Foto: LETA

Partijas "Vienotība" biedri pieprasa pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" izvērstu un ekonomiski pamatotu skaidrojumu par to, kā aprēķināta viena brauciena pašizmaksa, kas no nākamā gada tiks palielināta no 0,70 eiro uz 1,20 eiro.

"Šim skaitlim, kuru [Rīgas domes priekšsēdētājs Nils] Ušakovs (SC) sauc par brauciena pašizmaksu, nav nopietna ekonomiskā pamatojuma. Nedz Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā, nedz domes sēdē deputāti nesaņēma šo summu pamatojošus aprēķinus," uzsver domes opozīcijas deputāts Olafs Pulks (V).

Domnieks gan norāda, ka viņu šāda rīcība neizbrīna, jo "līdzšinējā "Rīgas satiksmes" necaurspīdīgā saimnieciskā darbība rada bažas, vai pati uzņēmuma vadība zina uzņēmuma ekonomiskos rādītājus". Atbildē uz "Vienotības" deputātu vēstuli "Rīgas satiksmes" vadība esot atzinusi, ka operatīvi finanšu pārskati netiekot gatavoti.

Arī Pulka partijas biedrs, politologs un Vēlēšanu reformu biedrības valdes loceklis Gatis Puriņš nekādā elektroniskā vai neoficiālā veidā nav varējis iegūt ekonomisko pamatojumu "Rīgas satiksmes" veiktajai radikālajai cenu celšanai, jo šādas ziņas nav bijušas pieejamas nedz pilsētas pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas darba kārtībā, nedz arī Rīgas domes darba kārtībā. "Tātad iespējams, ka Rīgas vadība cenu noteikusi komjaunatnes garā - lūkojot griestos," secinājis politologs.

Puriņš šodien ir vērsies "Rīgas satiksmē", lai līdz 26.oktobrim pieprasītu detalizētu, oficiālu informāciju Informācijas atklātības likumā noteiktajā kārtībā, lai iegūtu datus par ekonomisko pamatojumu, kas pēkšņi ļāvis teju dubultot braukšanas tarifus Rīgā - no 0,70 eiro septembrī uz 1,20 eiro janvārī.

Politologs apsver iespēju saņemto informāciju izmantot, lai tiesā apstrīdētu ekonomiski nelietderīgo lēmumu celt cenas nodokļu maksātāju dotētā sabiedriskajā transportā, kā dēļ var tikt apgrūtināta Rīgas ekonomikas atkopšanās un izaugsme. "Kauns un negods, ka mēģina atdzīvināt cariskās patvaldības tradīcijas, slēpjot pat lēmumus no pilsoņiem. Uzskatu, tik saimnieciski nepamatota, plašākai sabiedrībai nezināma Rīgas Publisko lietu pārvalde nav bijusi kopš 18.gadsimta Katrīnas II Rīgas vietniecības laikiem," pauž Puriņš.

Puriņš informācijas pieprasījumā ir norādījis, ka nav pieņemama informācijas saņemšana iestādē, jo tā nepieciešama izpētei. Publiskas personas komercsabiedrības pastāvēšana pati par sevi atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmajai daļai nozīmē, ka tā īsteno iepriekš minētajā tiesību normā, kā arī citur minētos valsts pārvaldes uzdevumus. Turklāt Rīgas pilsēta 2005.gadā ir deleģējusi "Rīgas satiksmei" publiskās pārvaldes uzdevumus, tātad valsts pārvaldes un informācijas atklātības likuma izpratnē "Rīgas satiksme" ir nevis komersants, bet iestāde.

Politologs atsaucas uz Informācijas atklātības likuma 7.pantu, kas paredz, ka par komercnoslēpumu nevar uzskatīt informāciju, kas ir saistīta ar valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu izpildi, šādos gadījumos informāciju nesargā arī komercnoslēpums. Pieprasījumā lūgti arī visi kapitālsabiedrības dalībnieku sapulču atvasinājumi, 2005.gada deleģēšanas līguma dokumentācija un viss tehniski ekonomiskais pamatojums.

Savukārt Pulks paudis neapmierinātību, ka "Vienotības" cīņu pret augstākām biļešu cenām Rīgā nedeklarētajiem pasažieriem Ušakovs interpretējis kā pamudinājumu atteikties no atlaidēm sabiedriskajā transportā un likt visiem maksāt 1,20 eiro. "Aicinu Rīgas domes vadību pārtraukt politisku apsvērumu vārdā maldināt rīdziniekus. "Vienotība" atbalsta atlaides sabiedriskajā transportā un cita veida palīdzību sociāli mazāk aizsargātajiem rīdziniekiem, bet ir pret cenu celšanu sabiedriskajā transportā, kas pie tam ir balstīta uz ekonomiski nepamatotiem pašizmaksas aprēķiniem," uzsvēra Pulks.

Kā ziņots, Rīgas dome 7.oktobrī apstiprināja grozījumus pašvaldības saistošajos noteikumos, kas paredz, ka no 1.janvāra Rīgā deklarētie iedzīvotāji līdzšinējo 50 santīmu vietā par biļeti Rīgas sabiedriskajā transportā maksās 42 santīmus jeb 0,60 eiro, savukārt Rīgā nedeklarētajiem pasažieriem biļete maksās dubultā - 84 santīmus jeb 1,20 eiro. Pēc Rīgas domes teiktā, 1,20 eiro ir brauciena pašizmaksa, bet galvaspilsētā deklarētajiem iedzīvotājiem tiks piemērota 50% atlaide.

Lai šādu situāciju nepieļautu, "Vienotība" plāno ierosināt grozījumus Sabiedriskā transporta likumā, nosakot, ka deklarēšanos nedrīkst izmantot kā vienīgo kritēriju braukšanas atlaižu piešķiršanā, aģentūrai LETA sacīja "Vienotības" preses sekretāre Laila Timrota. Līdz ar to šie grozījumi paredz, ka visām sociālajām grupām noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi Rīgas sabiedriskajā transportā tiks saglabāti, proti, pensionārus un citas grupas likuma izmaiņas neskars.

Arī citi valdības koalīcijas partneri galvenokārt atbalstoši izteikušies par šādiem iespējamiem grozījumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!