Foto: F64
Rīgas pilsētas būvvaldei nav tiesību likt Kultūras ministrijai (KM) nodrošināt cilvēku drošību pie Rīgas cirka ēkas, bet Būvniecības valsts kontroles birojs (BVKB) pats var veikt drošības pasākumus, ja ministrija to nedara, skaidroja būvvaldes pārstāve Ilze Žūka.

Būvniecības likumā sadalīta būvvaldes un BVKB kompetence. Pēc tā BVKB var uzlikt KM par pienākumu nodrošināt to, ka ēkas fasāde neapdraud cilvēkus. Birojs var arī izmantot aizvietotājizpildi un pats īstenot nepieciešamos drošības pasākumus - satiksmes vadu noņemšanu un Merķeļa ielas ierobežošanu.

Jau vēstīts, ka KM apsver iespēju veikt tūlītēju kontakttīklu atvienošanu no cirka ēkas fasādes, kā arī veikt ietves daļas norobežošanu, līdz tiks nostiprināta fasāde. Vispirms tai gan jāsaņem oficiāla informācija no BVKB par aktuālo cirka ēkas situāciju.

BVKB direktors Pēteris Druķis ceturtdien apliecināja – gadījumā, ja kāds transportlīdzeklis aizķers trolejbusu vadus uz Merķeļa ielas, Rīgas cirka ēkas fasāde varētu nobrukt.

BVKB ir uzdevis cirka ēkas īpašniekiem (KM) veikt fasādes stiprināšanu un atslogošanu no satiksmes vadiem. "Fasāde ir atdalījusies no iekšējām sienām un faktiski stāv pati par sevi. Nepieciešams veikt nepieciešamos darbus, lai viņa neuzgāztos virsū gājējiem. Mēs to esam uzdevuši veikt līdz [šā gada] pirmā pusgada beigām," skaidroja Druķis.

Vaicāts, vai ir nepieciešams slēgt satiksmei Merķeļa ielu, Druķis informēja, ka tas ir jāizvērtē ēkas īpašniekam un pašvaldībai. "Gadījumā, ja "Rīgas satiksmes" [trolejbusu] vadus pārraus ceļamkrāns vai kāds cits transportlīdzeklis, fasāde tiks norauta uz ielas. Tāds fakts pastāv," sacīja BVKB direktors. Vienlaikus viņš atturējās no komentāriem, vai līdzīgs fasādes stāvoklis ēkai ir arī uz Alfrēda Kalniņa ielas pusi.

"Rīgas cirks" par fasādes stiprināšanu noslēdzis līgumu ar uzņēmumu "Būvkore". Pašlaik būvniekiem uzdots izstrādāt projektu ar risinājumiem fasādes nostiprināšanai. Plānots, ka projekts tiks pabeigts šā mēneša laikā. Tad būs zināmas arī būvniecības darbiem nepieciešamās izmaksas.

Tāpat "Rīgas cirks" marta sākumā noslēdzis līgumu ar pašvaldības uzņēmumu "Rīgas satiksme" par sabiedriskā transporta kontakttīkla enkuru noņemšanu no cirka ēkas fasādes. Tam "Rīgas cirks" atvēlēs līdz 50 000 eiro no līdzekļiem, kurus KM savai kapitālsabiedrībai pērn piešķīra steidzami veicamiem ēkas remontdarbiem. KM "Rīgas cirkam" bija atvēlējusi 71 000 eiro.

Minētā uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis pastāstīja, ka šobrīd sabiedriskā transporta kontakttīkla enkuru noņemšana no cirka ēkas fasādes ir tehniskā projekta izstrādes stadijā. Projekts paredz divu balstu izbūvi pretī cirkam, lai noņemtu trolejbusa vadus. Paredzēts, ka visi projekta izstrādes, saskaņošanas un izbūves darbi noslēgsies vasarā.

Vaicāts par iespējamiem pagaidu risinājumiem, Zaķis informēja, ka šobrīd "Rīgas satiksmei" nav indikāciju, ka to būtu nepieciešams darīt. "Viss [darbu process] ir saskaņots ar cirku un Kultūras ministriju. Īpašnieks neko nav licis darīt. Mums nav nekādas informācijas [par avārijas situāciju]. Ja tāda būs, tad mēs reaģēsim," sacīja Zaķis.

Vēstīts arī, ka pēc BVKB 10. februāra atzinuma drošības apsvērumu dēļ tika pārtraukta cirka ēkas ekspluatācija publiskiem pasākumiem. Pēc KM iniciatīvas "Rīgas cirks" ir izveidojis krīzes pārvarēšanas komisiju, lai kompleksi un operatīvi risinātu radušos situāciju. Komisijā strādā KM kultūrpolitikas, personāla, būvniecības un juridiskās jomas speciālisti, kā arī "Rīgas cirka" deleģētie pārstāvji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!