uzdevumu laikā.) Šis stress – uztverts vai nē – sekmē arī hormonu izdalīšanos, kas traucē īstermiņa atmiņai. Tādēļ, ja kādas sarunas laikā iezvanās telefons, tev var rasties grūtības atcerēties to, par ko runāji pirms zvana.

Tā vietā, lai mēģinātu vienlaikus izpildīt visus dienas laikā veicamos uzdevumus, strādā gudrāk un katra uzdevuma izpildei atvēli zināmu laiku. Ja negaidi svarīgu zvanu, noslēp savu viedtālruni – smadzeņu spēja apstrādāt un saglabāt datus tiek traucēta brīžos, kad tālrunis ir sasniedzams, arī tad, ja tas ir izslēgts. Tāpat ir cilvēki, kas efektīvākam darbam izmanto "partiju veidošanas" metodi, kuras pamatā ir līdzīgu uzdevumu sagrupēšana un izpilde noteiktā laika posmā.

"Dienas mazo uzdevumu izpildei, kuriem obligāti nav nepieciešama īpaši augsta spriestspēja, atlicini laiku tajā dienas daļā, kurā smadzenes ir pagurušas, piemēram, pēcpusdienā," iesaka laika pārvaldības eksperte Laura Vanderkama. Tas ļaus koncentrēties uz svarīgākiem darbiem laikā, kad smadzeņu darbība ir visintensīvākā, tādējādi darbs kļūs efektīvāks un produktīvāks.

Tags

Atmiņa Diendusa Fiziskās aktivitātes Smadzenes
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form